Egy autó alkatrészei csak bizonyos ideig képesek az elvártak szerint tenni a dolgukat. Idővel különféle meghibásodások léphetnek fel, az pedig már a konstrukciótól függ, hogy melyik modellnél mikor jelentkeznek a problémák.
A szervórendszer sem örök életű
Modern korunk egyik legnagyszerűbb vívmánya a szervó, amelynek köszönhetően sokkal egyszerűbb kikerülő manővert végrehajtani, kanyarodni vagy éppen parkolni. A szervó idővel azonban meghibásodhat, aminek legfőbb jele, ha különféle zajokat hallunk a motorfordulat emelésekor, a végálláshoz közeli kormánykerék álláskor. Súlyosabb esetben még egy apró kormánymozdulat esetén is lehet hallani a kellemetlen neszeket.
Ilyen esetben nem kell megijedni, a probléma sokszor megfizethető áron orvosolható. A Szervokormány javítás csapata nagy tapasztalattal rendelkezik kormánymű és szervószivattyú felújítása kapcsán, így érdemes őket felkeresni ilyen jellegű meghibásodás esetén.
Minden tünet más problémára hívja fel a figyelmet
Ha a zajt akkor halljuk vagy akkor erősödik fel, amikor a kormányt valamelyik irányba tekerjük, akkor minden bizonnyal a szervórendszer meghibásodása áll a háttérben. Ha a kormánymű fogasléces, akkor elsőként a porvédő gumiharangokat kell megvizsgálni, hogy nem sérültek-e meg. Ez a komponens felelős azért, hogy védje a kormánymű belső részeit a kosztól. Sokszor a porvédő harang tönkremenetele okozza a problémát.
Magyarázat további hibajelenségekre
Vizsgáljuk meg, hogy tapasztalunk-e olajszivárgást! Amennyiben ennek nincsenek látható jelei, a biztonság kedvéért érdemes ellenőrizni azt is, hogy hiányzik-e olaj az olajtartályból. Amennyiben nem, de az olaj habos, rózsaszínes árnyalatot ölt, akkor a szervórendszerbe alighanem fals levegő kerül.
Ha viszont az olaj szivárog, és a szervótartályban drasztikusan leesik az olajszint, akkor a szervószivattyú képtelen lesz a helyes működésre. Ebben az esetben ugyanis már nem fog tudni mást szívni a tartályból, mint levegőt. A szervóhatás ilyenkor vagy erősen gyengül, vagy rosszabb esetben ki sem alakul.
Ilyenkor szervóolaj vagy automata váltóolaj utántöltése esetén megszüntethető a zaj, és ha a szárazon futás nem tette teljesen tönkre a szervószivattyút, akkor ismét tapasztalható lesz a szervóhatás. A tömítetlenség javításához mindenképpen érdemes felkeresni egy szakszervizt.
A szervószivattyú betéteinek kopása
A szervószivattyú betétei kopó alkatrésznek számítanak. Legyen bármilyen jó sofőr valaki, ezen alkatrészek elkopása idővel nem úszható meg. Hogy valóban fennáll-e ez a probléma, azt a szervóolaj színéből meg lehet határozni elég nagy biztonsággal.
Ha az olaj sötét szürkés árnyalatú, akkor minden bizonnyal a szervószivattyú elkopott felületéről leváltak apró fémtörmelékek, ez áll a háttérben. A szennyeződés következtében a szervószivattyú még intenzívebben kezd kopni, ennek végül az lesz a következménye, hogy meg fog szűnni a szervóhatás.