Gazdag összművészeti programkavalkád várja a kultúra szerelmeseit június 20. és 23. között Nagymaroson a VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozón. A színházi előadásokon, koncerteken és családi programokon túl bámulatos utcaszínházi produkciók is színesítik a műsort. Mr Precíz és Miss Káosz a fesztivál zárónapján lépnek színre, hogy a nézőket egy különös, izgalomtól nem mentes érzelmi hullámvasútra ültessék. A dinamikus duó tagjával, Zoletnik Sophie-val beszélgettünk.
– Utcaszínházi előadóművészként kezdtél, vagy a klasszikus színházi terekből léptél ki szabadtérre?
– Tornászmúltam van, tehát mondhatjuk, hogy alapvetően teremből indultam, viszont maga az előadóművészet számomra egyértelműen az utcán kezdődött. 16 éves voltam, amikor csatlakoztam a Tűzmadarak tűzzsonglőrcsapathoz, és nagyon hamar elkezdtem fellépni velük különböző utcaszínházi fesztiválokon. Az utcai show-knak a színházi térre adaptált verzióit 2012–2013 körül készítettük el egy kisebb csapattal, ebből lett a Freak Fusion Cabaret, azóta pedig párhuzamosan futnak az utcai és a színházi terekre készült projektek.
– Milyen képességek, készségek szükségesek ehhez a műfajhoz?
– Az utcaszínház közönsége fájdalmasan őszinte. Ha valami nem köti le a nézőt, nem udvariaskodik, azonnal továbbáll, az előadóknak éppen ezért végig nagyon magas energiaszinten kell pörögnie. Persze, kellenek a technikai skillek, amelyek elvarázsolnak és ott tartják az embereket, de arra is van példa, hogy valaki ötven perc alatt csak egyetlen szaltót csinál, viszont azt olyan dinamikával és úgy vezeti fel, mintha valami hatalmas dologra készülne.
– Másképp kell dramaturgiailag felépíteni egy utcaszínházi előadást?
– Abszolút. Az érdeklődést azonnal fel kell kelteni, és ami ennél nehezebb: azt folyamatosan fenn kell tartani. Itt nem lehet repülőpilóta üzemmódban menni. Az utcán ráadásul zajlik az élet, azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül. Van, hogy valaki átsétál a „színpadon”, berohan a térbe egy kisgyerek, épp arra jön egy mentő, utat kell neki adni – tényleg bármi történhet, teljesen kiszámíthatatlanul. És akkor azt a helyzetet meg kell oldani, tehát nagyfokú improvizációs képesség is kell, hogy azonnal reagáljunk. A legtöbbször egyébként a humor segít áthidalni ezeket a szituációkat.ű
– A Proper Mess, azaz a Precíz Káosz előadása közben meg lehet még benneteket lepni?
– Nehezen. Ez talán a legrégebben futó előadásunk, egészen változatos eseményeken jártunk vele a nagy utcaszínházi fesztiváltól az esküvőig. Tűzlabdák, vakmerő akrobatikák, lángoló kellékek és légi mutatványok lélegzetelállító keveréke fogja lenyűgözni a fesztiválozókat.
– Mitől működik bárhol, bármikor, bárkinek?
– Azt hiszem attól, hogy könnyed, vidám, laza. A párommal, Lennarttal alapvetően magunkból indultunk ki, és picit rájátszunk arra a különbségre, ami a személyiségünket jellemzi. Ő a precíz, a biztonsági játékos, én meg egy egészen egzaltált színpadi karaktert mutatok, aki majdnem elkésik, aztán meg belemegy minden őrültségbe. Ennek a két karakternek az összecsapása az előadás, de ebből nem konfliktus lesz, hanem komédia, és végül kialakul az együttműködés közöttünk.
– Mintha egy nem veszélytelen bohóctréfa lenne.
– Tulajdonképpen igen, mert végül is egy sztereotip ellentétpárra építünk. Az egyik karakter gyors, kapkodó, ezt felborít, azt felgyújt, oda nem figyel, de folyton veszélyes dolgokat csinál, a másik meg mindent elnéző mosollyal, türelemmel nézi, mindenre vigyáz, rendet rak, akadályokat eltakarít, valamit innen odébb visz, ott meg elolt. Nyilván nem ilyenek vagyunk a valóságban, de egyrészt nagyon szeretünk magunkból építkezni, másrészt pedig mivel én nem vagyok színész, nem tudok tőlem távol álló, hozzám képest nagyon más figurát eljátszani. A magam karikatúrája viszont megy, ráadásul az utcaszínház műfaja is igényli is ezt a felnagyítást.
– A tűz a számotokra legveszélyesebb elem az előadásban?
– Nem. Az összes trükk olyan, mintha csak mellékesen történne meg, mindenféle rákészülés nélkül, ezért az akrobatikai elemek veszélyesebbek. Egyáltalán nem mindegy, hogy azokat göröngyös földön, macskakövön vagy betonon kell-e csinálni, és ha a talaj egyenetlensége miatt ténylegesen botlok meg, nem koreografáltan, ezt a közönségnek nem szabad észrevennie.
Kedvezményes jegyek június 13-ig, illetve a készlet erejéig!