Az 1920-ban született, később Oxfordban élt Havas Kató hegedűművész-tanár, akinek neve fogalom, nemcsak a hegedűsök körében 2018. december 31-én hunyt el.
Ha valaki egyszer találkozik vele, sohasem felejti el kedves lényét, mosolyát, élénk tekintetét, szikrázó vitalitását
– írta egy budapesti találkozás alkalmával Solymosi Tari Emőke a Parlando hasábjain.
Havas Kató ötéves korában kezdett el hegedülni, hétévesen pedig megtartotta első komolyabb szólóestjét. A legendás Waldbauer Imre osztályában mindent megtanulhatott a Zeneakadémián, amit akkoriban a virtuóz hegedűjátékról tudni lehetett. 18 évesen már a New York-i Carnegie Hall közönsége ünnepelte. Egy évre rá azonban férjhez ment, és jó ideig három gyermeke nevelése kötötte le. Közben alakította ki gyökeresen új metódusát. Elkezdett intenzíven tanítani, és hamar nemzetközi hírnevet szerzett.
Az oly sokakon segítő csodaszer, a New Approach, vagyis az Új Megközelítés terjesztésére 1985 januárjában nemzetközi szövetség alakult, a KHANA (Kató Havas Association for the New Approach). Havas Kató tanítványai és az ő tanítványaik, akik e forradalmi megközelítésmódot minél több emberhez igyekeznek eljuttatni, jelen vannak Európa számos országán kívül Észak- és Dél-Amerikában, Ausztráliában és Új-Zélandon, Kínában és Izraelben.
Könyvei (A New Approach to Violin Playing – A hegedűjáték új megközelítése, 1961, The Twelve Lesson Course in the New Approach – 12 órás hegedűkurzus az új megközelítés szerint, 1964, The Violin and I – A hegedű és én, 1967, Stage Fright, its Causes and Cures, with special reference to violin playing – Lámpaláz, okuk és orvoslásuk, külön javaslatokkal a hegedűjátékhoz, 1974) az angol eredetin kívül német, svéd, cseh, kínai, olasz és spanyol nyelven jelentek meg.
Ő maga így írt az új módszerről:
A hegedűjáték új megközelítése című könyvemben megpróbáltam elmagyarázni, hogy a technika, melyet részletesen leírok nem egy nagy felfedezés, nem valami teljesen új, forradalmi, mint amilyen egy szabadalmaztatott gyógyszer. Több fontos elem a múlt általam nagyra becsült mestereitől származik. Amit én állítok nem más, mint hogy ezek az elemek hosszú tapasztalat során új formába, egy működő rendszerré olvadtak össze, amelyet talán véletlenül, vagy csak részleteiben, már mások is érintettek előttem, de tudomásom szerint még soha senki nem foglalta ezeket szabályba.
A Havas Kató által leírt új megközelítés eredeti, mert azt állítja, hogy a hegedülési technikákat le kell tudjuk egyszerűsíteni alapvető mozgásokra, melyek az ujjhegyeknél több testrészt is magukba foglalnak – írta Yehudi Menuhim.