Várakozás és megérkezés. Látszólag kiüresedett fogalmak, amelyek észrevétlenül keretezik mindennapjainkat, miközben az elindulástól a megérkezésig ívelő utazás misztériuma talán már örökre feledésbe merült. Vagy mégsem? A Müpa 2022. novemberi és decemberi hangversenykínálata remek alkalmat ad arra, hogy a hétköznapok monotóniájából kilépve újraértelmezhessük e fogalompár jelentését. Az adventi várakozás és a karácsonyi megérkezés bűvöletében fogant három koncert repertoárja páratlanul gazdag: egyszerre szövik át ritkaságnak számító zenei csemegék és jól ismert dallamok.
Észt Filharmónia Kamarakórusának adventi koncertje
Az Észt Filharmónia Kamarakórusa a századforduló idején működő és kortárs mesterek alkotóműhelyéből szemezgetve állította össze november 27-i műsorát. A csaknem kizárólag észak-európai komponistákat felvonultató választékban a magyar közönség számára talán kevéssé ismert finn Armas Maasalo és az észt Cyrillus Kreek kórusművei mellett olyan ismerős szerzők alkotásai is felcsendülnek, mint Jean Sibelius, Knut Nystedt, Arvo Pärt és Kodály Zoltán.
Igen, nem tévedés. Miként azt Tõnu Kaljuste karnagy eddigi lemezfelvételei is tanúsítják, a művész szívesen kalandozik különböző stílusok és korszakok között, amihez ezúttal Kadri Toomoja orgonaművész személyében talált partnerre. A magyar közönség felé mutatott kedves gesztus jegyében választásuk Kodály utolsó, halála előtt pontosan egy évvel befejezett, vegyeskarra és orgonára írt alkotására esett. A kórus és az orgona kettősére alapozott repertoárhoz kétségkívül remekül illő Laudes organi azonban forrását tekintve kivételt képez az est műsorában. Az Audi chorum organicum szövegkezdetű középkori dallamot felidéző kompozíció ugyanis már a rendhagyó tematikájú karácsonyi orgonakoncertet készíti elő.
„Lucente Stella” — fénykeresés a középkorban
December 14-én a „Lucente Stella” — fénykeresés a középkorban címet viselő hangversenyen Catalina Vicens és kamaraegyüttesei kalauzolják el a közönséget a középkor és a reneszánsz zenei repertoárjának távoli rejtekébe. A chilei származású művész napjaink legsokoldalúbb és legkeresettebb historikus billentyűs előadóinak egyike. Koncertjein és lemezfelvételein a középkori és a reneszánsz alkotások mellett éppúgy helyet kap a barokk és a kortárs zenei repertoár is. Vicens a hangversenyen két saját kamaraformációjával is színpadra lép.
A 2013-ban megalapított Servir Antico együttes küldetésének tekinti, hogy közelebb hozza a koncertlátogatókhoz és minél szélesebb körben megismertesse a 13. és a 16. század közötti időszak kevéssé számontartott repertoárját és szellemi örökségét. Nem áll távol ettől az est másik formációja, a 2018-ban létrejött Friman–Ambrosini– Vicens Trió (Anna Maria Friman — ének és hardanger fidula, Marco Ambrosini — nyckelharpa és doromb) szemlélete sem: társaságukban ugyanis a népzene, az improvizáció, a középkori és a reneszánsz zene fúziója ígér páratlan zenei utazást a Müpa közönségének.
A megannyi stíluson és korszakon átívelő zenei utazás végül egy régi ismerőshöz vezet el: Händel Messiás című oratóriumának jól ismert taktusait hallgatva a megérkezés jóleső, örömteli és biztonságot adó érzése járhatja át a közönséget.
A teremtett világ és a transzcendencia találkozásának titkát fedi fel a Charles Jennens szövegkönyvére komponált nagyszabású alkotás.
Az adventtől karácsonyig tartó izgatott várakozás semmihez sem fogható öröme éppúgy áthatja e művet, mint a halálból a feltámadásig vezető út misztériuma.
The King’s Consort
A Müpa adventi−karácsonyi hangversenysorozatának záró eseményén, december 15-én, Robert King vezényletével a nagymúltú brit együttes, a King’s Consort kelti életre a közel háromszázéves partitúra lapjait, olyan neves szólistákkal, mint Sophie Bevan, Hilary Summers, Joshua Ellicott és Edward Grint. E felejthetetlennek ígérkező produkció után bátran kijelenthetjük majd: végre célba értünk. Várakozástól a megérkezésig.