A Concerto Budapest 2018 óta évről évre egynapos koncertsorozatot szentel a klasszikus zene örök kedvencének, Wolfgang Amadeus Mozartnak vagy inkább a világ közös és olthatatlan Mozart-rajongásának. Így történik ez 2024 márciusának első vasárnapján is a Zeneakadémián, olyan kiváló előadókkal, mint Wenzel Fuchs klarinétművész, Stefan Dohr kürtművész, Bogányi Gergely zongoraművész vagy Arvid Engegård hegedűművész-karmester. 2024-ben zene és médiatörténeti pillanat lesz, amikor a március 3-án, vasárnap 19.30-kor kezdődő zárókoncertet egyidőben nézhetik majd az Index.hu címlapján főként a magyar, és az Gramophone.co.uk címlapján az Egyesült Királyság, és a nagyvilág közönsége. A Gramophone Magazine-t a világ legrangosabb klasszikus zenei médiumának tekintik, és kapuit csak a legritkábban nyitja ki élő koncertközvetítések előtt. Most a Keller András művészeti vezetésével és Szabó Stein Imre rendezésében megvalósuló Mozart-nap zárókoncertjének élő közvetítése szó szerint a világ szeme előtt zajlik majd.
„Viszonylag későn kerültem Mozarthoz közel. Sok tekintetben az alkatom, a személyiségem alapján Beethoven és Bartók közelebb áll hozzám, de egy ideje Mozart egészen különleges helyet foglal el a lelkemben. Több mint zene, művészete isteni jelenség. Mozarttal segíteni lehet a világon. Zenéjére van egy szó, ami közhelyesen hangzik, mégis igaz: hogy „örök”. Egy olyan csodája az emberi kultúrának, ami beláthatatlan, mint az univerzum” – vallja Keller András, a fesztivál művészeti vezetője. „Mozart zenéje visszaadja az elveszett Paradicsomot, hiszen az emberi lét csodáját képes volt hangokban megmutatni. Az öröm és a fájdalom is magasrendűen, mégis egyszerűen és természetesen szólal meg műveiben. Ha átadjuk magunkat a zenéjének, békére lelhetünk.”
Klarinét- és kürtverseny, nyitányok, szimfóniák, kamaraművek, zongoraverseny, egy sor műfaj reprezentálja az egymást követő koncerteken Mozart művészetét. Az idei évadban a Berlini Filharmonikusok két kiemelkedő fúvós szólistája, Wenzel Fuchs klarinétművész és Stefan Dohr kürtművész érkezik a Zeneakadémiára, hogy a fesztivál közönsége a zeneszerző leggyönyörűbb fúvós hangszerekre írt műveiből válogathasson. Hozzájuk csatlakozik a Concerto Budapest két visszatérő vendégművésze, Bogányi Gergely zongoraművész és Arvid Engegård norvég hegedűművész-karmester. A koncerteken elhangzik többek között a 3. és 4. Esz-dúr kürtverseny, az Esz-dúr sinfonia concertante oboára, kürtre, klarinétra és fagottra, az A-dúr klarinétötös a Keller Quartet közreműködésével, az A-dúr klarinétverseny és a d-moll zongoraverseny. Simon Izabella zongoraművész jóvoltából, immár hagyományos módon, a legkisebbek is megismerkedhetnek Mozart zenéjével a Kupolaterembe meghirdetett gyerekprogramon. A fesztivál házigazdája Batta András lesz.
Devich Gábor, a Concerto Budapest főigazgatója így fogalmaz:
„A Concerto Budapest évek óta rendez tematikus fesztiválokat, amivel az a célunk, hogy egy-egy olyan témát állítsunk fókuszba, mely a magyar klasszikus zenei élet fellendülését szolgálja. Mint az összes fesztiválunk, a Mozart-nap is hatalmas vállalás. A közönség koncentrált formában, egy teljes napon át sztárszólisták előadásában, világszínvonalú produkciókat hallgatva találkozhat Mozart csodálatos műveivel.”
A Keller András művészeti vezetésével és Szabó Stein Imre rendezésében megvalósuló Mozart – nap zárókoncertjének élő közvetítése szó szerint a világ szeme előtt zajlik majd.
„Ebben az évben sikerült rábeszélnem a világ vezető klasszikus zenei portálját, a Gramophone-t, hogy csatlakozzon, ami példa nélkül álló lehetőség, hisz a Gramophone Magazine csak a legritkábban nyitja ki kapuit élő koncertközvetítések előtt. 2024-ben zene- és médiatörténeti pillanat lesz, amikor a zárókoncertet egy időben nézheti az Index.hu címlapján főként a magyar, és a Gramophone.co.uk címlapján az Egyesült Királyság és a nagyvilág közönsége” – nyilatkozta Szabó Stein Imre, a Stream vezető rendezője és szervezője, majd így folytatta:
„Abban a szerencsében van részem, hogy egy nagyszerű zenekarral és egy újító szellemű karmesterrel dolgozom együtt. Megpróbálunk bátor megközelítést alkalmazni, sok filmszerű mozgást, drámai közelképet, mindvégig hűen a kompozíció belső áramlásához.”
A koncert szünetében a közvetítés közönsége a nap eseményeiről, a fellépő művészekről és az alkotókról láthat rövid összefoglalót.