Az Armida Quartett Mozart összes vonósnégyesét lemezre vette, immáron teljes lett az AVI Music gondozásában megjelent gyűjtemény. Az egyes megjelenéseket kritikai és közönségsiker követte, az együttes valóban új megközelítéssel szólaltatta meg a bécsi klasszika mesterének kamaradarabjait. Az alábbiakban górcső alá vesszük az Armida Quartett hangzásának speciális jegyeit.
Az Armida Quartett, amely 2014-ben a BBC Új Generáció Művészeként tűnt fel, modern hangszereken játszik, de minimalizálja a vibratót, miközben maximalizálja a dinamikai kontrasztokat már Mozart könnyedebb, korai kvartettjeiben is. A kritikusok nagy többsége talán jobban kedveli a kevésbé zsigeri, lágyabb megközelítést, számomra azonban ez a merészebb, bevállalós vonal sokkal szerethetőbb. Az intonáció, a tempóválasztás és az árnyalatokra való odafigyelés, amely végig jellemző az interpretációkra, kevésbé koherens, ám annál inkább pulzáló hangzást eredményez.
Tíz évvel a müncheni verseny első díjának elnyerése után a berlini Armida Quartett a legjobb formáját nyújtja, megőrizte azt, amit leginkább elvárunk: a fiatal Mozarthoz illő frissességet. A zenészek az éles artikulációval és kifinomult vibrátóhasználattal igen közel állnak a korabeli gyakorlat és a modern hangszerelés ideális szintéziséhez.
Az Armida átgondolt frazeálásának és átlátható játékának köszönhetően a korai kvartettek is többnek tűnnek, mint pusztán ígéretesnek. A korántsem jelentéktelen belső részek diszkréten kerülnek előtérbe, és minden egyes tétel egyéni atmoszférával rendelkezik, amelyek egyértelműen uralják az adott rész zeneiségét. Sokan azt mondják majd, hogy az időnként jelenlévő kapkodás a minőség rovására megy, én viszont úgy gondolom, hogy ez a „sietségre” való hajlam is a zene fiatalos lelkesedését tükrözi.
A 2006-ban Berlinben alapított Armida Quartett nevét a „vonósnégyes atyja”, Haydn egyik operájáról kapta. Az Artemis Quartet korábbi tagjaitól és Rainer Schmidttől (Hagen Quartet) tanultak, további inspirációt pedig Reinhard Goebeltől, Alfred Brendeltől, Marek Janowskitól és Tabea Zimmermanntól gyűjthettek be.
A fiatal zenészek 2016-ban különleges együttműködési projektet indítottak a neves G. Henle zeneműkiadóval: nemcsak a teljes Mozart-vonósnégyeseket tartalmazó új Henle Urtext-kiadás tanácsadóiként működtek közre, hanem a kapcsolódó Henle Library App számára is elérhetővé tették saját vonókezeléseiket. A formáció így nemcsak a zenei technikai fejlődés élvonalába állítja magát, hanem határozottan kiáll az előadóművészek és a zenetudósok közötti szorosabb együttműködés mellett a jövőben. A Mozart vonósnégyesek teljes felvételével pedig a szélesebb közönségnek is bemutathatja ezeket az új eredményeket.