A három Duna-menti főváros, Bécs, Pozsony és Budapest kiváló fiatal muzsikusait egyesítő MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programja az emberi kultúra alapkövét, a beszédet veszi górcső alá október 12-én a BMC koncerttermében.
A koncertet a zenekar művészeti vezetője, Ajtony Csaba dirigálja, aki zenésztársaival együtt olyan, érzékekre ható utazásra hívja a közönséget, amely a szavak születésétől a historikus zenedobozok mechanikus fecsegésén át a zenekar védjegyének mondható kísérletezésig ível. A program a zenekar budapesti koncertjét követően Bécsben is hallható.
A műsort nyitó olasz Salvatore Sciarrino darabját (Introduzione all’oscuro) Kurtág György – nem túlzás állítani – zenetörténeti jelentőségű műve követi, amely Samuel Beckett legutolsó, Mi is a szó című versének szövegére keletkezett. Ahogy Beckett költeménye egyetlen fájdalmas kifejezésből fejlődik teljes művé, a címadó Kurtág-darabot is egyetlen lélegzetvétellel kell előadni, a beszéd és zene tehát eggyé lényegül benne.
Kurtág a Mi is a szó című darabját Monyók Ildikó színésznő számára komponálta, aki egy tragikus balesetet követően évek kemény munkájával tanult meg újból beszélni és járni. A darabot 1991-ben a mű dedikáltjának közreműködésével hallhatta először a közönség Bécsben, Claudio Abbado vezényletével. A most műsorra kerülő, a szerző által énekhangra és pianínóra átdolgozott 2006-os változat azonban kuriózum, hiszen mindezidáig alig vállalkoztak az előadására. A mű alt hangra írt magánszólamát ezúttal Károlyi Katalin fogja énekelni, aki az elmúlt évtizedekben mások mellett Thomas Adès, Gerald Barry, Nathan Davis, Jeney Zoltán, Kurtág György és Ligeti György neki dedikált új darabjait vitte sikerre a világ koncerttermeiben, és aki már az eredeti Kurtág-mű párizsi bemutatóján is közreműködött a Groupe Vocal de France öt énekes szólistájának egyikeként.
A Classic Voice olasz zenei magazin 2017-es szavazásán az ezredforduló után keletkezett legfontosabb kortárs műnek az osztrák Georg Friedrich Haas in vain című darabját választotta meg a nemzetközi szakírókból álló zsűri. Ezúttal a szerző …fließend… című munkája hangzik el, amely – címével ellentétben – épphogy nem a folyékony beszédből, hanem a dadogásból indul ki. Ezt követi Eötvös Péter zeneszerző-karmester egykori mentoráltja, a Franciaországban alkotó Mikel Urquiza munkája, egy rendhagyó hármasverseny, amelyben a zenészek a középkori zenedobozok fecsegéséből, hangorgiájából merítenek ihletet. A Németországban aktív Sara Glojnarić zárásként elhangzó sugarcoating (v2.0) című darabja a mindenben értelmet kereső, mindennek értelmezést adni igyekvő kultúránk alapjait igyekszik pellengérre állítani poposan lüktető zenéjével, formabontó eszköztárával.
A Budapest–Bécs tengelyen mozgó Gryllus Samu Transitional Aszemblies című vadonatúj darabja ugyancsak a komolyzenei koncertek bevett rituáléját kérdőjelezi meg: a szerző kifejezetten a koncerten elhangzó darabok közötti szünetekre írt egymástól elkülönülő közjátékokat, amelyek egy mélytengeri lény csápjaiként ékelődnek be a szünetekbe, és nem csupán tartalmilag kötik össze a darabokat, hanem dramatizálják is a darabok között zajló átállást.
A zenekarról
A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekart a Bécsi Zeneakadémia volt hallgatói alapították 2007-ben. A zenekar a koncerteket összművészeti alkotásként fogja fel, és mai zeneszerzőkkel való együttműködése mellett gondozza a 20. századi közép-európai zenei tradíció egészét, valamint a historikus repertoár mai zenére vonatkozó részét. Ciklusba rendezett és egyedi koncertjeivel a MIKAMO Bécs, Pozsony, Budapest és a tág értelemben vett Közép-Európa meghatározó koncerttermeiben lép fel.
A koncert a Sonus Alapítvány a Mai Zene és a Korszerű Előadóművészet Támogatására rendezésében, a Nemzeti Együttműködési Alap és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.