Keller András hegedűművész, karmester művészeti vezetésével a Concerto Budapest meghatározó magyar komolyzenei branddé vált az elmúlt évek során.
Az óévben adott mintegy 80 koncert túlnyomó része teltházzal ment Budapest és a vidéki városok meghatározó koncerthelyszínein. A zenekart fémjelző rendkívüli termékenység (55 különböző egész estés koncertprogram), egyedi hangzása és a zenei vonzásában rendszeresen megjelenő szólista világsztárok létrehozták azt a törzsközönséget, amely minden nagyzenekar álma. A 2019-es év ugyanakkor már a tudatos nemzetközi építkezés éve is volt. A Concerto Budapest komoly lemezfelvétel sorozatba kezdett a TACET, nagy presztízsű német lemezkiadó céggel. A zenetörténet nevezetes kilencedik szimfóniáit magába foglaló lemezsorozatról így nyilatkozott Keller András:
„Korábban, rendszeresen a legnagyobb lemezcégekkel, főként az ECM-mel alakultak ki évtizedes, mély együttműködéseim, de úgy érzem, ez az együttműködés most új, más dimenziókat nyitott. Olyan elmélyült munkafolyamatban dolgozhatunk a kicsi, de annál komolyabb presztízzsel bíró német lemezkiadóval, a TACET-tel, hogy a zenekar életében is meghatározó mérföldkővé vált a jelenleg is zajló lemezfelvétel-sorozat. A tizenkét lemezes ciklus fókuszában a nagy IX. szimfóniák állnak. Beethoven IX. szimfóniája óta minden zeneszerző számára különleges jelentőséggel bír a kilences szám. Nagyon érdekes, hogy a beethoveni Kilencedik súlya mire sarkallta a zeneszerzőket, például Brucknert, Mahlert, vagy Sosztakovicsot. Valójában az egész lemezterv jóval többről is szól, hiszen ezek a szimfóniák mind kései művek, vagyis a kilences számot valójában inkább iránymutató koncepció címnek gondolom: Csajkovszkij például csak hatig jutott, de a VI. szimfónia a zenetörténet egyik legmegrázóbb műve, és a szintén a sorozatba tervezett Bartók Concertója (Keller András Bartók Béla Concerto zenekarra című művéről adott interjúját itt olvashatja) is azért kerül felvételre, mert ezek a szimfóniák mind rendkívül drámai alkotások, és közel állnak az alkatomhoz. Hét lemezt már felvettünk, és Bruckner IX.,valamint Dvořák IX. szimfóniája már meg is jelent.”
A TACET gondozásában megjelent Dvořák album – (Concerto Budapest, Keller András, Perényi Miklós), amelyen az Újvilág -szimfónia mellett, a Csendes erdők és a Rondó című gordonkára és zenekarra írt darabok, illetve három szláv tánc is hallható, a német AUDIO magazinban a lemez a hónap felvétele lett.
Lothar Brandt recenzens így ír: „Éles, kontrasztok, kamarazenei hangulat, nagyszerűen szerkesztett dinamika: Keller András, a Keller Quartet primáriusa új szempontokat talált az Újvilág-szimfóniához. Már az első tétel elején eddig ismeretlen színekben pompázik a zene. (…)” A kritika szerint a zenekar a sietős részeknél is aprólékos, és végig mederben marad; az írás a lemez hangzását is méltatja.
A szintén német Fono Forum nagynevű kritikusa, Christoph Wratz szerint pedig „(…) rengeteg felvétel készült Dvořák Újvilág-szimfóniájából, de néha akad egy-egy, amely új megvilágításba helyezi ezt az örökzöldet…” és szintén a karmester kamarazenei tapasztalatában keresi a lemez nagyszerűségének okát. „Olyan rövid dialógusok alakulnak ki hangszerek és hangszercsoportok között, amelyeket eddig nem hallottunk.”
2019 októberében a Concerto Budapest egy jelentős kéthetes kínai és thaiföldi turnén vett részt; a turné súlyát egyértelműen jelzi, hogy a zenekar a Bangkok International Festival of Dance and Music, illetve a 21. Shanghai China International Arts Festival – utóbbin a 70 évvel ezelőtti diplomáciai kapcsolatfelvétel előtti tisztelgés is szerepe volt a zenekarnak – külön meghívására, Magyarországot és az európai zenei kultúrát képviselő sztárzenekarként lépett fel a legnagyobb presztízzsel bíró koncerthelyszíneken. A Bartók, Dvořák, Liszt és Csajkovszkij műveit felvonultató szimfonikus koncertek mellett a Shanghai International Festival két helyszínén a szoprán világsztár Angela Gheorghiu-val is fellépett teltház előtt a Concerto.
A kínai és a Thai sajtó rendkívüli érdeklődéssel kísérte a fellépéseket, a mintegy száz híradás bőven kiemelte a zenekar szereplését a szokásos kulturális hírfolyamból. A legjelentősebb kínai hírportálok címlapon, az International Channel Shanghai TV főműsoridőben számolt be a zenekar fellépéseiről: itt, itt és itt. A thai sajtó egyértelmű és kiemelt érdeklődése szintén kitüntetett helyet biztosított a Concertónak.
2019 novemberében negyedik alkalommal rendezte meg a Concerto Budapest az A Hallgatás Napja egész napos kortárs zenei fesztivált hagyományosan a BMC-ben. Ahogy Keller András, az AHN kitalálója, művészeti vezetője korábban fogalmazott:
„A zene nem létezik a kortárs zene nélkül: ha kivonjuk a képletből, a klasszikus zenei hagyomány nem értelmezhető.”
A 2019. évi fesztivál azért volt rendkívüli, mert- most első alkalommal – a szűkebb hazai vájtfülű koncertlátogató réteghez egy igazán komoly nemzetközi nézősereg csatlakozott, ugyanis a Hallgatás Napját ezúttal élőben közvetítette a jelentős népszerűségnek örvendő New York-i székhelyű The Violin Channel. Az élő közvetítést kitaláló és rendező, korábban a Zeneakadémia nemzetközi arculati újrafogalmazását vezénylő, és többek között a Bartók Világverseny és Fesztivált felépítő, a zenekar nemzetközi stratégiai tanácsadója, Szabó Stein Imre elmondta:
„A Hallgatás Napja András eredeti koncepciója szerint olyan tiszta, természetes erővel jár át a kortársból a klasszikusba, és vissza hogy mindig is az volt az érzésem, hogy eleve itt, ezen a fesztiválon élhető át, hogy a zene élő szövet. Ugyanakkor azt a kényszerű sorsot is láttam, hogy – mivel a kortárs címke értelemszerűen megjelenik a névben -, csak a legelszántabb néhány száz zene rajongó és vájtfülű jelenik meg a koncerten. Azt gondoltam, ha tovább akarunk lépni, akkor ezt a valóban élő zenét egy nemzetközi léptékű élő közvetítéssel lehet külföldön és itthon is igazán üggyé tenni. A The Violin Channel honlapján és Facebook csatornáján keresztül világszerte végül közel ötvenezer néző és hallgató csatlakozott a mintegy 12 órás adásfolyamhoz, amelyet a BMC Stúdiójával együttműködésben, két helyszínről, 8 kamerával közvetítettünk.”
A több mint negyven művet, 6 világpremiert és 5 hazai premiert 13 koncertbe gyúró A hallgatás Napja 2019-ben külön zenei programokkal Kurtág Márta és Jeney Zoltán halálára is reflektált. A Concerto Budapest jelentős nemzetközi színpadra lépését megelőlegező komoly és terjedelmes cikkek jelentek meg a nemzetközi sajtóban. A BBC Music Magazine a zenekar bátor és új hangját emeli ki egy hosszú elemző cikkben, az amerikai és európai piacon is befolyásos Musical America Worldwide pedig a Keller András vezette Concerto Budapestet a XX. századi komolyzene, ezen belül a Bartók, Kurtág és Ligeti zenei univerzum legautentikusabb tolmácsolói közé helyezi.
A nemzetközi siker és hírnév felé vezető út egy jelentős állomása, hogy a MEZZO TV felkérte a Concerto Budapestet a Müpában megrendezett, 2019. december 4-i koncertje megfilmesítésére. Ezen a koncerten hangzott el magyarországi ősbemutatóként Weinberg 21., Kaddish-szimfóniája is Gidon Kremer közreműködésével. A felvétel, amely a MÜPA kép és hangfelvételi stábja mellett (rendező: Gémes Katalin) egy kiegészítő filmes stáb (rendező: Géczy Dávid) munkájával készült, előre láthatóan 2020 tavaszától öt évig lesz megtekinthető a MEZZO TV főműsoridejében. A koncertfelvétel és film producere és vezető rendezője Szabó Stein Imre.
Szervesen kapcsolódik a 2019. év sikereihez az év első hónapja. A Concerto Budapest kiemelt meghívott zenekarként utazik 2020 januárjában Franciaország legnagyobb, a világ egyik legfontosabb, de mindenképpen legkülönlegesebb komolyzenei fesztiváljára: a Folles Journée-t René Martin alapította 1995-ben. Mint Keller András elmondta: „Jövőre harmadszor veszünk részt a Folles Journée Fesztiválon. Komoly zenei kihívás, és különleges feladat végigjátszani a fesztivált: Renée Martin rövid, legfeljebb egyórás koncertekből álló, a város, Nantes több helyszínén egyszerre zajló komolyzenei folyamot álmodott meg, vagyis, éppúgy, mint a Hallgatás Napján a közönség sokkal több zenét és zenekart tud meghallgatni, mint egy hagyományos fesztiválon. Jövőre Beethovennel utazunk és összesen 12, ebből 8 különböző koncertet adunk.”
A Concerto először a Fesztivál Folle Journée de Nantes en région des Pays de la Loire („en Région”) szakaszán a Pays de la Loire területén 5 koncertet ad, ahol Beethoven 6. szimfóniáját („Pastorale”) adják elő. Ezt követi az „igazi” Folle Journée de Nantes, itt Nantesban, a La Cité des Congres kongresszusi központban 7 koncertet ad a zenekar többek közt Beethoven nagy szimfóniáit és zongora, illetve hegedűversenyeit adja elő, mindegyiket más, világhírű szólistákkal. Anna Glöckel, Ayana Tsuji hegedűművészek és Nicholas Angelich, Jean-Efflam Bavouzet, David Kaduch, Nelson Goerner zongoraművészek lesznek a Concerto Budapest partnerei.
A Folles Journée abban az értelemben is nemzetközi, hogy a hagyományos Nantes-i székhelyű fesztivál évente egy-egy rendkívül hangsúlyos külföldi helyszínen is megrendezésre kerül: 2020 májusában Tokióban. Ezekben az esetekben a Folles Journée francia vezetése mellett a rendező ország is döntő szóval bír a programot és a meghívott zenekarokat illetően. Rendkívüli megtiszteltetés, hogy 2020-ban a Folles Journée Japán fesztiváljára is meghívást kapott a Concerto Budapest, itt május 2-4. között kilenc koncertet ad a zenekar.