A Kiscelli Múzeum Szoborcsarnokában rendeznek komolyzenei koncertsorozatot a Határtalan Design kiállítás keretében. Mácsai János zenetörténészt, az estek műsorvezetőjét kérdeztük.
– Igazán különleges közegben valósul meg a 3, 2, 1 – Zene a határtalanban koncertsorozat.
– Régóta kedvenc helyem a Kiscelli Múzeum, ahol jelenleg látható a Határtalan design kiállítás. A csupasz, téglás templomtér fantasztikus miliő, valami misztikum árad a második világháborúban lebombázott épületetből, amit a bombatalálat után nem próbálták a háború előtti állapotára visszaállítani, csak használhatóvá tették, így viszont egyészen izgalmas, rendhagyó hatást kelt.
– Mit gondol a mai kor művészeti ágakat egymás mellé helyező törekvéseiről?
– Egy kortárs design kiállításon sokat mesélnek a tárgyak a mai korról – atmoszférateremtő, látványon keresztül ható üzenetet közvetítenek a jelen és jövő emberének. Érdekes belegondolni, hogy a koncerteken elhangzó botrányt kiváltóan újító zenék (Stravinsky: Tavaszi áldozat) a maguk korának hasonló módon a lenyomatai. Különlegesnek tartom azt is, hogy a Kiscelli Múzeum szakralitást őrző terei miként fokozzák például a második koncerten elhangzó, egy pogány rítust megelevenítő Tavaszi áldozat szakrális tartalmát. Egészen más hatást kelthet, mint egy hagyományosabb koncerthelyszínen.
– A Kiscelli Múzeumban nem először tartanak komolyzenei koncerteket. Mi lehet az oka, hogy sok zenész felfigyel a múzeum adottságaira?
– Kiscellben nagy hangversenyélet volt még két évtizeddel ezelőtt, ha csak az Óbudai Nyár rendezvénysorozatra, vagy a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjeire gondolunk. Sajnos ezek azóta megszűntek, viszont egy-egy kiállításmegnyitóhoz kapcsolódóan még fel-fel csendül néha zene.
Nem meglepő, hogy inspirálja a zenészeket a Kiscelli Múzeum. Az akusztika csodás, nem túl visszhangos, nem úgy mint sok hasonló méretű templom belsőben. Az, hogy itt, ebben a sötétbe vesző, talán picit félelmetes, hatalmas térben hogyan tud újjászületni a művészeteken keresztül az élet, az igazán nagy élmény.
Mivel a Kiscelli Múzeum kicsit nehezebben megközelíthető hely, bíztatnom kell a közönséget, hogy megéri a fáradságot ellátogatni oda. És mostanában van egy személyes apropóm is arra, hogy gyakrabban menjek ki (mellesleg ez a „reklám”): a Határtalan Design rendezvény után közvetlenül nyitják majd az édesapám, Mácsai István festőművész 100 születési évfordulójára készülő kiállítást.
– Melyik koncertet miért ajánlja a közönségnek?
– Mindegyik koncert műsorát más-más okból ajánlom. Az első koncerten hallható, a Trió Y által előadott Ravel a-moll trió ritkán szólal meg koncerten, pedig hálás darab. A második koncerten Radnóti Róza és Ránki Fülöp zongoraművészek előadásában hallható Tavaszi áldozat (Stravinsky) az egyik kedvenc művem. Nehéz előadói feladat, pláne négykezes változatban eljátszani az eredetileg zenekarra komponált művet. A harmadik koncerten Érdi Tamás zongoraművész előadásában megszólaló darabok pedig egytől egyig nagyon kedvesek nekem, bármikor (persze nem bármilyen előadásban) szívesen hallgatom őket! Ha filmről, vagy színházi előadásról lenne szó, azt mondanám, parádés a szereposztás, minden koncertért megéri eljönni a Kiscelli Múzeumba!