Negyedik alkalommal rendezik meg a New Millennium Nemzetközi Kamarazenei Fesztivált Budapesten augusztus 25-30. között. A Miranda Liu hegedűművésznő által alapított programsorozat a kamarazenét és annak leghitelesebb bemutatását, valamint a tehetségek felkarolását helyezi középpontba az ismert kamarazenei repertoár mellett külön figyelmet fordítva a kortárs szerzőkre és a nemzetközi művésztalálkozásokra. Ebben az évben először a New Millennium Nemzetközi Akadémia szakmai programja is csatlakozik a sorozathoz. A nyitókoncerten a V4 Vonósnégyes debütál a Magyar Zene Házában az együttes számára írt új, kortárs művek bemutatásával.
– Négy ősbemutatóra készültök a fesztivál nyitókoncertjén. Hogyan állt össze a program?
– Ez egy nagyon izgalmas és előremutató új nemzetközi együttműködés, ami a Visegrádi Alapnak köszönhetően indulhatott el. Egy olyan vonósnégyest tudtunk alapítani, amelyben minden V4 országból van egy tag. Magyarországot jómagam képviselem, Daniel Rumler hegedűművész Szlovákiát, Tomáš Krejbich brácsaművész Csehországból érkezik és a fesztiválra többedszer visszatérő Bartosz Koziak Lengyelországból jön. Az volt a koncepció, hogy rendeltünk négy művet négy szerzőtől. Ezeknek az új műveknek lesz az ősmbemutatója, és egyben a V4 Vonósnégyes magyarországi bemutatkozása a fesztivál nyitókoncertjén augusztus 26-án pénteken este fél 8-kor a Magyar Zene Házában.
– Kik a szerzők, akiknek a műveit játsszátok?
– A saját hazájukban mind ismert szerzőkről van szó úgy, mint a magyar szerző, aki Vajda Gergely – őt mindenki ismeri, remek alkotó, viszont mivel kortárs műveket ritkán tűznek műsorra, kevéssé ismerjük a külföldi szerzőket. Éppen ezen szeretnénk változtatni ezzel a vállalásunkkal! Természetesen egyszerűbb lenne ismert műveket játszanunk, mint új műveket megtanulnunk, de éppen ez a célunk, hogy támogassuk új művek születését! A cseh szerző Jiří Kabát, a lengyel Kuba Krzewiński és a szlovák szerzőnő, Iris Szeghy, és ahogy említettem a magyar szerző Vajda Gergely. A négy ősbemutató után pedig eljátsszuk még Dvořák: Asz-dúr vonósnégyesét is.
– Milyen iránymutatást adtok a szerzőknek, amikor művet rendeltek tőlük?
– Amikor megrendeljük a darabot, megadjuk a művek hosszát és beszélünk a szerzőkkel arról, hogy mi az elképzelésük. Nagy fantáziájuk van! Vajda Gergely például Moholy-Nagy László némafilmjére komponálta nekünk a művét, a koncerten majd a filmet is le fogjuk vetíteni. Iris Szeghy pedig Mednyánszky László műveiből merített inspirációt, az ő képeihez írta a darabot.
– Hogyan sikerül megoldani a próbákat, hogyan indult a közös a munka?
– Először 2021-ben játszottunk együtt Szlovákiában, ez volt az első koncertünk, ami nagyszerűen működött, úgyhogy nagyon várom a folytatást! Szerencsére hatékonyan tudunk együtt dolgozni, mert nagyszerű zenészek mindannyian.
– Mely koncerteket ajánlod még a fesztivál programjából?
– Augusztus 27-28-29-én minden nap két-két koncertre kerül sor a Régi Zeneakadémián és a Festetics Palotában. 17 órakor kezdődnek a délutáni koncertek, fél 8-kor pedig az esti hangversenyek. Készülünk két délutáni szóló zongorakoncerttel: Georgy Tchaidze szóló hangversenye mellett lesz egy Brahms-program a szerző halálának 125. évfordulója alkalmából. Josu de Solaun spanyol-amerikai zongoraművész fog most először játszani Magyarországon a fesztiválunk meghívására, nagyon örülök, hogy érkezik hozzánk.
Fontos esemény lesz a Festetics Palotában az a koncert, ahol Eötvös Péter kamaraműveit szólaltatjuk meg, erre nagyon készülünk. Lesz egy románc műsor is, ahol Győri Noémi, Sugár Gergely, Korcsolán Orsolya, Georgy Tchaidze és jómagam fogunk romantikus műveket játszani Clara Shumanntól, Dvořáktól az amerikai zeneszerzőtől Amy Beachtől, Alexander Szkrjabintól és a koncert végén elhangzik Brahms kürttriója is.
– Idén először mesterakadémia is csatlakozik a programhoz – bár mesterkurzusokat már korábban is tartottatok, ez most egy annál komplexebb program. Kiket vártok ide?
– A kurzus, az akadémia minden zenész számára nyitott kortól és nemzetiségtől függetlenül. Azért bővítettük a kurzusokat és hoztuk létre az akadémiát, mert úgy éreztük, hogy sokszor a zeneakadémiákon tanulók jól felkészültek szakmailag, viszont nem tudják, hogyan kell egy zenei karriert építeni, próbajátékot megnyerni, állásinterjút adni, nem tudják hogyan lehet sikeres szabadúszó zenésszé válni, mert nyilván a zenei menedzserek nem kopogtatnak a gyakorlótermek ajtaján, hanem a művésznek saját magát kell építenie, képeznie ezen a téren is.
A workshopokon és előadásokon tehát ilyen témákról is lesz szó: Hogyan kell egy koncertműsort összeállítani, hogyan lehet együttműködéseket kezdeményezni, hogyan lehet fizikailag és mentálisan egészségesnek maradni ezen a pályán, milyen képességek fontosak egy vezetőben, stb. A személyes oktatás mellett online oktatás is lesz, úgyhogy egészen távolról is tudnak csatlakozni.
– Milyenek a visszajelzések?
– Nagyon örülünk, hogy a nemzetközi együttműködéseinknek köszönhetően sok országból jelentkeztek az akadémiára és hogy folytathatjuk a projektet más országokban is. Olyanok is jelentkeztek, akik már visszajárók és érkeznek új jelentkezők is. Összesen kilenc ország művészeinek jelentkezését fogadtuk el.
– Mit kívánsz magatoknak a fesztiválra?
– Nagy rácsodálkozásokat, lelkes közönséget és maradandó zenei élményeket – magunknak és a látogatóinknak is!