Budapest, Te! című produkciónkkal zenés városnézésre invitáljuk a fővárosiakat és a nem budapestieket. Csatlakozzanak hozzánk, fedezzék fel a várost a benne élő emberek történetein keresztül, amelyekhez az elmúlt száz év legnagyobb Budapest-slágerei szólnak. Sorozatunkban pedig ismerjék meg azokat a helyszíneket, amelyek az előadás alkotói számára fontosak, kedvesek! Orlai Tibor a Jurányi Házba invitál bennünket.
A Jurányiban olyan előadásainkat játsszuk, mint a sokszorosan díjazott, hazai és külföldi fesztiválokon is járt Egy őrült naplója, a Péterfy-Novák Éva műveiből készült Egyasszony és Apád előtt ne vetkőzz, vagy a Megyek utánad, Grecsó Krisztián regényének színpadi adaptációja, de ez az otthona a 23 percnek, A csemegepultos naplójának, a Huroknak és az Irodai patkányoknak. Október 24-én a Nem baj, majd megértem-mel, a Bodor Johanna önéletrajzi regényéből készített előadással bővül a jurányis repertoárunk.
Az épület, ami valamikor iskola volt, Orlai Tibor definíciója szerint „a magyar színházművészet meghatározó fellegvára”. Az intézmény létrejöttét nyomon követte, és úgy véli, a magyar színházi élet progresszív törekvései innen indulnak és épülnek be a kőszínházak előadásaiba. A Jurányi nem csupán játszó- és próbahely, hanem találkozási pont a kőszínházakban és a független szférában dolgozók számára.
A producer azért választotta ezt a helyet, mert úgy gondolja, egy korszerű világvároshoz hozzátartozik a nyitottság, az elfogadás, az, hogy elutasítsák a kirekesztést. Fontosnak tartja, hogy a múlt szervesüljön a jelennel, és ne a múltból éljünk, hanem a jelenbe építsük be a múltunkat. „A Jurányi erre a legjobb példa, ezt valósította meg az intézmény vezetője, Kulcsár Viki. Mindenki számára örömünnep itt lenni – szögezi le az Orlai Produkció vezetője, és hozzáteszi, hogy a Budapest, Te! előadással ugyanezt célozzák. – Mi hiszünk abban, hogy
Budapest egy csodálatos hely. Boldogok vagyunk, hogy itt élhetünk, de fontos számunkra, hogy ez egy nyitott, elfogadó város legyen.
Ez előadás azt bizonyítja, hogy itt képes együtt élni a múlt és a jelen, de azt is megmutatja, mennyi mindent kell tennünk, hogy a jelen ugyanolyan fényes legyen, mint a múlt.”
Egy világvároshoz hozzátartozik a sokszínűség, ami nem csupán Budapest kulturális, de kulináris kínálatában is megjelenik, és az a szabadságérzet, amit a lakói szeretnének fenntartani.
Orlai Tibor nem tudná elképzelni, hogy tartósan máshol éljen. „Aki több mint hatvan évet leélt ebben a városban, nem hiszem, hogy tud másutt élni. Lehet, hogy a Covid alatt egy évre kiköltözik a nyaralójába, ahogy én is tettem, de heti két-három alkalommal mégis meg kell itt fordulni. Olyankor pedig az itt kapott impulzusoktól feltöltődöm. Budapestet az ellentmondásaival, a hibáival együtt szeretem. Ez a mi városunk, és erre mi büszkék vagyunk.”
A Budapest, Te! előadásban mintegy húsz dal hangzik el. Orlai Tibor kedvence az a medley, amelyben az Isten veled, Budapest, te édes és a Budapestmód folyik össze. Az, hogy egy hatvan-hetven évvel ezelőtti dal meg tud szólalni ennyire újszerűen 2001-ben is, számára szintén azt mutatja meg, hogy múlt és jelen egyesülhet. Épp ezért sem véletlen, hogy az előadás címében elhangzó mondatot a producer így fejezte be: „Budapest, te vagy az otthonom, és így szeretném, hogy ez örökre így maradjon.”