Szenvedélyes szerelem, a társadalmi elvárásokkal való szembeszállás és tragikus végkifejlet – február 25-én és 27-én Giacomo Puccini korai remekműve, a Manon Lescaut szólal meg a Müpában a Vashegyi György által vezetett Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Nemzeti Énekkar előadásában. A Káel Csaba által jegyzett, félig szcenírozott produkció főszerepét az olasz Monica Zanettin énekli, a további szerepekben többek között a román Serban Vasile, a spanyol Andeka Gorrotxategi és a magyar Sebestyén Miklós lesz hallható.
A harmincas éveiben járó Puccini már két operát (Lidércek, Edgar) maga mögött tudhatott, amikor rátalált Prévost abbé Manon Lescaut és Des Grieux lovag története című 18. századi regényére. A zeneszerző rögvest fantáziát látott a szövegben, kiadója, Giulio Ricordi azonban nem osztotta a lelkesedését, mivel egy szűk évtizeddel korábban Jules Massenet már sikeres operát írt a műből Manon címmel.
Puccini azonban ragaszkodott a témához: „Manon olyan hősnő, akiben hiszek, ezért nem lehet, hogy ne nyerje el a közönség szívét. Miért ne lehetne két opera Manonról? Egy olyan nőnek, mint Manon, lehet két szeretője” – indokolta meg, majd hozzátette: „Massenet franciaként érzi a darabot, púderrel és menüettel. Én olaszként fogom érezni, a kétségbeesés szenvedélyével.” Ez az érzés Puccinitól nem állhatott távol, ugyanis a regénybeli Manonhoz és Des Grieux lovaghoz hasonlóan ő maga is botrányosnak számító kapcsolatban élt akkoriban egy házas asszonnyal, Elvira Bonturival.
A Manon Lescaut szövegkönyvén több szerző – Marco Praga, Domenico Oliva, Luigi Illica, Giuseppe Giacosa, Giulio Ricordi, Ruggero Leoncavallo – és maga Puccini is dolgozott, feltehetően azért, hogy a történet eltérő legyen Massenet operájától. Mivel ennyien osztoztak a szerzőségen, az eredeti partitúrára egy név sem került fel, noha a librettót végül Illica és Giacosa fejezte be. (Puccini velük később a Bohéméletnél, a Toscánál és a Pillangókisasszonynál is együtt dolgozott.)
Az opera négy felvonását négy különböző helyszínen komponálta. Szülővárosában, Luccában kezdte meg a munkát, majd Milánóban folytatta, a harmadik felvonást egy alpesi faluban, Vacallóban írta, végül pedig új otthonában, Torre del Lagóban fejezte be a művet.
A Manon Lescaut-t 1893. február 1-jén mutatták be a torinói Teatro Regióban, amely a közönség és a kritikusok körében is hatalmas sikert aratott. 1894. március 17-én a Magyar Királyi Operaház is műsorára tűzte a darabot, majd április 15-én, Puccini jelenlétében, megismételték az előadást.
Most, 130 évvel később ismét felcsendülnek Budapesten Puccini széles dallamívei és jellegzetes parlandója. Az opera címszerepében Monica Zanettin szoprán hallható, aki 2006-ban debütált a színpadon Mozart Varázsfuvolájában a vicenzai Teatro Olimpicóban. Miután számos versenyen szerepelt sikerrel, olyan operák női főszerepeit énekelhette el, mint a Traviata, a Bajazzók, a Bohémélet vagy a Tosca.
A Lescaut hadnagyként színpadra lépő Serban Vasile szintén szakavatott előadója az olasz repertoárnak. A Bohémélet Marcellójaként mutatkozott be 2009-ben Bulgáriában, a 2013/14-es évadban pedig a New York-i Metropolitan Opera Falstaff-előadásában énekelte Ford szerepét.
Des Grieux lovag bőrébe az „új Franco Corellinek” is nevezett baszk tenor, Andeka Gorrotxategi bújik, akinek karrierjét épp egy Puccini-opera, a Pillangókisasszony indította el 2011-ben. Azóta számos európai és tengerentúli operaházba kapott meghívást, és többek között olyan karmesterekkel dolgozott együtt, mint Zubin Mehta, Roberto Abbado vagy Miguel Ángel Gomez Martinez.
Manon öreg udvarlója, Geronte de Revoir szerepében Sebestyén Miklóst hallhatjuk, aki visszatérő vendég a Müpában: a tavalyi évadban Haydn A teremtés című oratóriumában és Verdi A lombardok című operájában lépett színpadra. A basszbariton számos neves operaházban énekelt már, többek között Bécsben, Berlinben, Monte-Carlóban és New Yorkban is. Az előadás további szerepeiben szintén kiváló énekesek, úgymint Artavazd Sargsyan (Edmondo, diák), Pintér Dömötör (kocsmáros/őrmester), Busa Gabriella (énekes), Körmendy Flórián (táncmester/lámpagyújtogató) és Gáspár István (hajóskapitány) lépnek fel.
Az opera színrevitele a Müpa és a Nemzeti Filharmonikusok hosszú távú együttműködésének keretében valósul meg. Az előadás rendezője Káel Csaba, játékmestere Gábor Sylvie, a díszletért Szendrényi Éva, a jelmezekért Zoób Kati, a koreográfiért Ungi Krisztián Dávid, a videoanimációért pedig Madarász János „MADÁR” felel.
Az operát Vashegyi György, a Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatója vezényli, míg Szennai Kálmán zenei munkatársként vesz részt a produkcióban.