Az olaszországi Mittelfest, a régió egyik legfontosabb összművészeti fesztiváljának idei szlogenje, hívószava, címkéje – nevezzük bárminek a hashtaggel kiemelt szót – a #millennials, főszereplői pedig azok a nagyon fiatal és nagyon tehetséges alkotók és nézők, akik 2000 környékén születtek.
A július 5. és 15. között, Cividale del Friuliban zajló fesztivál új művészeti vezetője, Haris Pašović szarajevói rendező a rendezvénysorozatot úgy újítja meg, hogy visszatér annak gyökereihez: energikus, fiatal, eredeti és nemzetközi alkotók előadásait láthatja a közönség. Sokféle műfaj, rétegprodukciók és kifejezetten populáris alkotások találhatók meg a programban, amelyet összeköt a Közép-Európa és a Balkán témája.
Tíz nap alatt 31 előadást láthat a közönség – amelyek között gyereknek készült táncelőadás is van -, ezek közül négy világpremier, nyolc olaszországi bemutató, harminc pedig még nem szerepelt ebben a régióban. A fesztivál művészeti vezetője úgy fogalmazott, a Mittelfest fő célja az, hogy az európai identitásnak közös alapot hozzon létre, ami nyitottságot, nemzetköziséget, a helyi kultúrák és az európai értékek erősítését, az emberi jogok és a véleményszabadság tiszteletben tartását, a párbeszédet, a komoly célokat, a rácsodálkozást, az örömöt, a kalandvágyat és a kreatív energiákat jelenti.
A Mittelfest keretében magyar alkotásokat is láthatnak a nézők. Hód Adrienn és a Hodworks a Sunday és a Szólók című koreográfiák mellett egy olasz-bosnyák zenei produkcióban is bemutatkozik, egy szlovén társulattal készített előadást Nagy József.
A Proton Színház Winterreise című, Mundruczó Kornél rendezte, Schubert dalciklusára építő produkcióját legutóbb a Bécsi Ünnepi Heteken láthatta nemzetközi közönség. A produkcióban az Óbudai Danubia Zenekar is közreműködik. Magyar kapcsolat címmel Andreas Ottensamer, Kelemen Barnabás, Anna-Liisa Bezrodny, Kokas Katalin és 𝖩an-Erik Gustafsson kvartettje Bartók-, Kodály- és Brahms műveket játszik.