Hogy miért a kérdőjel? Nem azért, mert abban kételkedik a cikk írója — aki tíz éve házigazdája a Rising Stars-sorozatnak —, hogy valóban a klasszikus zene egének fényesen ragyogó csillagai lesznek a Müpa Fesztivál Színházában november második hétvégéjén fellépő fiatal előadóművészek, hanem mert úgy gondolja: már most azok.
Az Európai Hangversenytermek Szervezete (ECHO) Rising Stars, azaz Feltörekvő csillagok című sorozata az ECHO-t alkotó rangos koncerttermek kezdeményezése, amelynek során az intézmények delegáltjai közül kiválasztott szerencsés — értsd: tehetséges, szakmai rátermettségüket sokszorosan bizonyított — muzsikusok, illetve együttesek olyan jelentős helyszíneken mutatkozhatnak be hangversenykörút keretében, mint a Bécsi Konzerthaus, a Párizsi Filharmónia, az amszterdami Concertgebouw, a londoni Barbican Centre vagy épp a budapesti Müpa, hogy csak néhányat említsünk. Érdemes megneveznünk pár muzsikust is, akiknek fontos állomást jelentett pályáján a Rising Stars: ilyen például a zongorista Igor Levit, a csellista Kian Soltani vagy a blockflötés Lucie Horsch.
Sean Shibe
A 2023-as „feltörekvő csillagok” sorát november 10-én, pénteken este a skót és japán felmenőkkel rendelkező fiatal gitárművész, Sean Shibe nyitja, akinek repertoárja a reneszánsz tabulatúrás könyvek lantdarabjaitól a legújabb 21. századi kompozíciókig terjed, ráadásul az utóbbiak kapcsán az elektromos gitár használatától sem riad vissza. Ő volt az első gitáros, aki a BBC Radio 3 Új Gerenációs Művésze lett, megkapta a Borletti-Buitoni Alapítvány ösztöndíját, lemezei pedig két Gramophone-díjat és Opus Klassik díjat is kiérdemeltek. Ő a 2022-es Leonard Bernstein-díj nyertese is. Olyan jelentős külföldi fesztiválok meghívottja, mint a Schleswig-Holstein vagy az amerikai Marlboro — ez utóbbira Mitsuko Uchida invitálta. Budapesti műsorán főleg stilizált táncokat hallhatunk a reneszánsztól a 21. századig, a Rising Stars-koncertek esetében elengedhetetlen új művet pedig nem kisebb mester komponálta számára, mint korunk egyik legjelentősebb brit kortárs szerzője, Thomas Adès.
Mathis Kaspar Stier
A Rising Stars-sorozat történetében egyébként szólógitáros még nem szerepelt, ahogyan fagottos sem, különösen nem harmonikás kamarapartnerrel. November 11-én, szombaton délután ifjú német fagottművészt ismerhetünk meg. Mathis Kaspar Stier számos kamaraformáció és együttes tagja, repertoárja ezáltal a régizenétől a kortársakig és az improvizációig terjed. A híres müncheni ARD Nemzetközi Zenei Verseny második díja és közönségdíja után végigjárta a legnagyobb német koncerttermeket, de vendégszerepelt már rangos franciaországi és spanyolországi kamarazenei fesztiválokon is. Zenekari muzsikusként jelenleg a WDR Szimfonikus Zenekarának szólófagottosa. A harmonikás Julius Schepansky gyakori kamarapartnere, műsoruk pedig a két hangszer hangzásának interferenciáira koncentrál. A képzeletbeli utazás a fagottra írott legkorábbi darabtól, Philipp Friedrich Böddecker barokk művétől vezet el az elektronikával fűszerezett kortárs alkotásokig és az improvizációig.
Pusker Júlia
Nagy öröm, hogy Pusker Júlia hegedűművész személyében ismét van magyar résztvevője a sorozatnak. A tanulmányait Budapesten és Londonban — a legendás Pauk Györgynél — folytató muzsikus életében a Brüsszeli Erzsébet Királyné Zenei Versenyen elnyert díj jelentett mérföldkövet. Azóta Európa kiemelkedő jelentőségű fesztiváljain és koncerttermeiben is megfordult, azt pedig a magyar zeneszeretőknek mondanunk sem kell, hogy a hazai zenei élet legjelesebb zenekaraival és szólistáival lépett már fel. A Strad Magazine kritikusa szerint „varázslatos egyszerűség” árad játékából, 1690-es Matteo Goffriller-hegedűjén pedig Szigeti József alakját idézi meg a Müpában, hiszen olyan darabok közül válogat, amelyeket a nagy előd is műsorára tűzött. Új művet számára a kiváló francia komponista, Éric Tanguy komponált, kamarapartnere pedig a november 11-i koncerten az ukrán zongoraművésznő, Christia Hudziy lesz, akivel a fiatal hegedűs évekkel ezelőtt, Brüsszelben kezdett el együtt muzsikálni.
Sonoro Quartet
A hazai közönség nagy valószínűséggel a belga Sonoro Quartetet is ismeri, hiszen az évente több mint negyven hangversenyt adó, 2019-ben alapított együttes 2021-ben a budapesti Bartók Világversenyen ért el harmadik helyezést és kapott két különdíjat is. A díjak következményeképpen találkozhattunk már velük a Zeneakadémián és a Bartók Emlékházban is, a rangos budapesti helyszíneken kívül pedig Brüsszel, Antwerpen, Utrecht és Dublin koncertközpontjai is vendégül látták már őket. Idén nyáron koncertturné keretében mutatkoztak be Új-Zélandon a Budapesten élő, a Zeneakadémián doktoráló kiváló kínai-új-zélandi zongoraművész, Tony Chen Lin partnereként. Új darabot a belga zeneszerzőnő, Annelies van Parys komponált számukra, emellett Mozart és Bartók egy-egy művével örvendeztetik meg a Fesztivál Színház közönségét november 12-én.
Sebastian Heindl
A vasárnap este egy olyan koncerttel zárul, amilyenre még nem volt példa a sorozat történetében, hiszen orgonista lép fel a német Sebastian Heindl személyében, az utolsó program tehát a Fesztivál Színházból a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe költözik, de még ennél is különlegesebb az, hogy Moritz Eggert új műve után a fiatal orgonista, aki 2019-ben az egyik legrangosabb nemzetközi megmérettetést, az amerikai Longwood Gardens Orgonaversenyt is megnyerte, improvizálni fog a horrorfilmek történetének egy korai alkotása, az 1922-es Nosferatu alá.
A lipcsei Tamás-templom kórusában nevelkedett muzsikus, aki Európa és Amerika híres templomi és koncerttermi orgonáit is megszólaltatta már, jelenleg a berlini Vilmos császár emléktemplom zenei vezetője, improvizációs stílusára pedig a klasszikus zenei struktúrák mellett a modern jazz zenei nyelve is jelentős hatást gyakorolt. Érdekessége még e koncertnek, hogy az elején Fazekas Gergely zenetörténész vezetésével izgalmas kerekasztalt is hallgathatunk a különleges műfaj kapcsán — Fassang László orgonaművésszel és Barkóczi Janka filmtörténésszel —, de az egyes Rising Stars-koncertek utáni pódiumbeszélgetések sem maradnak el a „feltörekvő csillagokkal”.