A Signum Quartett Franz Schubert első és utolsó kvartettjét, valamint válogatott dalait vette lemezre, méghozzá úgy, hogy a dalok vonósnégyesre írt változatát a kvartett brácsása, Xandi van Dijk készítette. A Pentatone Records kiadványát hallgattuk meg.
Schubert mindkét kvartettje eltérést mutat a korábban már kialakult vonósnégyes műfaji konvencióihoz képest. Míg a korai mű például azzal okoz meglepetést, hogy óvatos „zenekari társalgás” helyett operai hangvételű nyitánnyal indít, addig a kései vonósnégyes disszonáns harmóniái már a jövőbe mutatnak. A Signum Quartett ezeket a szempontokat és összefüggéseket mutatja meg és vezeti végig a lemezen: friss lendülettel eleveníti fel a már ismert dallamokat.
A kvartettek szimfonikusnak tűnő grandiozitását a Signum Quartett szinte hátborzongató hangulatokkal teszi még fokozottabbá. Az együttesnek sikerül a kifejezésmódok széles skáláját megmutatnia anélkül, hogy mindez mesterkélt vagy túlságosan érzelmes lenne. Nem túl energikus, nem túl drámai, hanem differenciált és finom kifejezési formákban gazdag: az együttes értelmezése egyszerűen izgalmas.
A vonósnégyesre írt dalfeldolgozások minden hallgató számára másképp mutathatják meg a lényeget, mint az eredeti alkotások. Az emberi fül másképp tud a harmóniában rejlő finomságokra koncentrálni akkor, ha nincsen szöveg. Mint egy kaleidoszkópban: minden egyes hanggal új szintek válnak hallhatóvá, amelyek az ének és a zongora helyett jelen esetben a négy egyforma részre (hangszerre) való felosztásból nyerik varázsukat. A Signum Quartett itt is remekel.
A Signum Quartett egy brémai székhelyű vonósnégyes, 1994-ben alakultak, jelenlegi felállásukban 2016 óta játszanak. Felléptek a londoni Wigmore Hallban, a párizsi Cité de la Musique-ban, a Berliner Philharmonie-ban, valamint az amszterdami Concertgebouw-ban is.