Hogyan profitál a hazai könnyűzene az európai együttműködésekből?

A Liveurope az egyik legnagyobb könnyűzenei együttműködés Európában, amely már 2014 óta létezik. A kezdeményezés legfontosabb célja, hogy összehangolt promócióval, turnészervezéssel, online és tévés közvetítésekkel segítse a fiatal, pályájuk elején álló zenekarok és előadók nemzetközi érvényesülését. A brüsszeli kezdeményezésre létrejött projektben Magyarországot a budapesti A38 Hajó képviseli. Bali Dáviddal, a hajó programszervezőjével – aki egyben a Liveurope platform elnökségi tagja is – beszélgettünk a projektről és a közép-kelet-európai könnyűzenei piac helyzetéről.

A közös platform lényege, hogy nemcsak segíti az információáramlást, hanem anyagi támogatást és infrastruktúrát is nyújt a klubok és a feltörekvő zenekarok számára. A platform elsősorban azokat a zenekarokat és előadókat támogatja, akik hazájukban már elismertek, koncerteznek, de menedzsment- és anyagi hiányosságok miatt még nem sikerült betörniük a nemzetközi zenei életbe.

Liveurope

2014. 10.01. – 2017. 09.30.

500,000 EUR

Projektvezető: Belgium

2017. 10.01. – 2021. 09.30.

500,000 EUR

Projektvezető: Belgium

A Liveurope legfontosabb célja a fellépők promóciós támogatásán keresztül az európai nemzetközi klub- és koncertélet dinamizálása. A projektben olyan jelentős európai klubok vesznek részt, mint az amszterdami Melkweg, a francia l’Aeronef, az oslói Blå, a prágai Paláç Akropolis, a londoni Village Underground és még sokan mások.

„A projekt ötlete a Kreatív Európa programmal egyidős. Amikor megjelent az EU új támogatási modellje és azzal együtt a filmipart külön támogató MEDIA keretprogram, a zeneipar talán legfontosabb képviselői elkezdtek azon ötletelni, hogyan lehetne egy könnyűzenei támogatási rendszert létrehozni, amely egyelőre hiányzik az EU-s modellből” – mesél a projekt relevanciájáról Bali Dávid.

A Liveurope-nak köszönhetően évente mintegy 50-60 zenekar lép fel a hajón, amellyel a platform létezése óta az A38 Hajó a legaktívabb tagja a hálózatnak. Emellett minden évben az Európa-nap alkalmából szerveznek egy showcase eseményt is, ahová rendszeresen meghívják a régió szárnybontogató tehetségeit. Ehhez hasonlóan olyan magyar zenekarok külföldi fellépését is támogatják, mint a Middlemist Red, az Ivan and the Parazol, a Mary Popkids vagy az iamyank, de az elmúlt években közel húsz magyar zenekar a Liveurope jóvoltából léphetett fel Európa legpatinásabb klubjaiban.

Az első két évben a platformot skandináv és német klubok vezették, akik számára nehéz volt átlátni, hogy mennyire másképp működik a kelet-európai könnyűzenei közeg.

A közép-európai piac egészen az elmúlt évekig egy hatalmas átláthatatlan dzsungel volt, amelyből szinte minden régiós országban egy-egy monopolcég emelkedett ki és játszott döntő szerepet abban, hogy kik lépnek fel az adott országban. Nálunk a Sziget Fesztivál tölt be hasonló szerepet a klubméretnél meghatározóbb, országimázs-formáló méretben, de a piaci szereplők így is izgalmassá tudják tenni a hazai koncertéletet

– mondja Bali Dávid.  Ez a probléma különösen fontossá vált a platformon belül, amikor az A38 is elnökségi taggá vált.  „Az elnökség során az a fontos számunkra, hogy ne a hajóra vagy magunkra, mint magánszemélyekre irányítsuk a figyelmet, hanem hogy hozzájáruljunk a régió fejlődéséhez és láthatóságához” – hangsúlyozza az A38 szerepvállalását Bali Dávid. A Liveurope hatására elindult egy piackiegyenlítődés a régióban. Ma már minden régiós országban van legalább egy olyan klub és fesztivál, amely rendszeresen mutat be nemzetközi fellépőket. Emellett jól működik az a konstrukció is, hogy a kelet-európai partnerek közösen adnak ajánlatot egy-egy fellépőnek, akiknek sokkal jobban megéri egy regionális turné, mint egy klubfellépés.

„A hajó számára a Liveurope az egyik legkiemeltebb projekt. Annak ellenére, hogy profitunk nem származik belőle, nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a programkínálatunk minél színesebb és európai értelemben is versenyképesebb legyen” – emeli ki a projekt fontosságát Bali Dávid.

A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa Programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Kollégáink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.

A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Magyar Nemzeti Filmalap és az Európai Bizottság.