• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Bartók Tavasz Zene Címlap

„Nem restaurálni kell, hanem megteremteni” – régizenei előadások a Bartók Tavaszon 

Szerző: Csabai Máté2022. április 8.
Facebook Twitter E-mail
Philippe Herreweghe - fotó: Wouter Maeckelberghe
Philippe Herreweghe - fotó: Wouter Maeckelberghe

Tavasszal egymásnak adja a kilincset Budapesten a régizenei mozgalom két úttörője, Philippe Herreweghe (április 8.) és Ton Koopman (április 16.). Pályafutásuk több mint ötven évvel ezelőtt egy tőről sarjadt: korhű hangszerekkel, farmernadrágban sokkolták a közönséget egy olyan időszakban, amikor – így szól a vicc – a címben idézett kérdést kellett csak feltennie annak, aki Bach-kutatók között verekedést akart provokálni. Azóta persze a régizene úttörőiből eminens sztárok lettek, de ne feledjük, mennyi minden változott a zenében, mióta nem mellékes kérdés, hogy csembaló vagy zongora, bél- vagy fémhúr dukál-e a barokkhoz

Ahogy annyi új szokás, ez is ártatlanul kezdődött. A 19–20. század fordulóján, amikor egyre több eszköz volt a történészek kezében Dzsingisz kán, Nagy Sándor vagy a Napkirály kutatásához, a tudományos fejlődéssel terebélyesebbé vált a zenetörténészek eredeti kottákból, tankönyvekből és több évszázados dokumentumokból álló gyűjteménye is. 

Ahogy a források, úgy a kérdések is szaporodtak. Milyen hangolással, milyen hangszereken szóltak a reneszánsz és a barokk művek? Mit jelez a kotta és mit implikál a korabeli gyakorlat? Hol és miként adjuk elő Palestrina, Bach és Vivaldi remekműveit, hogy autentikus élményt kapjunk?

A régizene újrafelfedezése az ötvenes években nem a klasszikus zene nagy intézményeiben kezdődött, hanem félamatőr kórusok, szorgalmas zenetudósok és különc előadók körében, akik lázadásból, messianisztikus küldetéstudatból vagy tudományos érdeklődésből új paradigmára vágytak. 

Az első pionírok, akik historikus előadóként, korhű hangszerrel léptek színpadra – Wanda Landowska, Gustav Leonhardt, Frans Brüggen –, szólisták vagy kamarazenészek voltak. A hetvenes évek elején azonban már egyre-másra alakultak az újabb együttesek és kórustársaságok is, és keletje lett a szelep nélküli natúrkürtöknek, a bélből készült húroknak és a barokk vonóknak. Nőttön-nőtt az elégedetlenség a hagyományos szimfonikus zenekar intézményével szemben is, ami a régizenészek szemében elavult, hierarchikus struktúrák, az elnyomott kreativitás és a karmesterrel szembeni vak alárendeltség szimbóluma lett.

Koopman visszaemlékezése szerint a konformisták azt mondták a progresszívokról – akik között sok volt az amatőr muzsikus –, hogy álmaik vannak, de játszani nem tudnak. A progresszívok replikája szerint a szimfonikus zenészek virtuóz futamai mögött ellenben egy árva ötlet sincsen. „A játszma sokáig fekete-fehér volt” – mondta a pályáját orgonistaként és csembalistaként kezdő karmester. Oldalt kellett választani. 

Nikolaus Harnoncourt feladta csellistaállását a Bécsi Szimfonikusoknál, és saját együttest alapított. John Eliot Gardiner, menekülve a „hivatalos” zenei élet iránt érzett csömörtől, húszévesen Monteverdi elfeledett opus magnumával, a Vesperással robbant be. A régizenészek úgy vélték, Bach műveinek létezik autentikus, eredeti, igaz megszólalásmódja, következésképpen minden más hiteltelen és hamis. Amit Toscanini, Klemperer és Stokowski csinál, nem művészet, hanem gyilkosság.

IDŐUTAZÁS, NONKONFORMISTA HÉVVEL

Hollandia, ez a kicsi, de nem elhanyagolható kulturális múlttal rendelkező ország, ahol a kormány bőkezűen támogatta a művészeteket, élen járt a régizenei mozgalomban. Két csoportja volt a rebellis komolyzenészeknek: azok, akik reneszánszot és barokkot, s azok, akik avantgárdot játszottak. 1969. november 17-én az „ellenkultúra” protestálói betörtek az amszterdami Concertgebouw nagytermébe, és a szűkös repertoár ellen tiltakozva félbeszakították a rezidens szimfonikus zenekar koncertjét. Ez volt a hírhedt Notenkrakersactie – eredetileg az újzene melletti kiállás, amiből mégis a historikusok profitáltak többet. 

„A régizene underground mozgalom volt: kis helyszíneken játszottunk, a közönség soraiban hasonszőrű hosszúhajúakkal, és tiltakoztunk a vietnámi háború meg minden ellen, ami ellen csak kellett – emlékezett vissza Ton Koopman egy interjúban. – Nem számítottunk arra, hogy a mozgalom ekkorára duzzad.”

A másik gyújtópont Belgium flamand ajkú régiója, Flandria volt, ahol a változást akarók ugyancsak fiatalos hévvel kritizálták a régi establishmentet. Gentben egy zenészcsoport koporsóval vonult ki a legnagyobb komolyzenei fesztiválra, jelezve, hogy a burzsoá kultúra szerintük halott. Flandriában indult Paul Van Nevel és René Jacobs pályája, meg persze Philippe Herreweghe karrierje is. A puristák között – ahogy hivatkozni szoktak a historikusokra – persze élénk vita folyt az autentikus előadásmód részleteiről. A mozgalom kevésbé volt dicsőséges, mint ahogy azt képzelni szeretnénk, visszanézve a különbségek legalább annyira szemet szúrnak, mint a hasonlóságok. A régizenei mozgalom sikeréről végül, miként ez illik, a közönség ízlése döntött. „Felejtsenek el mindent, a szerzői akaratot, a korszellemet, a filozófiát – kérte a New York Times kritikusa 1987-ben. – A korhű hangszerek a helyes repertoár szolgálatában egyszerűen jobban szólnak, mint hagyományosan használt modern megfelelőik.”

Ton Koopman - fotó: Bartók Tavasz
Ton Koopman – fotó: Bartók Tavasz

PÁRHUZAMOS ÉLETRAJZOK

„Templomi zenész vagyok, mindig is az voltam” – vallja magáról Ton Koopman, aki sok régizene-pionírtól eltérően karrierje második felében sem haladt tovább a romantikus és a modern repertoár felé, megmaradt Bachnál és a barokknál. „A későbbi korok zenéjében nincs helye a csembalistának, és én nem akarok felállni vezényelni. Szeretek zenész maradni a zenészek között” – nyilatkozta akkoriban egy interjúban.

Gyerekként annyira lenyűgözte a csembaló hangja, hogy otthon a kívánt hangzás érdekében gombostűket tűzött a pianínó kalapácsaira. Az amszterdami konzervatóriumban diákként megkapta a magáét, amiért a zeneszerzésórákra 17–18. századi stílusban komponált, de a gyakorlatoknak nagy hasznát vette, amikor a fennmaradt vázlatokból rekonstruálta Bach Márk-passióját. (A változat 2000-ben jelent meg lemezen.)

A hatvanas évek végén, miután megalapította első barokk együttesét, találkozott Philippe Herreweghével, első közös munkájuk a János-passió előadása volt Gentben. Farmerban álltak színpadra, a kórus billegett és hullámzott, miközben énekeltek. A helyi lapban „keresztényietlennek” nevezték a produkciót. Koopman csembaló- és orgonafelvételei, valamint az 1979-ben alapított Amszterdami Barokk Zenekarral készült lemezek azonban ma etalonnak számítanak. „Amikor a saját utamat kezdtem járni […], szinte mindenkinek örülnünk kellett, akinek a kezében autentikus hangszert láttunk. Ma már szerte a világon nagyon sok fiatal tanulja főiskolai, egyetemi szinten a historikus zenélést. Nemcsak a technikáját, hanem a nyelvét is. A szabályokon túl is értik a barokkot, szívből képesek játszani. Sokkal több kiváló zenész közül lehet választani, mint ötven évvel ezelőtt.”

Philippe Herreweghe jezsuita iskolában tanult, és már tizennégy évesen kórust vezetett. Pszichiáternek készült, de az orvosi egyetem mellett zongoraórákat is vett, és 1970-ben megalapította az akkor tizenkét fős Collegium Vocale Gent együttesét. Olyasfajta lázadó volt, akinél nem Jimi Hendrix, hanem Gustav Leonhardt arcképe lógott a hálószobában, éppen ezért bizonyult sorsszerű fordulatnak, amikor a huszonéves fiatalembert maga Leonhardt és Harnoncourt kérte fel, hogy készítsék el együtt Bach összes kantátájának lemezfelvételét. Herreweghe számára a régizene inkább a zsigeri kifejezésvágyról és az újdonság kereséséről szól. Egy emlékezetes alkalommal a János-passiót prédikációval együtt adták elő, akárcsak Bach idejében, de a prédikáció témája a vietnámi háború embertelensége volt. „A régizenét nem restaurálni kell, hanem megteremteni” – vallja.

1977-ben újabb együttest alapított (La Chapelle Royale), negyvenéves kora után pedig Haydn, Mozart, Beethoven, majd Schumann, Brahms és Mahler műveit is repertoárra vette. Hetvenen túl azt mondja, a régizene már csak munkássága ötödét teszi ki, de előfordult, hogy tizenhét nap tizenhét koncerten vezényelte egyhuzamban a Máté-passiót, és nem tudott betelni vele: „A jó zenét nem lehet megunni.”

A KÖZÉPPONTBAN: BACH

Bár a historikus mozgalom számos elfeledett szerzőt és művet tett újra ismertté, a legtöbb régizenész, kezét a szívére helyezve, Bachot nevezi legkedvesebb komponistájának. A régizene reneszánszával újra fellángolt a lelkesedés Bach iránt – nem mintha bármikor is elfelejtették volna a nevét, hiszen tudjuk, hogy Mendelssohn, valamint Pablo Casals csellista újrafelfedező jelentőségét is hajlamos eltúlozni a szájhagyomány –, de zenéjének előadásmódja valóban megváltozott. A korhű hangszerek könynyedebb hangzást és gyorsabb tempóválasztásokat eredményeztek. Tegyük hozzá, hogy a korhűségnek mindig voltak és lesznek kritikusai, s habár egyre többet és többet tudunk arról, miként szólhatott a reneszánsz és barokk mesterek zenéje a maguk korában, mindig a muzsikusok és a közönség füle dönti el a pert, hogy mit érzünk hitelesnek. Bach egy anekdota szerint így beszélt saját orgonajátékáról: „Nincs benne semmi különleges. A megfelelő billentyűket kell leütni a megfelelő időben, és a hangszer magától megszólal.” Ám hogy pontosan milyen regiszterbeállításokat használt, azt maga sem mindig részletezte.

bach ton koopman bartók tavasz 2022 régizenei philippe herreweghe
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésAz Oliver! című musicaltől Gergely Ágnes költészetéig – Papageno Klasszik
Következő bejegyzés Közvetítés – Beethoven Fideliója az ARTE műsorán 

Ajánlott Bejegyzések

Hollerung Gábor - forrás: Müpa
Müpa magazin

Korngold és Shakespeare – Szimfonikus színházi játékot mutat be a BDZ

2023. február 1.2 perc olvasás
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba
Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

2023. február 1.4 perc olvasás
Ludwig van Beethoven
Intermezzo

Beethovennel harcolnak egy walesi McDonald’sban a bűnözés ellen

2023. január 31.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.