Schubert és az építészet. Elsőre meglepő asszociáció, ám az Analekta kiadó mégis eme két, első látásra teljesen összefüggéstelen létezőt fésülte össze egy hanghordozóba. Mathieu Gaudet zongoraművész Schubert-szonátákat vett lemezre. Szemügyre vettük.
A Mathieu Gaudet zongoraművész által készített Schubert: Architect a nyolcadik kötet a nagy osztrák zeneszerző, Franz Schubert összes szonátáját és zongorára írt fő műveit rögzítő figyelemre méltó gyűjteményéből. Schubert tisztelte Beethovent: zongoraszonátáit, vonósnégyeseit és szimfóniáit az összefüggően kidolgozott építészet mintaképeinek, harmonikus, erős egyéniségű műveknek tekintette.
Ezen a lemezen többek között a Beethovenre emlékeztető nagyszerű c-moll szonáta, a D. 958 hallható. Gaudet interpretációjában ott van az a lelkes, tragikus hangzás, amelyet a bonni mester az igazán nagy remekműveiben alkalmaz, az egész mű buzgalmat és hősiességet áraszt. Lassú tételét a francia zongorista egyszerre kifinomultan, gyengéden és drámaian közelíti meg, az első és a negyedik tétel páratlan kompozíciós virtuozitását pedig kifejezetten nagy dinamikával szólaltja meg.
A Vándor, Melegség és az Inspirációk (az eddig megjelent Schubert CD-k fantáziacímei ezek) után tehát a szikárabb, monumentálisabb alkotásokba nyerünk betekintést. Schubertnek mindig is két oldala volt igazán: a lírai, már-már finoman érzelmes és a strukturált. Véleményem szerint nincs olyan zeneszerző, akinél ez a két „én” tökéletesebben és egymást kiegészítőbben jelent volna meg. Az érzelmek áradása soha nem felületes, mindig a mélyből érkezik, ahol egy nagyon komoly összefüggésrendszer és értelem lakozik.
Nos, Gaudet jelen lemeze inkább az intellektuális vonalat erősíti, de ha egy picit nem figyelünk oda, már réveteg, mély, romantikus álomba merülünk hallgatása közben.