Zenei kuriózumot kínált a XVIII. Arcus Temporum Kortárs Művészeti Fesztivál Pannonhalmán. Korunk „reneszánsz művésze”, a kiváló karmester, zongorista és zeneszerző Lera Auerbach volt a fesztivál vendége, aki saját szonátájának európai premierjét személyesen játszotta a fesztivál művészeti vezetőjével, Keller András hegedűművésszel az apátság csodálatos könyvtárában. A Pannonhalmi Főapátság tereit 2022. augusztus 26–28. között a zenei irodalmi és a képzőművészeti élet hazai és nemzetközi kiválóságai töltötték meg különleges élményekkel. A fesztivál vendégei ezer év bencés spirituális hagyományaiban is megmerítkezhettek a szerzetesközösség tagjainak vezetésével. A programok mindegyike telt házzal zajlott, a legnagyobb érdeklődés a koncertek mellett az idén Nádas Péter munkásságát bemutató irodalmi tematikájú eseményeket, valamint Mácsai Pál és Várszegi Asztrik beszélgetését kísérte.
„’Créme de la créme’ Az idei Arcus Temporum színvonala magasra tette a lécet. Pannonhalma 3 napig egy méhkasra hasonlított. A fesztivál nyitott, érdeklődő, fáradhatatlan közönsége a nyár végi hőségben zsongott, programról programra sietett, kisebb és nagyobb történelmi terekbe zsúfolódott. Miért? Hogy személyesen találkozhasson Nádas Péter íróval, olyan művészek interpretációjában hallhassa J.S. Bach műveit, mint Perényi Miklós, Berecz Mihály, Keller András vagy Csalog Gábor, megismerje korunk egyik legkeresettebb, legjobbak között számontartott orosz-amerikai zeneszerzőjét, Lera Auerbachot és (a teljesség igénye nélkül) Kokas Katalin, Kelemen Barnabás, az Anima Musicae és a Concerto Budapest előadásában megéljen számos európai bemutatót és világpremiert. Ritkán tartózkodik ennyi híresség egy időben egy ilyen kis hegyen. A bencések vendégszeretetét élvezve felejthetetlen élményekkel gazdagodtunk, de mégis úgy éreztük: „de jó volna itt maradni még”!” – vallotta Erdődy Orsolya, a Főapátság zenei tanácsadója
„Történelmi – és mint ilyen, egyedülálló és megismételhetetlen volt a 2022-es Arcus fesztivál. Keller András zenei művészeti vezető egyedülálló zenei programot állított össze. Nádas Péter személyes figyelme és jelenléte, a magyar zene nemzetközileg is kiemelkedő képviselőinek művészete, Hermann Glettler innsbrucki püspök spirituális és művészi gondolatai, a fiatal képzőművészek érzékeny performansza felejthetetlenné és unikálissá tették az idei fesztivált. Nemzetközi, sőt világszínvonalú volt, egyszersmind az emberi lélek legfinomabb mélységeibe vezetett. A megújulás azt jelenti számomra, hogy ezen az úton megyünk tovább – az ünnep, a lélek és a találkozások zarándokútján.” – mondta Dejcsics Konrád OSB, a fesztivál igazgatója.
Mácsai Pál az idei Arcus Temporum házigazdájaként a zárókoncert alkalmával búcsúzott a közönségtől, és úgy fogalmazott, hogy a fesztivál három pontban is különbözik más fesztiváloktól. Az első, hogy a Pannonhalmi Főapátság művészeti mottója szellemében („ezer éve kortárs”) a találkozó apropója nem valamely történeti évforduló, műfaji vagy üzleti szándék, még kevésbé politikai jellegű üzenet közvetítése, hanem világba vetettségük nagy összefüggéseinek, a múló idő természetének vizsgálata. Ez az együttlét első sorban spirituális élmény. Különbözik ez a fesztivál abban is, hogy a hagyományt mindig a megújulás felől közelíti, és abban is, hogy fellépői között kizárólag a művészi tudás fajtája és minősége szerint válogat, nincsenek más szempontjai.
Jövőre is ugyanebben a szellemben folytatják: A 2023-as 19. Arcus Temporum Fesztivál zenei művészeti vezetésére egy művészházaspárt kért fel a Pannonhalmi Főapátság. Madaras Gergely karmester és Győri Noémi fuvolaművész karrierjük elején Nyugat-Európában értek el kimagasló sikereket, generációjuk legismertebb művészei közé tartoznak. A művészeti vezetők a következő hónapokban állítják össze a következő év izgalmasnak ígérkező programját.
Madaras Gergely gyerekkorában népzenét és klasszikus zenét tanult párhuzamosan, játszik fuvolán és hegedűn, dolgozott asszisztensként Pierre Boulezzel; jelenleg Belgium legnagyobb zenekarának, a Liége-i Királyi Filharmonikusoknak a zeneigazgatója. Emellett rendszeresen vezényel Nagy-Britanniában, Németországban és Magyarországon, közel áll hozzá az opera és a kortárs zene is.
Győri Noémi a manchesteri Royal Northern College of Music zeneakadémián fuvolát tanít, emellett ő lett az első fuvolista, aki a londoni Királyi Zeneakadémián előadó-művészeti doktori vizsgát tett. Szólista- és kamarazenei felkérései mellett Noémi aktív zenekari zenész is: rendszeres vendégművészként olyan kiemelkedő zenekarokban koncertezett, mint a BBC Filharmonikusok vagy a Bécsi Filharmonikus Zenekar.
A fesztivál további híreiről ide kattintva oldalon lehet tájékozódni.