Nagy-britanniai és írországi turnéval kezdi a Concerto Budapest a 2023-24-es évadot a legjelentősebb művészeket és zenekarokat képviselő IMG Artists szervezésében.
Szeptember 12-19. között Pierre-Laurent Aimard és Berecz Mihály zongoraszólójával hat helyszínen, három különböző programmal jelenik meg a Concerto Budapest az Egyesült Királyság és Írország legpatinásabb koncerttermeiben, Croydon, Guildford, London, Cheltenham, Edinburgh és Dublin városában. Keller András kiemelkedő jelentőségűnek tartja a turnét, amelyen Bartók, Liszt, Rachmaninov, Csajkovszkij, Beethoven és Mozart műveit szólaltatják meg.
A 2022-es nagy-britanniai turné sikerét mi sem bizonyíthatja jobban, mint hogy a világ egyik legnagyobb klasszikus zenei ügynöksége, az IMG Artists meghívására a zenekart ismét felkérték, hogy a kivételes tehetségekben gazdag magyar klasszikus zenei élet meghatározó szereplőjeként 2023-ban is koncerteket adjon a szigetország közönségének.
A turnéról Keller András így nyilatkozik: „Az elmúlt 7 évben rengeteget voltam Angliában, hisz a londoni Guildhall School of Music and Drama professzora vagyok ma is, mondhatom, hogy hazajárok, éppen ezért örömmel megyek és nagyon várom a turnét. A tavalyi nagy-britanniai szereplésünk igazán sikeres volt, a brit közönség rendkívül szakértő, felkészült, mindig komoly figyelmet kapunk tőlük.”
Szabó Stein Imre a turné nemzetközi stratégiájáról és kommunikációjáról így fogalmaz: „A brit sajtó már a turnét megelőzően felfigyelt a Concerto Budapest 2023-as magyarországi tevékenységére. A Spectator újságírója a Ligeti 100 eseménysorozat kapcsán azt elemzi, mennyire megdöbbentő és kivételes jelenség nyugat-európai szemmel, hogy egy kortárs mű bemutatóját, és egy ehhez kapcsolódó egész napos eseményt teljes egészében élőben közvetíti az ország vezető köztelevíziója. Az, hogy Kurtág György Ligetihez írt legutóbbi művét a Concerto Budapest mutathatta be Keller András vezényletével, egyértelműen annak köszönhető, hogy Keller Andrásnak Kurtág egyik kedvenc tanítványaként közvetlen, élő kapcsolata volt nemcsak Kurtággal, de Ligetivel is.”
Ezzel egyidőben született egy komoly összegző cikk a The Guardianban is, melyben Kate Connolly a Concerto Budapest Kurtág György és Keller András által közösen instruált próbáját hallgatva elemzi Kurtág jelentőségét és ezáltal Magyarország élő zenei kultúrájának megkerülhetetlenségét a világ klasszikus zenei élvonalában.
Aimard dolgozott már a Concerto Budapesttel 2016-ban, a Kurtág György kilencvenedik születésnapjára adott koncerten. A kérdésre, hogy Bartók „magyarul” beszél-e a zenéjében, így felel a Keller Andrással közösen adott interjújában a Bachtrack hasábjain: „Elég komolyan tanultam magyarul harminc évvel ezelőtt. Sajnos sosem beszéltem igazán jól a nyelvet – de úgy gondolom, bár csak kicsit tudtam belőle elsajátítani, már az a tapasztalat is elég volt ahhoz, hogy megértsem a zene DNS-ét, a retorikai és ritmikai szerkezetét.”
Keller Andrással a BBC My Hero című rovatában is készült interjú, ahol egy saját maga által választott példaképéről kérdezték. „Kurtág György a legfontosabb iránymutató a zenei életemben – ő a zenei apám, ahogy Bartók az anyanyelvem. (…) Nem hiszem, hogy Kurtág kizárólag a hagyományos értelemben vett kortárs zene irányából lenne megközelíthető. Én az ő zenéjén keresztül kerültem közelebb a régi mesterekhez.” A Concerto Budapest ennek a gondolatnak a mentén érkezik 2023-ban a szigetországba, egy nagyon megalapozott és széles repertoárral rendelkező zenekarként, mely a legnagyobb és legeredetibb előadója a 20. századi, illetve a kortárs zenének.