Amikor belekezdtél a vállalkozásodba, bizonyára megvolt az alapötlet, legyen az egy termék vagy egy szolgáltatás, amiről akkor és ott úgy vélekedtél, hogy az embereknek erre bizony szükségük van. Megteremtetted a megfelelő jogi és pénzügyi hátteret, beáraztad a terméket és/vagy szolgáltatást, aztán elkezdted marketingelni.
Ha szerencséd volt, elsőre jöttek az eredmények, ha nem, akkor több megpróbáltatás várt rád. Eddig ismerős a történet, ugye? De vajon elgondolkoztál-e valaha azon, hogy mi fér bele neked etikailag, és mi az, amire már biztosan nemet mondanál?
Óvd az ügyfeleket, akár saját maguktól is!
A Klikkmarketing online marketinggel foglalkozó ügynökségének alapítója már szinte a legelején lefektette saját maga, a csapata és az ügyfelei számára az üzleti törvényeket. Bármilyen meglepő, Isaac Asimov Én, a robot című novelláskötete inspirálta, amelyben a robotika három törvénye uralkodott. A könyv bár már jó pár évtizeddel ezelőtt íródott, a mai napig rengeteg mondanivalót rejt az olvasók számára.
A három alaptörvény röviden:
1. A robotok nem okozhatnak kárt az emberben, sőt nem is hagyhatják azt tétlenül, hogy baja essen.
2. A robotoknak hallgatniuk kell az emberekre, kivéve, ha az utasítás teljesítése az első törvénybe ütközne.
3. A robotnak vigyáznia kell magára úgy, hogy ne ütközzék az első két törvénybe.
De térjünk vissza a saját világunkba! A robot te vagy, az ember az ügyfél.
Ha látod, hogy valamit nem megfelelően csinál az ügyfél, azonnal jelezni kell neki, és segíteni kell abban, hogy a helyes irányt megmutatod. Soha nem szabad hagynod, hogy úgy cselekedjen az ügyfeled a terméked, szolgáltatásod használata során, hogy az neki rossz legyen, hogy ne profitáljon belőle, hogy pénzt bukjon rajta. Bár könnyen lehet, hogy először nem érti majd, miért tiltakozol egy döntése ellen, hosszú távon mégiscsak ez lesz a gyümölcsöző hozzáállás.
De ne feledkezz meg a vállalkozásodról sem!
Persze a robotot, azaz téged sem érhet kár, így ha az ügyfél bármi olyat kér, ami rossz fényt vetne rád, nem kell teljesítened. Ha olyan dolgot vár el tőled, amely csorbát ejthetne a jó hírneveden, ronthatná az eredményeidet, akkor jusson eszedbe a harmadik törvény!
Ha ilyen helyzet áll elő, akkor célravezetőbb elmagyarázni, hogy miért nem teszel meg valamit, és szerinted hogyan lehetne sokkal eredményesebben cselekedni. Ettől nem leszel rossz vállalkozó, sőt! Megmutathatod szakértelmedet és azt is, hogy számodra nem minden a pénz!
Minél többet olvasol, annál árnyaltabb lesz a kép!
Végezetül úgy gondoljuk, hogy – Dragomán Györgyöt idézve – még a vállalkozóknak sem lehet olyan életük, amelyben nem jut naponta fél óra arra, hogy olvassanak. Az olvasás során nemcsak az empátiát tudod fejleszteni, de rengeteg inspirációt is tudsz szerezni posztokhoz, blogbejegyzésekhez, sőt ahogy fentebb is látszik, akár a vállalkozásod törvényeinek kialakításához is!