Három bérletet is kínál 2024-re a Magyar Zene Háza a klasszikus zene kedvelőinek, de persze nemcsak nekik, hanem minden érdeklődőknek. Az elsőben különféle koncerthelyszíneket idézünk fel a Concerto Budapest segítségével, a másodikban megvizsgáljuk Igor Stravinsky életművének egy-egy korszakát, a harmadikban pedig, Batta András zenetörténész segítéségével, már az év elején ráfordulunk a májusban Londonból érkező Dívák & Ikonok című nagyszabású kiállításunkra. A bérletek már elérhetők a Zene Háza honlapján, de azért nézzük őket egyenként is!
Klasszikus bérletünk a Nappalitól a koncerttermekig – a zene színterei címet kapta, mégpedig azért, mert ezeken a koncerteken olyan helyszíneket idéznek fel a fellépők, amik manapság már nem megszokottak klasszikus zenei előadásokkal kapcsolatban, valamikor viszont bevett terei voltak az efféle fellépéseknek. A bérlet első koncertjére február 1-jén kerül sor, Kamarazene a nappaliban – a Risoluto Kvartett és Asbót Kristóf belsőépítész előadása címmel. Ezen az esten olyan kérdésekre kaphatunk választ, mint, hogy mitől válik alkalmassá egy lakás kamarazenére, és milyen zenészek kellenek mindehhez? A bérlet következő estéjén, március 21-én Bősze Ádám és a Concerto Armonico segítségével megidézzük a legendás lipcsei Zimmermann Kávéházat, ahol Bach és zenekara éveken át minden héten előadta a kifejezetten erre a helyszínre komponált műveket. A befejező koncerten, április 13-án pedig George Gershwin személye és zenéje kerül középpontba. Kiderül többek között, hogy hogyan hatott a Kék rapszódia a szerző későbbi életére, illetve milyen utóhatásai voltak a műnek a zenetörténetben?
A Stravinsky bérlet Keller András és Batta András sorozata, Igor Stravinsky életművével a fókuszban, a Concerto Budapest és a Zene Háza együttműködésében. A március 14-i, Ördögi mesék című koncert az ördög népi és világirodalmi figuráján keresztül visz el Stravinsky életútjának első korszakába. Az április 25-i koncert a Zene tárgyak címet kapta, ami Stravinsky 1920-as évek eleji, nagy port kavart írására utal, amelyben zenéjét egy tárgyhoz hasonlította. Bemutatjuk a „tárgyat”, a fúvósokra komponált Oktettet, és olyan valódi tárgyakat is, amelyek meghatározó remekművek létrejöttét inspirálták. Május 16-án pedig, az „ikonok és mozdulatok” esten a mozdulatlanság (Fúvós szimfóniák) és a vonósok hajtotta mozgás (Concerto in Re – az úgynevezett „Bázel” Concerto) kerül szembe, és érzékelteti Stravinsky ihlet-fűtötte, félelmetes mesterségbeli tudását.
Jövőre bérletes lesz a Szubjektív is, melynek alkalmain ezúttal kifejezetten a dívákkal foglalkozik majd Batta András zenetörténész – így kapcsolódva a Zene Házában 2024 májusában nyíló Dívák & Ikonok című, nagyszabású kiállításhoz. A sorozat első, január 25-i, Sorsok és szerepek című része az erényes díváknak állít emléket. Egymás mellé kerül itt Beethoven Leonórája, Puccini Toscája, valamint Marlene Dietrich és Karády Katalin. Április 5-én a végzet asszonyairól, a filmvászon és az operaszínpadok szereplőiről lesz szó, köztük Poppeáról, Carmenről, Saloméról. A sorozat június 11-én az Igenek és nemek című esttel búcsúzik, többek között olyan főszereplőkkel, mint Madonna, Lady Gaga, Makebo, Beyoncé és Rihanna, akik nemük védelmében karakteresen mondanak igeneket és nemeket, és akiknek hatása politikai-társadalmi mozgalmakat váltott ki.