A városok és a digitális technológiák integrációs folyamataira reagálva jött létre a smart city, azaz az okos város fogalmával leírt jelenség, amely a fenntarthatóság, a hatékonyság és a széles körű részvétel mentén határozza meg a tömeges együttélés feltételeit. Magyar részről a Kitchen Budapest részvételével megvalósuló AC/DC – Augmented City – Digital City projekt az okos város koncepciójának kulturális és művészeti újraértelmezésére vállalkozott. A projekt célja, hogy a nagyközönség bevonásával művészeti megoldásokat és technológiai fejlesztéseket támogasson a kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) és a városi tér keresztmetszetében. Eckhardt Lilivel, a Kitchen Budapest munkatársával beszélgettünk a projekt hazai sikereiről.
A 2015 és 2017 között futó projektet a digitális játékfejlesztéssel foglalkozó kölni TAKOMAT cég kezdeményezte, amelyhez cseh és szlovén média- és technológiai laborok mellett a Kitchen Budapest designerekből, programozókból, mérnökökből és kutatás-fejlesztéssel foglalkozó szakemberekből álló csapata is csatlakozott.
Augmented City – The Space for Digital Creative Citizenship Cooperation
2015. 05.01. – 2017. 08.31.
199,200 EUR
„Az eredeti megállapodás szerint a Kitchen Budapest (KIBU) kisebb szerepet vállalt volna a projektben, de a megvalósítás során adminisztratív problémák miatt az egyik partner kiesett, ami miatt újra kellett osztani a feladatokat. Így váltunk az egyik legjelentősebb partnerré, ami komplexebb feladatokkal és több munkával járt, de sok előremutató kezdeményezést tett lehetővé, így utólag nem bántuk a dolgot” – meséli a kezdeti nehézségeket Eckhardt Lili. Az AC/DC projekt keretein belül a KIBU egy rezidenciaprogramot, több fejlesztést és rendezvényt – köztük egy egyhetes fesztivált – valósított meg. A rezidenciaprogramot egy nyílt felhívás és egy nagyszabású kreatív kampány előzte meg.
Korábban egy különleges kiadói projektről számoltunk be:
Hogyan profitál a hazai könnyűzene az európai együttműködésekből?
„Nagyon sok pályázat érkezett, annak ellenére, hogy azt gondoltuk, a városi tér és az új technológiák egy olyan speciális közös halmaz, amely művészetileg csak egy szűk réteget érdekelhet Magyarországon és a környező országokban.
Végül két csapattal kezdtük el a közös munkát, amely két művészeti projektet – valamint a csapatok tagjaival folyó hatékony közös munkának köszönhetően új munkatársakat is – eredményezett” – hangsúlyozza a projekt közvetlen eredményeit Eckhardt Lili.
Az Unfolding Budapest elnevezésű kezdeményezés az építészeti rekonstrukció lehetőségeit vizsgálja a virtuális térben. A művészek, Jonathan Ravasz és Filip Ruisl egy olyan applikációt hoztak létre, amely segítségével a VII. kerületben található, Pollack Mihály tervezte Makkhetes vendéglő, a mai Holmi-ház homlokzatának különféle változatait lehet megnézni az eredeti terveknek és a különböző korok homlokzati rekonstrukcióinak megfelelően egy kiterjesztettvalóság-alkalmazás segítségével.
A másik, Pribék Gábor és Kolozsvári Lajos által létrehozott projekt is egy okostelefonos alkalmazás, amely a Szabadság teret „szólaltatja meg”, úgy méghozzá, hogy a tér bejárása során egyfajta „audiovizuális térkép” jöjjön létre. Ezt a térspecifikusan komponált hangzásvilágot egy háromdimenziós térkép és egy fülhallgató segítségével „járhatjuk le”.
„A projekt zárásaként rendeztük meg a PLACCC Fesztivál alapítóinak társszervezésével a Reality Research Fesztivált, amely a technológiai innovációk, digitális technológiák valóságérzékelésre gyakorolt hatását, a virtualizáció folyamatát és a valóságot mint problémamezőt vizsgálta.”
„Az esemény a szervezés során nőtte ki magát, mert egyre többen szerettek volna csatlakozni úgy külföldi, mint hazai művészek, fejlesztők és egyéb szakemberek” – meséli Eckhardt Lili. „Az egyhetes fesztivál keretein belül különböző workshopokon, városi sétákon, kiállításokon és kerekasztal-beszélgetéseken 2000-nél is több látogató vett részt. Német Szilvi kurátor munkatársammal a fesztivál csúcspontjaként megrendezett Neuro Gym című kiállítás kapcsán tizenhárom, a témára reagáló hazai és külföldi médiaművész munkáját mutattuk be. Azért volt fontos ez a fesztivál, mert ebben a témában művészeti fesztivál tudomásom szerint nem volt még Magyarországon, de a kezdeményezés regionálisan is egyedülállónak számít.”
A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa Programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Kollégáink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.
A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Magyar Nemzeti Filmalap és az Európai Bizottság.