• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
PR Promóció Tánc

„Ez a legfontosabb: az ottlét” – interjú Földi Bélával

Szerző: (x)2022. február 28.
Facebook Twitter E-mail
Földi Béla
Földi Béla – forrás: Budapest Táncszínház

Földi Béla Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszttel kitüntetett, Harangozó Gyula-, Jeszenszky Endre-, Táncművészetért-, Táncoktatásért- és Bonis Bona-díjas táncművész, „Az évad legjobb alkotója” (2017), táncpedagógus, koreográfus, a Budapest Táncszínház alapító igazgatója – a Táncpedagógusok Országos Szövetsége által életre hívott Országos Táncművészeti Fesztivál zsűrijének immáron több mint húsz éve oszlopos tagja. A kezdeményezésről beszélgettünk vele.

– Miről szól pontosan az Országos Táncművészeti Fesztivál? Mit csináltok a keretein belül?
– Török Joli, táncpedagógus, táncművész a Táncpedagógusok Országos Szövetségének alapító-elnöke hosszú évekkel ezelőtt észrevette, hogy vannak bizonyos stúdiók, csoportok, mozgalmak és iskolák, amelyek egyfajta szabad mozgást használnak, tanítanak – ez volt a jazz-balett. Az új irányzatot egyébként Jeszenszky Endre honosította meg, amelynek köszönhetően a klasszikus balett órákat jazz órákkal kiegészítve egy egészen új, a korábbiaktól eltérő mozgáskultúra született meg. Ez volt az alapja a mostani amatőr oktatásnak. Mára nagyon sok olyan csoport alakult Magyarországon, kisebb-nagyobb városokban, falvakban, ahol a gyerekek – a műfaji spektrumot is kiszélesítve, hiszen azóta a technikák kibővültek kortárs, modern, hip hop, de még akár karakter elemekkel is – közösségben tanulhatják a táncot.

Joli 1990-ben a Táncpedagógusok Országos Szövetségének égisze alatt összefogta ezeket az egyesületeket, amelyeknek, mintegy ernyőszervezetként lehetőséget biztosított arra, hogy vidéki és budapesti helyszíneken mérjék össze tudásukat. Ez nem csak a versengésről szól, hanem elsősorban arról, hogy az iskolák, a pedagógusok, a különböző korosztályokból érkező gyerekek megnézhessék, hogy más hasonló együttesek hol tartanak, mit lehet egymástól eltanulni, illetve az is nagyon fontos, hogy megéljék a felkészülési procedúrát, majd a színpadi létet. A Fesztiválhoz szerveződött egy zsűri is, amelynek a tagjai a hivatásos létből érkeznek.

Földi Béla
Földi Béla – forrás: Budapest Táncszínház

– Itt kapcsolódsz te is be a történetbe.

– Igen, több mint húsz éve vagyok tagja a zsűrinek, és nagyon szeretem csinálni, hiszek a kezdeményezésben, abban, hogy ez jó a gyerekeknek. Minden produkciót értékelünk, elmondjuk a tanároknak, koreográfusoknak, hogy mit gondolunk a munkájukról, megpróbálunk olyan kritikával élni, ami a csoportok munkáját előreviheti. Abszolút heterogén a zsűri, más stílusokból jönnek a tagok és a korosztály is különböző, így más-más szemüvegeken keresztül látjuk a műsorszámokat. Kialakítottunk egy precíz pontozási rendszert, ami az esetek többségében az optimális eredményeket hozza.

Mindenre megpróbálunk odafigyelni, nekem például az nagyon fontos, hogy milyen a képzés. Értem azt arra, hogy a pedagógus milyen irányba próbálja fejleszteni a gyerekeket, hogy van-e mód a továbblépésre, hogy akár hivatásos is válhasson a növendékekből.

Országos Táncművészeti Fesztivál
Országos Táncművészeti Fesztivál
Fotó: Bornyi Márton
« ‹ A 5 › »

– Akkor mondhatjuk, hogy az Országos Táncművészeti Fesztivál akár lehet a hivatásos képzés előszobája is? Volt olyan, akit a fesztiválon láttál először, aztán a Táncművészetin találkoztál vele később?

– Igen, volt. A Joli által később életre hívott Nagy Táncválasztóra nem véletlenül talált rá a Táncművészeti Egyetem, rájöttek, hogy mennyire jó dolog az, ha olyan helyeken hirdethetjük a tánc szeretetét, ahol nyitott kapukat döngetünk. Miközben több mint valószínű, hogy nem a táncosok kinevelése a fő cél ezeken a helyeken, hanem a szabadidő hasznos eltöltése, a közösségépítés.

Földi Béla
Földi Béla – forrás: Budapest Táncszínház

– Mondod, hogy mennyire fontos, hogy ti szakmai véleményt adtok a produkciókról. Látjátok, hogy ezt hasznosítják is a pedagógusok később?

– Abszolút látszik, hogy figyelnek, fejlődnek a produkciók és az alkotók is. Az nem biztos, hogy a gyerekek végigjárják az összes korosztályt, hiszen ez sok mindentől függ. De az, hogy egy-egy csoport fejlődik, az szemmel látható. Technikailag, esztétikailag, formailag és tartalmilag, mondanivalóban – akár ha a zene – vagy a témaválasztást vesszük. Tiszta szemű, tiszta lelkű dolog ez, egy nagyon tiszta ügy.

– Milyen produkciókkal találkoztok?

– Négy korosztály van: gyermek, junior, ifjúsági és felnőtt, emellett pedig kiscsoport és nagycsoport szerint is szét vannak választva a produkciók, ettől az évtől kezdve pedig a szóló és duó is az összes korcsoportban meg lett hirdetve.

Földi Béla
Földi Béla – forrás: Budapest Táncszínház

Ezeken belül pedig elképesztően széles a paletta. Nagyon nívós klasszikus balett produkciókat láttunk például az elmúlt években, pedig tudjuk, hogy ez a műfaj eleve nehéz vállalás, hiszen nem könnyű odaállni a balettrúdhoz és rendszeresen gyúrni az izmokat. És itt nem lehet csalni, a zsűriben ott ül Szakály György, szóval kiderül, hogy ha a pedagógusok valamit nem jól adnak át. Ha nem okosan készítik fel a gyereket, akkor az komoly térd, boka és csípő problémákat tud okozni, oda kell erre nagyon figyelni. De a kortárs területen is izgalmas technikákkal találkozunk, például próbálják az akrobatikát becsempészni, sokszor igyekeznek valamilyen cselekmény mentén felfűzni a mozgást. Nagyon színes minden verseny műsora.

– Hamarosan kezditek az idei kört. Hogy néz ki a mostani sorozat?

– Március 5-én kezdünk Miskolcon, majd 19-én Oroszlányban, 26-án Szekszárdon, április 9-én pedig Makón rendezünk egy-egy elődöntőt. Ez azért is jó, mert így a környékbeli egyesületek könnyebben be tudnak kapcsolódni. Az itteni nyerteseket meghívjuk a budapesti döntőre, amelynek idén is az Erzsébetligeti Színház ad otthont, májusban.

Földi Béla
Földi Béla – forrás: Budapest Táncszínház

Az is nagyon fontos, hogy a fesztivál lehetőséget biztosít arra, hogy a szülők, barátok, testvérek megnézhessék a növendékeket munka közben, nem csak szájhagyomány útján terjed, hogy mit csinált a gyerek hétvégén. Nagyon bízunk benne, hogy a covid sem fog már közbeszólni, reméljük, hogy sokan lesznek, és a gyerekek örömére – mert ez a legfontosabb – meg tudjuk tartani az idei sorozat minden állomását.

– Mit tanácsolsz előzetesen a résztvevőknek?

– ANe veszítsék el a célt, mindig az legyen a szemük előtt – ami a részvétel maga. Mindig hangsúlyozom a pedagógusoknak, hogy a gyerekeknek aközben, hogy 100%-osan koncentrálnak és mindent megtesznek a győzelemért, meg kell érteniük, hogy nem lehet mindenki első. És ezzel nincs semmi probléma, az a lényeg, hogy itt vagy, dolgoztál, és a tapasztalatokból tanulva haladhatsz tovább. Szóval ez a legfontosabb: az ottlét.

interjú földi béla országos táncművészeti fesztivál
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésExkluzív galéria a LOTUS Projekt című táncelőadásról
Következő bejegyzés Perényi Esztert és Berecz Mihályt is díjazta a Cziffra Fesztivál

Ajánlott Bejegyzések

Korniss Péter
Intermezzo

Korniss Péter: „A közösségek felbomlása hatalmas veszteség”

2022. július 6.2 perc olvasás
Rutkai Bori Banda
Városmajori Szabadtéri Színpad

Szülinap–Fülinap a Boriverzumban – Interjú Rutkai Borival

2022. július 6.3 perc olvasás
Karosi Bálint - forrás: Klassz a pARTon!
Klassz a pARTon!

Karosi Bálint: „Egy háromperces invencióban benne van az egész életmű”

2022. július 6.8 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kayamar Kórusblog

Budapesten rendezik meg idén a nemzetközi MUCE Kórusfesztivált

Francesco Meli - fotó: Victor Santiago Promóció

Francesco Meli: „Mindig vannak új felfedezések a partitúrában”

Promóció

Kék rapszódia a Fertőrákosi Barlangszínházban – Játék

Várallyay Kinga Promóció

Várallyay Kinga: „A Kék rapszódia egy igazi sikerdarab”

100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.