Rendhagyó kávézókoncertek, világzenei piknik piacokon, lakásszínházi bemutatók, Bartók-remekművek zenekari formációban és jazzköntösben, vadonatúj kortárs zenei kompozíciók, táncpremierek, városi sétaszínházi programok, kamaracsemegék, formabontó köztéri előadások, lemezbemutatók és kiállítások követik majd egymást a pontosan egy hét múlva, október 9-én startoló 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon, hogy ez a 17 őszi nap valóban a feltöltődésről, a kortárs művészet és a kreativitás erejéről szóljon.
Már a fesztivál nyitóhétvégéje is tökéletesen illusztrálja, hogy milyen műfaji gazdagságra számíthat a közönség október 9–25. között a CAFe Budapesten. A nap a főváros kedvelt kávézóiban és reggelizőhelyein kezdődik majd, ahol a koffein mellett a hazai könnyűzenei szcéna legjobbjainak minikoncertjei gondoskodnak a kellemes napkezdésről az INTRO programsorozatnak köszönhetően. A fesztivál közkedvelt világzenei programsorozata, a Budapest Ritmo évről évre különleges találkozásoknak ad teret: a koncertsorozat ez alkalommal rendhagyó piknik formáját ölti, és a Millenáris Parkban, a Hunyadi téren és a Rákóczi téren kínál világzenei kóstolót a városlakóknak.
A színházrajongók sem unatkoznak majd a fesztivál első napjaiban: a Katona József Színház Nick Payne brit drámaíró Hát, ha van is, én még nem találtam meg című darabját mutatja be Máté Gábor rendezésében. A mű kritikusai szerint is egyszerre szórakoztató és kétségbeejtő, élvezetesen szellemes és mélyen elgondolkodtató. A négyszereplős előadásban Kocsis Gergelyt, Fullajtár Andreát, Mayer Szonját és Mészáros Bélát láthatja a közönség.
A #kapucsengő sorozat is premierrel nyitja a lakásszínházi előadások sorát október 9-én. Mióta és miért issza cukor nélkül a kávét a harmincas ügyésznő? Miért követett el valami retteneteset? Hogyan formál minket és kíséri végig az életünket egy feldolgozhatatlan trauma? Egressy Zoltán Nem, nem, köszönöm című monodrámájának főhősét Gubík Ági színésznő formálja meg a KuglerArt Szalonban.
Ha valaki kíváncsi rá, mi jellemzi napjaink kortárs zenéjét, keresve sem találhatna a CAFe Budapestnél ideálisabb alkalmat arra, hogy élőben hallja a legújabb műveket, erre az Új Magyar Zenei Fórum zeneszerzőversenye is nagyszerű példa. A fiatal és középgenerációhoz tartozó komponistanemzedék legfrissebb, válogatott művei október 10-én és 11-én csendülnek fel a Budapest Music Centerben és a Müpában. Korunk egyik legjelentősebb brit zeneszerzője, George Benjamin Three Inventions című darabját, amelyet eredetileg az 1995-ös Salzburgi Ünnepi Játékokra komponált, szintén most először hallhatjuk Magyarországon. „Egyáltalán nem egyszerű: sem a zenészeknek, sem a karmesternek. Végső soron egy 24 hangszeresre írott versenyműről van szó, mindenkinek van fontos, szólisztikus pillanata” – mondja a világhírű zeneszerző-karmester. A 7 fúvósra, 4 rézfúvósra, hárfára, zongorára, 2 ütőhangszeresre és 9 vonósra írt művet az Óbudai Danubia Zenekar szólaltatja meg a Budapest Music Centerben, méghozzá Eötvös Péter vezényletével.
Eötvös Péter mellett Ligeti és Kurtág vonósnégyesre írt kompozíciói szólalnak meg az Accord Quartet koncertjén október 11-én, ahol nemcsak a három alkotó egymásra reflektáló világa tárul fel, hanem az is, ahogy stílusukban visszatükröződik az európai zenekultúra sok évszázados tradíciója. S ha már tradíció és megújulás: az Egyesült Államokban élő, rendkívül sokoldalú és az előadóművészi formákkal szívesen kísérletező mezzoszoprán énekesnő, Vizin Viktória is igazi különlegességre készül a fesztiválon. A modern klasszikus zene és jazz fúzióját megvalósító projektben a Jazzical Trio művészeivel Bartók legendás művéből, A fából faragott királyfi motívumaiból merít.
A kísérleti könnyűzene vonalán is ínyencségeket hoz a CAFe Budapest első néhány napja: Nóvé Soma, a Middlemist Red és a Mordái énekes-gitárosa múlt évben adta ki szólólemezét The Night Of The Vampire címen. A 60-as évek zenéit feldolgozó, a vámpírkultuszt megidéző, sötét hangulatú album különlegessége, hogy anyagát három hónap alatt, egy telefonnal vették fel, s a DownTown CAFe keretében ebből kap ízelítőt a közönség az Akvárium Klubban október 9-én. Ugyanitt – egészen pontosan a NagyHALLban – másnap a Platon Karataev zenéje tölti be a teret. „A dalokban hol önmagunk felé zuhanunk, hol éppen attól távolodunk. Lemezünk egyik kulcsfogalma a katarzis, melyet akkor élünk át, amikor közeledünk önmagunk, belső magunk felé” – fogalmazott a zenekar énekes-gitárosa, Balla Gergely.
A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál minden évben gondoskodik arról, hogy ne csupán a színházak, kiállítótermek és koncerttermek, de a város utcái-terei is színültig teljenek kortárs művészettel. A Hosszúlépés. Járunk? csapata hetedik éve tárja fel Budapest titkait különböző tematikák szerint tervezett városi sétáikon, sétaszínházi programjukban szépirodalmi alkotásokat, illetve az e műveknek otthont adó jellegzetes városi tereket mutatják be. A CAFe Budapest keretében idén Józsefváros titkaiba avatják be a kíváncsiakat, Kiss Eszter színművész vezetésével.
A városi extrém sport, a parkour a maga akrobatikus és koreografált mozdulatsoraival szintén a városi köztereket alakítja „színpaddá”, ráadásul az adrenalin minden szempontból garantált, hiszen maguk a nézők természetes módon válnak az előadás részeseivé, akár szereplőként is, október 17-én a Boráros Skateparkban.
A CAFe Budapest háttéranyagaiért keresse tematikus blogunkat!