Mona Dániel zenetörténész fogalmaz így a két kiváló zeneművészről, akiket a Pannonhalmi Főapátság a XVIII. Arcus Temporum Művészeti Fesztiválon egymás mellé állít. Bár az orosz-amerikai kortárs zeneszerzőt és a barokk mestert több száz év választja el egymástól, életművük mégis egy tőről fakad, ugyanannak a zenei hagyománynak az örökösei. Mindketten folyamatos megújulás során jutottak el egyedi stílusukig és maradandó művek megalkotásáig. „A művészet, mint ahogy az élet is, minden pillanatban megújul, és hálás vagyok azért, hogy időről időre életet adhatok és megújíthatok művészeti alkotásokat” – mondja Lera Auerbach, aki nem csak zseniális zeneszerző, de koncertzongorista, költő, prózaíró, festő és szobrász is.
Európai ősbemutatóval és világpremierrel is várja a zeneszerető közönséget a XVIII. Arcus Temporum Művészeti Fesztivál 2022. augusztus 26–28. között a Pannonhalmi Főapátságban. Mindkét mű – az augusztus 26-i, pénteki nyitókoncerten felcsendülő 4. Sonata és az augusztus 28-i, napközi imaórán elhangzó Prophecy tenorhangra és orgonára – a fesztivál vendégművészének, Lera Auerbachnak a szerzeménye.
A művész saját bevallása szerint az ábécével együtt sajátította el a hangjegyeket. Miközben leírni tanulta a szavakat, azzal egy időben már zenei gondolatokat vetett papírra. Egész élete az alkotásról szól: a kottás művek mellett már gyerekként is szerzett verseket, prózákat. „A zene nyelve a legabsztraktabb, éppen ezért nincsenek meg benne a szavak korlátai. A hangjegyek szimbólumok egy lapon, de érzéseket, gondolatokat közvetítenek.” Lera Auerbach komponista, zongoraművész és karmester is egyszerre, ez pedig lehetőséged ad számára, hogy megértse – ahogy ő fogalmaz – a zeneszerző–interpretátor–hallgató hármasság folyamatát, amit rendkívül élvez.
Az Arcus Temporum közönsége előtt is mindhárom zenei „szerepkörben” bemutatkozik. Szerzői zsenialitásával és zongoraművészi tehetségével már a nyitókoncerten is minden bizonnyal magával ragadja majd a hallgatóságot. A fesztivál három napja alatt pedig mindenki megtapasztalhatja, milyen professzionalizmussal újít meg akár 18. századi formákat is kortárs zenei szókinccsel és 19. századi érzékenységgel. A szemünk előtt – és persze a fülünk hallatára – válik jelenvalóvá, hogyan tud találkozni és egyesülni a Főapátság ezeréves múltja és hagyományai a megújult zenei világgal. Ahogy az is, hogy milyen tökéletes párosítás Lera Auerbach és Bach művészetének párhuzamba állítása, amely páratlan zenei élménynek ígérkezik.
Lera Auerbach rendkívül tiszteli elődjét, és Johann Sebastian Bach zenei műveit az emberiség egyik nagy örökségének tartja. Ebből a hagyatékból egyebek mellett felcsendülnek Bach csellószvitjei, a sokak által a legszebbnek tartott partitája és a Brandenburgi versenyeiből az ötödik.
Az Arcus Temporum Művészeti Fesztivált mindig a gondosan összeválogatott zeneművek és a legkiválóbb előadók fémjelezték, és idén sem lesz ez másképp. Mindez, valamint a monostor megrendítően szép terei nem csak zenei, de spirituális élményt is garantálnak.