Szerző: Tóth Endre

Ha azt mondjuk, Fassang László és Mácsai Pál, a zenehallgató rávágja: Orgona-­sztorik. Idén októberben a kilencedik résszel jelentkezik a 2009­-ben indult sorozat, amely ma már az orgonarajongók egyik legkedveltebb eseménye a Müpában. Fassang László orgonaművészt a kezdetekről, az előadásokat megelőző kutatómunkáról, valamint az október 31-i est főszereplőjéről, César Franckról kérdeztük. – Hogyan jött létre annak idején ez a fúziós műfaj, és milyen szempontok mentén választod ki a soron következő témát, zeneszerzőt? – Az alapgondolat nagyjából az első előadás előtt egy évvel született meg: van egy nagyszerű orgonánk, és hozzá számtalan nem igazán ismert orgonaszerző és -darab, így merült fel, hogy…

Tovább

Klukon Edit és Ránki Dezső nemzetközi ismertségnek örvendő zongorás duója maratoni sorozat keretében – két egymást követő napon (október 15-16.), négy koncerten – szólaltatja meg Liszt Ferenc szimfonikus költeményeinek négykezes változatát a zeneszerző egykori lakhelyén, a Régi Zeneakadémián. Ugyanezen a helyen ad matinékoncertet október 16-án a muzsikusházaspár szintén zongoraművész fia, Ránki Fülöp is, aki Liszt és Saint-Saëns műveiből fog játszani. Emlékezetes zenei élménynek lehetünk majd részesei, hiszen a Ránki család tagjainak koncertjei a legmagasabb minőséget képviselik. A hangversenyek kapcsán pedig mi másról beszélhettünk volna, ha nem Liszt Ferencről? – Fel tudják idézni a legelső találkozást Liszt zenéjével? Klukon Edit: Apukám…

Tovább

Nem négy különböző emberről van szó: ez mind Liszt Ferenc egy személyben. Október 22-én emlékezünk meg a magyar zeneszerző születésének 210. évfordulójáról, az ilyesmit pedig illik megünnepelni. És ha már a tavaszt a 140 esztendeje született Bartók Béla emlékének szentelhettük a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében, ősszel – pontosan október 8. és 24. között – Liszt Ferenc neve és emlékezete kerül a középpontba az első alkalommal megrendezendő, a Müpa szándékai szerint hagyományteremtő Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivállal.  Mielőtt bárki is azt gondolná, hogy kizárólag maratoni Liszt-koncerteket hallgathat majd bő két héten át, már most eláruljuk, hogy a magyar zeneszerző…

Tovább

Robert Schumann nevezte így Johann Sebastian Bach János-passióját egy írásában, melyben ugyanakkor kijelentette, szerinte e mű „sokkal merészebb, erőteljesebb, költőibb, mint a Máté evangéliuma szerinti másik passió”. A János-passiónak végül a 20. század második felében elindult historikus mozgalom hozta el az egyenlő bánásmódot. A mű John Eliot Gardiner vezényletével és az English Baroque Soloists & Monteverdi Choir előadásában május 14-én hallható a Bartók Tavasz keretében. Ma már efféle összehasonlítások nemigen játszanak közre Bach passióinak megítélésében, a 19. században azonban még jócskán érte negatív diszkrimináció a Máté-passiónál terjedelmében valóban rövidebb és előadói apparátusát tekintve is szerényebb kisebb testvért. Nem mindenki rajongott…

Tovább