Dejan Prćić: Till Eulenspiegel – Újvidéki Színház
Az én igazságom: az én hazugságom? A fake news korszakában a nyilvánosan terjedő információk hagyományosan objektívként elgondolt igazságkritériumai jellemzően szubjektívvá lettek. Ez a tapasztalat adja a középkori német mű adaptációjának aktualitását. A Tara Manić által rendezett előadás lódítások sorozataként újraértelmezett klasszikus történeteket mesél el – megmutatva, miképpen téríti el a hazudozás és a mellébeszélés a befogadásunkat.
Nyolc színészt láthatunk a színpadon, akik egymást váltva bújnak a különböző jelenetekben Till Eulenspiegel és hősei bőrébe. Itt minden viccesen komolytalan és karikírozottan túlzó, mintha a történetek kitalálásakor az lett volna a cél, hogy biztosan ne lehessen belőlük semmit elhinni. A valószerűségük megmaradt, de a realitásuk teljes egészében eltűnt. Nem akármilyen bravúr, hogy mindez a színpadon képes úgy megjelenni, hogy az igazság-hamisság kritériuma egyáltalán ne zavarja meg a műélvezetet. Ehhez a rendező központi motívummá teszi a „hantázás”, vagyis a semmiről sem szóló, üres beszéd gyakorlatát. Míg Elor Emina mint egy archaikus femme fatale tűnik fel a színen, addig Figura Terézia isteni ősanyaként tündököl, Giricz Attila pedig már megjelenésével is tekintélyt parancsol.
De a többiek is sziporkáznak, amihez komoly muníciót adnak Dejan Prćić számos vendégszöveget is tartalmazó dialógusai. Klemm Dávid zenéje is hanta: úgy klasszikus, hogy valójában nagyon is mai, s ezzel sokat hozzátesz az előadás sikeréhez. Kitűnőek Lénárd Róbert dalszövegei is – egyszerre illeszkednek a nálunk inkább Münchausen báró kalandjaiból ismert régi mesék és a kortárs közéleti kommunikációval elhíresült fake news világához.
Könnyed szórakoztatást kínál az újvidéki előadás – egy nagyon is komoly téma mentén, amelyet igazán jól esik kikacagni.
Az előadás alkotóit és játszási időpontjait itt találja