Szakáruházak környékén, óriásplakátokon alighanem mindenki látta már ezt a szót, ám a jelentésével nincs mindenki tisztában. A következőkben elmondjuk, mi az a szimering, milyen feladatot lát el, és milyen kategóriákba lehetséges besorolni a szimeringeket.
A szimering definíciója
Ahol a tengely található, tömítésre pedig szükség van, ott általában szimeringet szoktak alkalmazni. A különféle gépek esetében rendkívül gyakran használják a szimeringet, kiváltképp akkor, ha a tengelynél folyadék van jelen.
Szimering egyébként a gépjárművek motorjában is van, sőt, nem is egy. Ugyanilyen funkciót lát el az iparban is szabványosított méretekkel.
A szimering felépítése
A szimering a felépítését tekintve egy fémházból áll, ez a fémház pedig a forgó tengelyt körülvevő tömítőajkat hordozza. Ez felel a statikus tömítéséért is. A duplaajkú szimeringeknél a tömítőajak mellett egy szennytaszító ajak is kialakításra kerül.
Egy rugógyűrű nekinyomja a tengelynek a tömítőajkat. Keletkezik mindettől független módon egy keskeny rés, ezen keresztül tud eljutni az olaj a tömítőajkak kenéséhez. A szimering minden esetben rugóval ellátott tömítőajakkal van ellátva ! Ahol nincs rugó a tömítőajaknál az nem definiálható szimeringnek, az lehet porvédő, karmantyú, rúdtömítés, szennylehúzó tömítés.
Léteznek jobb és bal forgásirányú szimeringek, de a normál alap verzió kétirányúak, univerzálisak.
A szimeringek mindig abból az irányból érkező nyomást képesek tömíteni ahol a rugó elhelyezkedik a tömítő ajkán, de léteznek olyan szimeringek is amik kétirányból, vagy két különboző anyagot képesek tömíteni, ezeket DUO szimeringnek hivják.
A szimeringek csoportosítása
A szimeringeket három csoportba lehet besorolni. Az NBR körülbelül száz Celsius-fokos hőmérsékletig hőálló. Ezen túlmenően egy bizonyos határig ellenáll az olajnak, víznek, zsírnak, valamint a hűtőemulziónak is. Fontos tudni, hogy a fékfolyadék, hypoid olaj, és az aromás oldószer viszont nem tartozik azok közé a folyadékok közé, amelynek képes volna ellenállni. Nem javasolt tartósan kitenni az időjárás viszontagságainak sem, mivel a napfény, az ózon és az időjárás kikezdi. Jellemzően fekete és kék színű.
Az FKM (Viton) akár 220 vagy 240 Celsius-fokos hőmérsékletnek is ellenáll. Ezenfelül olajálló, benzinálló és vegyszerálló is egyben, de a hypoid olaj, sav sem tud kárt tenni benne. Olyan rugóval is rendelkezhet, amely rozsdamentes, így az élelmiszeriparban is használatos. Barna színű, rugalmassága pedig alacsony felhasználási körülmények között korlátozott.
A PTFE-t járműipari szimeringként is szokták emlegetni. 200 Celsius-fokig bírja a hőt, főbb tulajdonságai között meg kell említeni, hogy alacsony súrlódás, szárazon futás, valamint elégtelen kenés esetén is lehet alkalmazni. Kifejezetten hatékonyan veszi fel a harcot a vegyi anyagokkal szemben.
Tudnivalók a szimeringek kapcsán
A szimering futófelületének simának és körkörösnek kell lennie. Ha az idő múlásával megkopna, mélyedés keletkezne rajta, akkor a szimering nem tudja ellátni a funkcióját.
Tengelyjavító persellyel orvosolható a probléma. Ilyenkor csupán annyi a teendő, hogy fel kell tolni a tengelyre a perselyt. Mivel többféle perselyt is lehet kapni, így egyáltalán nem mindegy, hogy milyet választ az ember. Ezen nem érdemes spórolni, érdemes jó minőségű, márkás darabot választani. Akár az internetről is lehet rendelni jó nevű változatot, mint amilyen az SKF Speedi-Sleeve perselye, ebben aligha fog csalódni a megrendelő.