• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Zene Címlap

Boross Csilla: „A Pillangókisasszony igazi pszichodráma”

Szerző: Bartók Gergely2023. június 23.
Facebook Twitter E-mail
Puccini: Pillangókisasszony – Brno – 2009 - fotó: Jana Hallová

A káoszelmélet szerint, ha egy lepke meglebbenti a szárnyait, az akár tájfunt is előidézhet a világ túlsó felén; a mindennapi életre levetítve ez annyit tesz, hogy a legapróbb változtatás is végzetes hatással lehet későbbi sorsunk alakulására. Egy igencsak ritka, bennszülött pillangónk immáron két évtizede repdes szerte a nagyvilágban, s amerre csak feltűnik, ott e jelenséget ováció fogadja, tapsorkán kíséri. Tavaly nyárestéken A Nyugat lánya Minnie-jeként, ősszel pedig Toscaként nyűgözte le a hazai közönséget. Első alkalommal énekli most Cso-cso-szán szerepét a Magyar Állami Operaház színpadán, mely világklasszis alakításáért már megkapta a legmagasabb cseh kulturális kitüntetést, a Thália-díjat. A Puccini-specialista drámai szopránnal, Boross Csillával beszélgetettünk a közelgő bemutató kapcsán, a Pillangókisasszony operaházi próbái közben.

– Messze még a 2023-as év vége, de mindenki, aki követi a fellépéseit, olvassa a kapcsolódó méltatásokat, kritikákat, örömmel konstatálja ismételt nemzetközi sikereit az utóbbi pár hónap tükrében. A Svéd Királyi Operában fergeteges Tosca előadással debütált, Marseille-ben a Nabucco-premieren a már védjegyévé vált Abigélt alakította újfent ékesszóló kritikai visszhangot keltve, s ugyancsak ezen operai hősnőket énekelve örvendeztette meg a zenerajongókat Brnoban. Közben aztán ismét színpadra állt egyik emblematikus szerepében a prágai Státní Operában, ahol az egyik előadás közben a pillangónak kis híján szárnya törött… A világ nagy színpadait járva, két szerelmi évődés, megőrülés és gyilkosság között jut ideje néha megpihenni is?

– Valójában tavaly február óta nem volt pihenésre lehetőségem, hiszen egymást érték az előadásaim idehaza és külföldön. Még arra sem volt időm, hogy beteg legyek. Mit nekem egy bordatörés, egy térdsérülés vagy éppen a Covid…

– Bordatörés?

– Igen, tél végén Prágában a Pillangókisasszony előadásokat bordatöréssel énekeltem végig, mivel a második előadás kezdete előtti pillanatban egy kolléga lekapcsolta a villanyt a színpadon, én pedig bezuhantam a díszletek közé. Csodával határos módon nem történt komolyabb bajom. Ebből is látszik, hogy ennek a szakmának vannak árnyoldalai is és nem csupán csillogásból áll. Ennek ellenére ebben az évben valóra vált több vágyam is; a stockholmi Kungliga Operanban való fellépés vagy éppen a marseille-i visszatérés, illetve a brnoi Jiří Heřman-féle Tosca (így már 3 rendezésében is énekelhettem), mind ide tartoznak. Mindegyik helyen külön meg kell, említsem azt a tomboló sikert, ami szinte felfoghatatlan a fülnek és az agynak, ami olyan a művésznek, mint az ópium, vagy mint a Szentlélek, ami átjárja. Ilyenkor nagyon hálás vagyok a sorsomnak.

Verdi: Nabucco – Marseille – 2023 – forrás: Boross Csilla archívuma

– A brünni Janáček Színházban – anno az ottani társulat oszlopos tagjaként – öltötte első ízben magára a japán gésa kimonóját, majd hamarosan több szériában énekelve a Butterfly-t zajos sikert aratott a morva- mellett a cseh fővárosban is. Szerep és előadóművész kivételes találkozásáról, tökéletes szimbiózisáról írtak akkoriban a zenekritikusok. Olyannyira a reveláció erejével hatott az Ön Pillangója, hogy szervezett buszjáratokat indítottak Prágába kimondottan a Csilla Boross neve fémjelezte előadásokra. Lenyűgöző alakítását 2009-ben a legmagasabb kulturális kitüntetéssel, a Thália-díjjal honorálták, s itt nem mellékes megjegyeznem, hogy éppen a csehek nagy nemzeti ikonja, a nemrégiben elhunyt színész-operaénekes, Soňa Červená ajánlására. Mit jelent egy énekművész számára az ilyen fokú szakmai elismerés?

– A művésznek – ugyan sokan nem vallják be – mindig fontos a visszajelzés. Bár valószínűleg van mindenkinek egy belső origója, amihez viszonyítja saját magát. Ez a kitüntetés mindenképpen egy a társadalomban elfoglalt pozíciót mutat; a befektetett munka, eltökéltség, kitartás, szellemi minőség indikátora. Úgy érzem, hogy a Thália-díj, s a mindenkori ottani munkásságom okán a mai napig nagy megbecsültségben és tiszteletben van részem Csehországban.

– Itthon is hasonló a helyzet?

– Sokszor azt érzem, hogy itthon szinte ismeretlen vagyok.

Puccini: Tosca – Brno – 2023 – forrás: Boross Csilla archívuma

– A Pillangókisasszony idegen, új színt jelentett anno a Puccini-palettán; minden szempontból különbözött, mintegy elütött a kor nagy drámaremekeitől, a Toscától, Manon Lescaut-tól, Bohémélettől. Mit gondol a darabról, a témaválasztásról, egyúttal a hősnőről?

– Nagy utat tett meg a szóban forgó opera a fogantatástól s az első bukástól a ma ismert végleges formájáig, melynek bemutatására 1906-ban került sor Párizsban. Ugyanebben az évben Puccini jelen volt a budapesti premieren, ellenben a darab Scala-beli újbóli bemutatóját már nem érhette meg. Körülbelül az 1800-as évek második felétől az utazási lehetőségek fejlődése, a gazdasági viszonyok, a cserekereskedelem kitágította a más kultúrák megismerésének lehetőségét. Nagy divatja lett az egzotikus témák feldolgozásának mind az irodalomban, mind pedig a képző- és zeneművészetben; Puccini mellett Mascagni, Sullivan vagy éppen Lehár komponáltak keleti tárgyú darabokat. A „couleur locale”, a japán népi dallamok, meglepő zenei megoldások, élő természeti hangok megjelenítése (madárcsicsergés, ágyúdörgés, tamtam) használata, a bravúros melódiafűzések mind az újdonság erejével hatottak. A témaválasztást illetően talán a mai európai gondolkodásunkkal, különösen a feminizmus térnyerése után nehéz megérteni a gésák titokzatos világát. A gésa nem kurtizánt jelent, hanem társasági hölgyet, akit maiko-koruktól fogva – 13 és 20 éves koruk között – művészetekre, különleges teaszertartásokra, legalább két hangszeren való játék elsajátítására tanítanak. Ahogyan a darabban Cso-cso-szán is megemlíti, jellemzően valamilyen okból elszegényedő családok adták leánygyermeküket az okijába, vagyis a gésaképzőbe.

Wagner: Wesendonck-dalok – Boross Csilla és Rajna Martin – Győr – 2022 – forrás: GYFZ – FB

– A darab interpretációtörténetében és diszkográfiájában elmélyülve valószínűsítem, hogy a Madama Butterfly – hasonlóképp, mint a Tosca – a nagy drámai- és spinto szopránok egyik hőn áhított szerepálma lehet. Albanesetől kezdve Tebaldin, de los Ángelesen, Moffón át Kabaivanskáig, Freniig, legendás művésznők hálás szerepe volt, de híven őrzi az emlékezet a tündökletes ’80-as, ’90-es évekbeli pesti előadásokat Kincses Veronika remekbe szabott Cso-cso-szán-alakításával. Mára – és ez sajnálatos módon egyfajta kortünet – úgyszólván „kikoptak”, eltűntek az igazán nagy formátumú, karizmatikus operaénekes egyéniségek. Valami egészen unikális színészi vénáról és értelemszerűen kivételes hangi megformálásról kell tanúbizonyságot tennie annak, aki a szóban forgó szerepre vállalkozik, hogy az nóvumként hasson, sokáig emlékezetes maradhasson. 8 Puccini-hősnővel a repertoárján mik a tapasztalatai a zeneszerző egyik legösszetettebb nőalakjával?

– Gyötrelmesen gyönyörű, rendkívül igényes és igencsak terjedelmes szerep Cso-cso-száné. Minden énekesnőnek, aki csak kísérletet tesz a szerep eléneklésére, már Butterfly belépőjében pontosan tudnia kell, hogy miként fog eljutni a III. felvonás záróképéhez, az utolsó hanghoz úgy, hogy a szólamot mindvégig friss hangon tudja abszolválni. A 15 esztendős ártatlan kislánytól az önmagát feláldozni képes anyáig, 3 év és 3 felvonás leforgása alatt egy egész életutat kell végig járni hangi kifejezésben és színészi játékban. Igazi pszichodráma! Cso-cso-szán pedig minden Puccini hősnő között az egyik legkomplexebb. Angelica nővér, Floria Tosca és Pillangókisasszony, ők mindhárman öngyilkosok lesznek egy veszteség hatására, Liù pedig, hogy megmentse élete szerelmét, Calàfot. A Pillangókisasszony az egyetlen viszont, amelyben a hősnő a becsülete megtartása végett rituális öngyilkosságot követ el, hogy ezáltal a szégyentől megtisztuljon.

– Az élet viharában megtépázott, sorsára hagyott lánytól utolsó, még megmaradt kincsét, a gyermekét akarják elszakítani, de fiát csak akkor adja oda, ha maga az édesapja jön el érte. Pinkerton éppenséggel nem az operairodalom legrokonszenvesebb figurája, nem a felelős, hűséges férfi mintapéldánya…

– „America forever!” – hangzik el credója az első jelenetében, s már itt kiütközik a másik kultúra elutasítása, a nő és országa leigázása. Számára Japán „Nagyon kényelmes ország, nem szigorúk az erkölcsök s a formák…” (Váradi Sándor ford. ~ a szerk.) A darabban tehát erősen kirajzolódik Kelet és Nyugat ellentéte, erkölcsiségének, moráljának különbözősége. Butterfly első felvonásbeli örömét, a számára szent házasságkötést két küzdelemmel teli felvonás követi. A hősnő egyre növekvő kétségbeesését, érzelmi hullámvasútját Puccini zenekari jelenléte, tökéletes lélektani aláfestése erősíti.

Puccini: Pillangókisasszony – Brno – 2009 – fotó: Jana Hallová

– Három alkalommal lép színpadra e szerepben az elkövetkező hetekben az Operaházban. Már javában zajlanak a próbák, forró sikerű estéket jósolnak, nem mellesleg először láthatja-hallhatja Önt a magyar publikum Cso-cso-szánként. Milyennek ígérkezik a pesti Pillangókisasszony?

– Szép, klasszikus előadás Kerényi Miklós Gábor rendezésében, Kentaur tradicionális díszleteiben. Kiváló kollégákkal kettős szereposztásban visszük színre a darabot a Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas karmester, a nagyszerű Kovács János vezényletével. Fájdalmasan szép estét ígérhetek, Puccini muzsikája mindig mindenkit megindít…

Boross Csilla elkövetkező fellépéseit a művész hivatalos oldalán, vagy ide kattintva  követhetik.

Puccini interjú Operaház boross csilla
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésAz Egyesült Államok rangos orgonaversenyének döntőjébe jutott Tabajdi Ádám
Következő bejegyzés Munkácsy Vizuál – Békéscsabán mutatkozik be Szives Márton animációs koncertje

Ajánlott Bejegyzések

Valerij_Gergijev - fotó: Mike Vilchuk
Intermezzo

Valerij Gergijev lett a Bolsoj Színház új igazgatója

2023. december 2.1 perc olvasás
Danilo Pérez - fotó: Tito Herrera
Müpa magazin

Mester és tanítvány – Együtt lép fel Danilo Pérez és Szabó Dániel a Müpában

2023. december 2.2 perc olvasás
Tarr Béla, Gőz László, Hollerung Gábor és Sapszon Ferenc - fotó: primaprimissima.hu
Intermezzo

Tarr Béla, Gőz László és Sapszon Ferenc is Prima Primissima Díjat kapott

2023. december 2.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Konyharegék – Megjelent az Eötvös10 és Terézváros különleges receptkönyve

Promóció

Varázslatos Advent a Zeneakadémián

Lantos István - fotó: MMA / Nyirő Simon Zene

„A hazámat szolgálom” – Interjú Lantos Istvánnal

Promóció

Karácsonyi ráadáskoncerttel és jótékonysági kamarakoncertekkel készül az adventre a Concerto Budapest

Mocsári Károly Promóció

Rachmaninov-dalokkal folytatódik a Rádiós estek sorozat a Zeneakadémián

Klukon Edit és Ránki Dezső - fotó: Felvégi Andrea / Fesztivál Akadémia Budapest Promóció

Adventi koncertek a Ránki családdal

A Hajdú-Bihar Vármegyei Prima Gála – fotó: Czeglédi Zsolt Debrecen

Vármegyei Prima díjat kapott a 100. évfordulóját ünneplő Kodály Filharmonikusok

Bódis Gábor, Flór Péter, Polyák Levente és Szücs Balázs (balról jobbra) Promóció

A velünk élő Erzsébetváros – Utolsó alkalmához érkezett az ERöMŰVHÁZ sorozata

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

Adventi hangulat a Várkert Bazárban Promóció

Adventi feltöltődés a Várkert Bazárban

Szűcs Máté Promóció

Szűcs Máté előadásában, új befejezéssel szólal meg Bartók Brácsaversenye

Ács Dominika – forrás: MVM Zrt. A zeneművészet Junior Primái

Ács Dominika: „Akkor vagyok igazán önmagam, ha a színpadon állhatok”

Promóció

Egy új ország kultúrájának megteremtése – Bronislaw Huberman élete

Laki Péter - fotó: Forgó Béla Színház

Mindig tiszta lappal indulva – Beszélgetés Laki Péterrel

Okos Viola - forrás: Nagy Eszter Fruzsina Folk

Okos Viola: „A népzene és a könnyűzene is az életem része”

VEB 2023
Tenebrae Choir & Nigel Short - forrás: VEB2023-EKF VEB 2023

Adventi koncertsorozattal érkezik Veszprémbe a Fructus Labiorum fesztivál

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

VEB 2023

Újabb street art alkotásokkal gazdagodott Veszprém

A VeszprémFest20 című könyv - forrás: VeszprémFest VEB 2023

Exkluzív könyvvel ünnepli 20 éves születésnapját a VeszprémFest

Bukta Imre - fotó: Barakonyi Szabolcs VEB 2023

Közös többszörös – A Bakony-Balaton művészeti életét mutatja be a Capa Központ eseménye

A 2022-es Socio Summit - forrás: sociosummit.hu VEB 2023

Socio Summit 2023 – A kultúra és az együttműködés lehetőségeiről rendeznek konferenciát Veszprémben

VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár a Veszprém-Balaton Régió advent idején

Nagy Emma Quintet - fotó: Scholtz Kristóf VEB 2023

Világsztárokkal és fiatal előadókkal érkezik a Veszprém Jazz Fesztivál

Csillag Zsolt, Markovics Alíz és dr. Gelencsér András - forrás: VEB2023 VEB 2023

Stratégiai együttműködés jött létre a Digitális Tudásközpont és a Pannon Egyetem között

Fotó: Zsiga Pál VEB 2023

Véget ért az idei Music Hungary Konferencia & Showcase

- fotó: Toroczkai Csaba VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és környéke novemberben

Egry 140 kiállítás - forrás: helloveb.hu VEB 2023

Meghosszabbították a veszprémi Egry 140 kiállítást

Swing-swing kávéház Promóció

Táncolj a Swing-swinggel novemberben is! 

Veszprém és a Bakony-Balaton régió - Fotó: VEB2023 EKF VEB 2023

A Veszprém-Balaton régióról nyílt fotókiállítás New Yorkban

VEB 2023

Irodalom Éjszakája – Világirodalmi sétával vár Európa kulturális fővárosa

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.