Távozik a berlini Volksbühne színház igazgatója, miután szexuális zaklatással, illetve az idősebb színésznőkkel szembeni megalázó bánásmóddal vádolták.
Klaus Dörr azonnali hatállyal lemondott igazgatói pozíciójáról, Berlin kulturális szenátora, Klaus Lederer beavatkozását követően, erősítette meg az értesülést Lederer hivatala.
„A Volksbühne művészeti vezetőjeként teljes felelősséget vállalok az ellenem felhozott vádakkal kapcsolatban”
– írta Dörr nyilatkozatában. „Sajnálom, ha megbántottam a dolgozókat a viselkedésemmel, a szavaimmal, vagy a tekintetemmel” – tette hozzá a lemondott direktor, akit 2018 áprilisában neveztek ki ideiglenesen.
Dörrt tíz, a színházban dolgozó nő vádolta meg, hogy nem megfelelően viselkedett velük szemben.
A nyilvánosságra került esetek közt volt olyan, akit zavarba ejtő módon bámult, másra szexista megjegyzéseket tett és olyan is akadt, akinek nem helyén való üzeneteket küldözgetett. Egy baloldali lap már néhány nappal ezelőtt beszámolt arról, hogy a színházak irányítását január óta ellátó berlini kulturális minisztérium vizsgálatot folytat Dörr ellen.
Az igazgatóval szemben fellépő nőket egy petíció is tamogatta, melyet többségében női rendezők, drámaírók, írók és színészek írtak alá követelve, hogy a kulturális minisztérium vegye komolyan a dolgozók állításait és az igazgató mondjon le, vagy váltsák le.
Az egykor a kommunista vezetésű NDK legfontosabb színházának számító intézmény kapcsán, mely a berlini fal leomlása után Európa egyik legrangosabb avantgarge színpadává vált
ez csak a legfrissebb volt a botrányok sorozatában.
A színház korábbi igazgatója a belga Chris Dercon volt, aki ezt megelőzően a londoni Tate Modernt vezette. Őt 2018-ban a kulturális szenátor nevezte ki, miután sikeresen kiszorították az intézményből az azt 25 éven keresztül irányító, renegádnak számító Frank Castorfot. A lépés azonban nem nyerte el a dolgozók tetszését: politikai és kereskedelmi célokat láttak a lépés mögött. Haragjukat meglehetősen változatos formában fejezték ki: tüntettek, elfoglalták a színházat, megfenyegették Dercont, sőt, ürülékkel kenték össze az irodája ajtaját.
Ebbe a helyzetbe kellett volna megnyugvást hoznia Dörrnek, mint egyfajta gondnoknak, aki René Pollesch, a köztiszteletben álló német drámaíró és rendező megérkezéséig vezeti a helyet. A tervek szerint Pollesch nyáron vette volna át a színházat.
Dörr lemondása a megkésett német #MeToo mozgalom egyik állomásának tekinthető.
Az országban ugyanis három és fél évvel később kezdődött a társadalmi megmozdulás, melynek eddig viszonylag kicsi hatása volt Németországban. Március elején azonban bejelentették, hogy Dieter Wedel, tévé- és filmrendezőt vád alá helyezték három évnyi nyomozás után. Az ügyészség vádirata szerint megerőszakolt egy színésznőt. Wedel tagadja a vádakat. Azóta azonban számos más színész is nyilvánosság elé állt a #MeToo hashtaget használva, és beszámolt arról, hogy a férfi szexuálisan zaklatta. Wedel ügye eddig a legjelentősebb német eset.
A múlt héten Julian Reichelt, Németország legnagyobb lapjának, a Bildnek a vezető szerkesztője ment szabadságra, miután a lapnál dolgozó több nő is szexuális visszaéléssel vádolta. A történetüket a Der Spiegel hozta nyilvánosságra. Reichelt tagadja a vádakat.
A Volksbühne közösségi oldalán megjelent hivatalos állásfoglalásban feltétel nélküli szolidaritásukról biztosítják a Dörr-ügyben kiálló nőket.
„A szakmánk az idejétmúlt hatalmi konstrukciókat nyögi, melyeknek véget kell vetni Klaus Dörr lemondásával.”
(via The Guardian)