Egri János Jr.-t egyszerre inspirálják a hazai jazz szcéna legjobbjai és a műfaj amerikai legendái. Habár jazzmuzsikus, közel áll hozzá a romantika korának klasszikus zenéje, és szívesen hallgat latin-amerikai popot vagy épp RnB-t is. Az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima díjas énekes-zongoristával készült beszélgetésből az is kiderül, Amerika után hol találhatók a világ legjobb jazz-zongoristái.
– Az éneket vagy a zongorát preferálod inkább?
– Mindkettő ugyanolyan közel áll hozzám. Az utóbbi pár évben kezdtem együtt művelni a kettőt, mely rengeteg gyakorlást vesz igénybe. Kevés olyan előadó van a magyar jazzmuzsikusok közt, aki egyben énekes és zongorista is.
– A családi háttered miatt egyértelmű volt, hogy belőled is zenész lesz?
– Egyértelmű volt, de sosem köteleztek rá a szüleim, hogy zenész legyek. Magamtól kezdtem el érdeklődni a zene iránt. Hétéves koromban beírattak a Józsefvárosi Zeneiskolába zongorát tanulni, később hangképzést is tanultam két évig. Azóta már elvégeztem a Bartók Béla Zeneművészeti Szakgimnáziumot, és jazzének előadóművészi diplomát szereztem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Jelenleg Oláh Kálmán növendéke vagyok az egyetem jazz-zongora mesterképzésén.
– Milyen jazz előadók, művészek inspiráltak?
– Édesapám, Egri János nemcsak szülőként, muzsikusként is nagy hatással van rám a mai napig. Ő segítette elindítani a zenész karrieremet. Tizenegy éves voltam, amikor énekesként közös jazzalbumot készítettünk vele Voice & Bass címmel az EMI és a Hunnia Records gondozásában. Azóta rendszeresen szoktunk fellépni együtt. Mellette rendkívül inspirál Szakcsi Lakatos Béla (egyben nagybátyám), Oláh Kálmán keresztapám, Ifj. Szakcsi Lakatos Béla és Szakcsi Lakatos Róbert unokabátyáim, Oláh Tzumo Árpád és Winand Gábor művészete. Rajtuk kívül rengeteg külföldi előadó is inspiráló személy számomra, mint például Nat King Cole, Tony Bennett, Kurt Elling, Bud Powell, Mccoy Tyner, Herbie Hancock, Kenny Kirkland, és még sokan mások…
– Szoktál kirándulni más műfajokba, például a klasszikus zenébe?
– A tanulmányaimat klasszikus zongorával kezdtem, melyet továbbra is tanulok kötelező tárgyként a Zeneakadémián. A jazz mellett gyakran szoktam hallgatni komolyzenét és könnyűzenét. Rendkívül közel áll hozzám a klasszikus zenén belül a romantika (például Chopin), a könnyűzenén belül pedig a dél-amerikai latin pop, az RnB, a funky és a soul. Stílusom a hagyományos, mainstream jazz műfajára épül, de mellette számos egyéni, klasszikus és igényes populáris zenéből kölcsönzött stílusjegyet is megszólaltatok.
– Mit éreztél, mikor megtudtad, hogy többek között te kapod idén a Junior Prima díjat?
– Ez egy hatalmas meglepetés volt. Először alig akartam elhinni. Igazából a díjátadó napján fogtam fel, hogy egy ilyen rangos művészeti díjban részesültem. Számomra nagyon nagy öröm, megtiszteltetés és egyben felelősség is ez a fantasztikus elismerés.
– Hogy érzed, milyen ma Magyarországon a jazz mint műfaj elfogadottsága, népszerűsége?
– Úgy érzem, hogy az utóbbi időben egyre többen kezdtek érdeklődni a műfaj iránt a fiatal generációban is. Többen járnak koncertekre, és többen tanulnak jazzt mind a konzervatóriumban, mind az egyetemen. Jack De Johnette világhírű jazzdobos szerint az amerikaiak után Magyarországon vannak a legjobb jazz-zongoristák.
– Mesélnél kicsit a terveidről? Milyen koncertekre, adott esetben versenyekre készülsz?
– Január 18-án 18 órakor a Junior Prima díjasok hangversenysorozatának keretében fogunk koncertet adni a szintén friss Junior Prima díjas unokatestvéremmel, Oláh Kálmán Jr. jazz-szaxofonossal a Bartók Emlékházban. Saját kompozíciókat és amerikai jazz standard feldolgozásokat adunk elő a mai kor szellemiségében, stílusjegyeivel. Ezen kívül január 5-én és január 19-én a Budapest Jazz Clubban, január 14-én és január 26-án az IF Cafe Jazz Clubban, január 21-én a Zengő Bárban, január 27-én pedig az Úri Muri Kávéházban fogok fellépni különböző formációkkal.