A világhírű német koloratúrszoprán, Diana Damrau nem ismeretlen a Müpa közönsége számára. Legutóbb Jonas Kaufmannal adott közös koncertet, korábban pedig férje, Nicolas Testé társaságában hallhattuk. Május 9-én egy operettesttel érkezik, partnere ezúttal Nikolai Schukoff tenor lesz.
„Szépség és zene. Ezek gyógyszerek a léleknek” – vallja Diana Damrau, aki 12 éves korában Franco Zeffirelli 1982-es Traviata-filmjének hatására döntött úgy, hogy operaénekes lesz. „Teresa Stratas énekelt, és ez számomra olyan volt, mint a Piros cipellők egy balett-táncos számára. Akkor jöttem rá, hogy az opera a legszebb dolog a világon, amit az emberek a testükkel és a hangjukkal létrehozhatnak, ahogyan elmesélhetik csodálatos történeteiket” – mondta el egy interjúban.
Damrau pályája a bajorországi Würzburgban kezdődött, Carmen Hanganunál folytatta tanulmányait, majd 1995-ben itt is debütált a Figaro házassága Barbarinájaként. A következő éveket a mannheimi dalszínház, majd a Frankfurti Opera társulatának tagjaként töltötte. 1999-ben Zerbinetta szerepében mutatkozott be a Bajor Állami Operaházban, egy évvel később pedig a bécsi Staatsoperben debütált Éj királynőként. 2001-ben már a Salzburgi Ünnepi Játékokon is fellépett.
Az énekesnő 2002 óta szabadúszóként dolgozik, az azóta eltelt bő két évtizedben állandó vendége a világ vezető operaházainak. Meghatározó szerepei egy jelentős részének a New York-i Metropolitan adott otthont, ahol 2005-ös debütálása óta hét különböző szerepben mutatkozott be. A német szoprán a MET történetének első énekesnője, aki ugyanazon Varázsfuvola-rendezésben Paminaként és Éj királynőként is a színpadra lépett. Rendkívül széles repertoárjába olyan operák szerepei tartoznak még, mint Verdi Traviatája, Donizetti Lammermoori Luciája, vagy Gounod Rómeó és Júliája.
A rangos operaházak mellett visszatérő előadója a világ leghíresebb koncerttermeinek is. Damrau mára napjaink egyik legkeresettebb dalénekesévé vált, emellett a közönség hallhatta már Mozart Requiemjében, Händel Messiásában és Carl Orff Carmina Buranájában is. Több közös programban is fellépett már férjével, a francia basszbariton Nicolas Testével, Jonas Kaufmann-nal pedig Hugo Wolf teljes Olasz daloskönyvét adták elő néhány évvel ezelőtt. Szoros művészi együttműködést ápol Helmut Deutsch zongoraművésszel, Xavier de Maistre hárfaművésszel és Sir Antonio Pappanóval.
Kiválóságát és tehetségét számos díjjal is elismerték, Diana Damrau a Bajor Állami Operaház Kamaraénekese, a Bajor Maximilián Tudományos és Művészeti Rend birtokosa, valamint a Német Szövetségi Köztársaság Érdemrendjének kitüntetettje. Több fórum is az év énekesnőjének választotta, emellett 2020 óta egy aszteroida is viseli a nevét.
Damrau az utóbbi időben egyre több figyelmet szentelt az operettnek, tavaly decemberben megjelent lemeze az operett három fővárosába, Bécsbe, Berlinbe és Párizsba kalauzolja el hallgatóit.
„Számomra az operett a zenés színház legátfogóbb műfaja. Az elragadtatás, a vágyakozás, a vidámság és a komikum mind-mind megérintik a szívet, és az élet pozitív oldalát mutatják meg” – fogalmazta meg az énekesnő, aki egy interjúban azt is elmondta, úgy véli korunknak operettre van szüksége.
„Az operett régen a társadalomkritika, a korkritika helye volt, gyakori volt, hogy az énekesek az aktuális eseményekhez igazították a verseket. Ebben van egyfajta kétértelműség, iróniával és humorral minden halálos komolyság mellett. Míg az opera gyakran feketén-fehéren fest, az operettben minden színes” – teszi hozzá.
Mostani operettestjének műsorában ifj. Johann Strauss, Robert Stolz, Paul Lincke és André Messager művei mellett a műfaj két magyar klasszikusa, Kálmán Imre és Lehár Ferenc alkotásai is szerepelnek. Az est mottója – Szerelem, te földi mennyország – pedig idézet Lehár Ferenc Paganini című operettjének egyik áriájából. A hangversenyen Ernst Theis osztrák karmester vezényletével a Magyar Állami Operaház Zenekara lép színpadra.