A BME Építész Szakkollégiuma a hétvégén, április 26-27-én kétnapos programsorozatot szervez: ennek célja, hogy közös gondolkodással, vitával, kiállítással, zenével számba vegye a B28-30 örökségét.
A rendszerváltás előtti fővárosi underground egyik legfontosabb kulturális intézménye és találkozóhelye volt a Bercsényi. 1963 őszén itt adták ki először a Bercsényi 28-30 című – kezdetben mindössze 100 példányban megjelenő – kollégiumi lapnak induló újságot, ami a hatvanas évek második felétől kezdett el az egyetemi életen egyértelműen túlmutató, átfogó témákkal is foglalkozni.
A név a helyszínből adódott, mivel a Bercsényi utca 28-30-as szám alatt működött a Műszaki Egyetem Építészmérnöki karának kollégiuma. Eleinte interjúk, vitaanyagok, tervdokumentációk jelentek meg – többek között, Rajk László, Reimholz Péter, Makovecz Imre, Nagy Bálint, Nagy Tamás szerkesztésében –, de a nemzetközi építészetelmélet számos központi írása is jelent meg elsőként magyarul, például Yona Friedmanntól, Aldo Rossitól és Robert Venturitól. Később performansz-dokumentációkat és kiállítási beszámolókat és kritikákat is közöltek többek között Hajas Tiborról, Erdély Miklósról, Bak Imréről, Bódy Gáborról, Maurer Dóráról és a magyar nem hivatalos művészet számos, meghatározó alkotójáról.
A Bercsényi 28-30 című folyóirat pároldalas stencilezett lapból a 80-as évekre a magyar neoavantgárd képzőművészet, a dokrtinér modernizmussal szembehelyezkedő építészet egyik legjelentősebb platformjává vált. A folyóirattal párhuzamosan működött a Bercsényi Klub, ahol egyre gyakrabban biztosítottak kiállítási lehetőséget azok számára, akik a reprezentatív, hivatalos kiállítóhelyeken nem jelenhettek meg. Ebben a térben zajlott le Hajas Tibor két kultikus performansza, de itt lépett fel rendszeresen az Illés együttes, a Syrius a Kex vagy később az Európa Kiadó, Másik János, a Balaton, a Bizottság.
Az emlékező események most elhagyják a szakkollégium tereit is, így több kiállítás kiköltözik a Móricz Zsigmond körtéri aluljáró elhagyatottan és üresen álló üzlethelyiségeibe. Átfogó történeti tárlat mutatja majd be a B28-30 folyóiratot és a Bercsényi Klubot, az egyik aluljárós üres térben – a 11. kerület kulturális életét gazdagító 1111 Galériával koprodukcióban – mutatják be Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024 című kiállítását.
Vető János karrierje az 1960-as évek vége óta kíséri a Bercsényi Klub történetét. A Hajas-életmű tevékeny résztvevője volt – 1980-ban ott ült abban a balesetet szenvedő autóban is, amiben a barátai által Bikinek becézett Hajas a halálát lelte. A kiállításon bemutatott fotói és Hajas Tibor 1980-as Virrasztás és Hajas Zürich című performanszairól készült videója megelevenítik a hely és kor szellemét, az államszocializmus tűrt és tiltott kategóriájának határán egyensúlyozó alkotók művészeti stratégiáit.
Mindebből mára egyébként klasszikus művészet és művészettörténet lett: a 2017-es Velencei Biennálé aktuális főkurátora, a párizsi Christine Macel a központi kiállításba is beválogatta Hajas Tibort – a magyar neoavantgárd fiatalon meghalt nagy alakja egy kiemelt (fél)termet kapott a Vető János által fotózott testfestős, bodyartos sorozattablóival. Vető János Munkácsy Mihály-díjas fotós, zenész, képzőművész a magyar underground egyik meghatározó alakja, a Trabant zenekar alapítója, pár éven keresztül az Európa Kiadó tagja. Hajas Tibor barátja, 1976-1980-ig fotósa, kollégája és alkotótársa, akivel 1974-ben, 22 évesen Ferihegyen ismerkedtek meg, az országból éppen kiutasított Szentjóby Tamás reptéri búcsúztatóján. A ’80-as években a Zuzu-Vető (Méhes Lóránt Zuzu – Vető János) alkotópáros tagjaként volt ismert.
A kiállítás a körtéri aluljáróban április 26-án este 7- kor nyílik majd meg és az üres helyiség üvegportálján keresztül látható majd. A megnyitó eseményt több kísérőprogram és koncert is követi majd, így szombaton délután filmklub, ahol Lichter Péter Üres Lovak című filmjét vetítik – ebben két megkerülhetetlen magyar/amerikai rendező, Kertész Mihály és Bódy Gábor perszonája találkozik. (A film az asszociatív montázzsal kísérletezik a film egészében, több száz filmből bevágott jelenetekkel.)
Lesz kerekasztal beszélgetés (április 27-én, azaz szombaton kora délután a Bercsényi nagytársalgójában, ahol az újságszerkesztésről, a 70-80-as évek hangulatáról és kollégium kulturális szerepéről beszélgetnek majd a részvevők: Hartvig Lajos építész – egyetemi tanár (Bánáti and Hartvig, BME lakóépülettervezési tanszék); Szabó Anna Julianna építész (Brettschneider Alapítvány); Rauschenberger János díszlettervező – építész – képzőművész és Taksás Mihály díszlettervező, aki a B28-30 egykori szerkesztője volt. Az est folyamán pedig jönnek a koncertek: a kollégium klubhelyiségében, a Gödörben Másik János, a Balaton zenekar és az Ági és a fiúk lép majd fel.