• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
PR Zene Címlap

„Két zaj közötti feszült várakozás” – beszélgetés Eötvös Péterrel

Szerző: Tuska Borbála2022. november 29.
Facebook Twitter E-mail
Eötvös Péter - fotó: Csibi Szilvia
Eötvös Péter - fotó: Csibi Szilvia

December 8-án a Kodály Központban, december 9-én pedig a Müpában vezényli a Pannon Filharmonikusokat Eötvös Péter, aki saját bevallása szerint gyerekkorától kezdve Bartók zenéjével él együtt. A koncerteken Bartók művei mellett két saját alkotását, a Cello Concerto Grosso című versenyművet és a Szirének énekét is előadják.

– Milyen sűrűn dolgozik együtt a Pannon Filharmonikusokkal?
– A Kodály Központ 10 évvel ezelőtti megnyitása után rendszeressé vált a kapcsolatunk, nagyon sok különleges programot vezényeltem náluk. A zenekarhoz erős személyes kötődésem is van, műveimet a legmagasabb színvonalon játszották Pécsett, Budapesten, operámmal, a Senza sanguéval pedig elnyertük az Armel Operafesztivál legjobb produkciója díját is még 2016-ban. Ezt az előadást Londonban is nagy sikerrel játszottuk. A zenekar állandó partnere a fiatal zeneszerzők és karmesterek részére létrehozott alapítványomnak is, ennek keretében fiatal mentorált szerzőket és karmestereket mutatnak be, amiért külön köszönettel tartozom nekik.

– A koncert szólistája Sung-Won Yang lesz, akinek a nevéhez fűződik a Cello Concerto Grosso ázsiai premierje. Hogyan jellemezné őt mint muzsikust?

– Sung-Won csellójátéka rendkívül széles skálán mozog. Mondhatnám úgy is, hogy egytől háromszázhatvan fokig foroghat nála a mutató. Nagyon koncentrált és kontrollált játékmód jellemzi, az egyik pillanatban robbanékony, a következőben az alkony nyugalma száll rá. Ez a típus a legpontosabban megfelel a művem karakterének.

Az inkább nyugodtan szemlélődő hegedűversenyeimmel szemben ez a csellóverseny egy markáns férfitánc. Elképzelésem szerint a szólistához tartozó nyolc csellista helyenként virtuóz magasságokban játszik, és egy férfiakból álló tánccsoportot jelenít meg. Erre a szólistával együtt „koncertáló”, önálló hangszercsoportra utal a historikus „concerto grosso” elnevezés.

– A Szirének énekéhez egy antik görög mitológiai történetet vett alapul. Általánosságban milyen gyakran tekint a mítoszokra ihletforrásként?

– Valóban több művemben foglalkozom kultúrtörténeti témákkal, mint például a kultúrák megszűnéséről az Atlantisban, az ősanya kérdéséről a Lilith operámban, vagy létünk kérdéseiről a Kozmosz és Multiversum című darabjaimban.

A Szirénekhez viszont Franz Kafka A szirének hallgatása című novellája vezetett, a mulatságos és zseniális gondolat, hogy a „szirének dalától megmenekülhetett valaki, de a hallgatásuktól egész biztosan nem”. Nekem a legproblematikusabb feladat volt a hallgatást, a csendet zenében kifejezni. A szünet ugyanis nem csend, hanem két zaj közötti feszült várakozás.

– Az este második felében két különböző stílusú Bartók-mű hangzik el. Hogyan kapcsolódnak ezek a Szirének énekéhez és a csellóversenyhez?

– A koncert műsora két különálló egységből áll. Az első részben az ének és a tánc dominál. A szirének éneke mellett nagy szerepet játszik a szirének csábító tánca is. Ahogy Kafka írta: „Odüsszeusz futólag látta a nyakuk tekergését… ők pedig – szépségesebben, mint bármikor – csak vonaglottak és tekeregtek, borzongató hajukat a szélbe vetették, körmeiket a sziklaköveken szabadosan köszörülték.” Ennek ellentéte a Cello Concerto Grosso a kemény, csizmás legénytáncával.

A második részben teljesen más világba érkezünk. Amíg Bartók 1912-ben komponált és csak kilenc évvel később meghangszerelt Négy zenekari darabja még a századfordulóra jellemző tradicionális stíluselemeket hordozza magán, addig az 1934-ben megjelent Cantata profana nemcsak „tiszta forrásból”, hanem tiszta bartóki hangzásvilágból táplálkozik. A román kolindákból származó versek balladai hangvétele az 1930-as évek katasztrófához vezető politikai és társadalmi életének ellenpontja, a természet tisztaságát példaként állító bartóki világlátás csodálatos példája.

– Milyen hatással van Bartók munkássága az ön zeneszerzői szemléletére?

– Négy-ötéves koromtól kezdve a mai napig Bartók zenéjével élek együtt. Legelső zongoraleckéimen a kis Bach- és Mozart-darabok mellett Bartók Gyermekeknek című ciklusából tanultam kottát olvasni, így az évek folyamán zenei anyanyelvemmé vált.

Nagy hatással volt rám, amikor 10–12 éves koromban anyám Miskolcról elvitt a budapesti operába, hogy megnézzük Bartók három színpadi művét: A kékszakállú herceg várát, A fából faragott királyfit és A csodálatos mandarint. A nemzetközi karmesteri pályám során egyre több Bartók-mű került a repertoáromba.

A zenei „anyanyelv” a legtermészetesebb módon megtalálható a saját műveimben is. Én nem Bartók stílusában komponálok, hanem azon a nyelven mondom el a zenei gondolataimat, ahogy egy magyar író az anyanyelvén, magyarul mesél más és más történetet.

Más kultúrák befolyása, hatása csak gazdagítja a nyelvi tudást. Így volt ez Bartóknál is: a közép-kelet-európai, sőt a még délebbre fekvő népzenei kultúrák hatása is hallható a műveiben. Nálam a nagy nyugat-európai zenei centrumok aktív részeseként eltöltött 40 év tapasztalatai is megjelennek a kompozícióimban. Ezenkívül erős vonalat képvisel a szimfonikus műveimben a székely népi tánczene, amint ezt majd a csellóversenyemben is hallani fogják.

interjú müpa pannon filharmonikusok eötvös péter
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA tánc nyelvén készült megindító film természetpusztításról 
Következő bejegyzés Zajos sikert aratott a Szegedi Kortárs Balett a Baltikumban és Amerikában

Ajánlott Bejegyzések

Verdi szobája a villájában kialakított múzeumban - forrás: a Villa Verdi honlapja
Intermezzo

Az olasz operaházak gyűjtenek Verdi villájának megvásárlására

2023. február 5.2 perc olvasás
Oláh Krisztián - fotó: Hegyi Júlia Lily
Magyar Zene Háza

Oláh Krisztián: „Merjek gátlás nélkül, ösztönösen improvizálni”

2023. február 5.5 perc olvasás
Jürgen Flimm
Intermezzo

Elhunyt Jürgen Flimm rendező

2023. február 5.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.