Tegnap elérkezett a várva várt nap, megtartotta éves sajtótájékoztatóját a Wiener Staatsoper vezetősége: Dominique Meyer főigazgató, Franz Welser-Möst főzeneigazgató, Manuel Legris balettigazgató és Thomas W. Platzer gazdasági vezető. Hiába fontos számunkra, hogy mit adnak jövőre Berlinben, Párizsban vagy Londonban, hiába lettek a közvetítések által elérhetőek a MET előadásai, mégis Bécs maradt az az elérhető színház, ahova bármikor át lehet ruccanni és minden további nélkül végig lehet állni pár euróért a még mindig minőségi előadásokat. Dominique Meyer 2010 óta vezeti a Staatsopert és szerződését nemrég hosszabbították meg egészen 2020-ig, Így szinte beláthatatlanul sok ideje van arra, hogy meghatározza a világ egyik vezető dalszínházának arculatát. Talán épp ez a legnagyobb probléma, hogy a színház egyedisége szűnt meg a vezetése alatt, az izgalmas produkciókat minőségi, de kevésbé lázba hozók váltották fel. A hétköznapokban pedig egyre több „névtelen” énekes lép fel, az a fajta iskola, amelyik Natalie Dessay-t, Elina Garancát vagy Adrian Erődöt kitermelte, eltűnt. De lássuk, mit sikerül összeállítani a vezetésnek!
A 2013/14-es évadban 350 különféle program lesz a Staatsoperben, ebből 233 opera-, 51 balettelőadás és hat áriaest. Olyan nagy művészet köszönthet a bécsi közönség egy-egy este erejéig, mint José Carreras (szept. 15.), Agnes Baltsa (szept. 18.), Leo Nucci (nov. 6.) és a félévszázados jubileumát ünneplő Mirella Freni (nov. 10.). Többek között áriaestet ad Erwin Schrott (febr. 5.) és Dmitri Hvorostovsky (márc. 25.). A szezon szeptember 3-án kezdődik a Traviatával, a hagyományoknak megfelelően június 30-ig tart.
Az évadban hat operapremiert terveznek. A sort A Nyugat lánya nyitja, amely huszonöt éve nem csendült fel Bécsben. Az október 5-i premiert a főzeneigazgató vezényli és a sokszor kipróbált Marco Arturo Marelli rendezi. A főszerepeket Nina Stemme, Jonas Kaufmann és Tomasz Konieczny énekli. A varázsfuvola természetesen elmaradhatatlan repertoárdarabja a Staatsopernek, legutóbb 2000-ben éppen Marelli állította színpadra. A mostani felújítást Cecilia Bartoli alkotótársai, Patrice Caurier és Moshe Leiser jegyzik. A november 7-i premiert Christoph Eschenbach vezényli, a főszerepekben Brindley Sherratt, Benjamin Bruns, Olga Pudova, Anita Hartig és Markus Werba lesznek láthatók. Kit ismer közülük az átlag magyar operalátogató? 2014. január 26-án kerül színre szintén töb mint húszévnyi szünet után a Ruszalka. A produkciót napjaink legelismertebb cseh karmestere, Jirí Belohlávek vezényli és Sven-Eric Bechtolf rendezi. A szereposztás élén Michael Schade, Krassimira Stoyanova és Günther Groissböck áll. Kevés olyan opera létezik, amit Pesten előbb adtak, mint Bécsben az Adriana Lecouvreur ilyen. A Londonból áthozott produkciót Evelino Pidò vezényli, Adriana: Angela Gheorghiu, Maurizio: Massimo Giordano, Michonet: Roberto Frontali, a Hercegné: Elena Zhidkova lesz. Premier: 2014. február 16. Barrie Kosky 2005-ös Lohengrinje erősen megosztotta a szakmát és a közönséget, nyilván ezért érezte Meyer úr szükségesnek, hogy ilyen rövid idő után ismét színpadra állítsa az egyik legnépszerűbb Wagner-opust. Az április 12-i felújítást – mely Andreas Homoki bécsi rendezői bemutatkozása – Bertrand de Billy vezényli, a főszerepeket Günther Groissböck, Klaus Florian Vogt, Camilla Nylund, Wolfgang Koch és Michaela Martens énekli. Az év utolsó premierje az idén szüneteltetett Janáček-sorozat folytatásaként A ravasz rókácska lesz. A bécsiek kedvenc rendezője, Otto Schenk hosszú kihagyás után, 80 éves kora felett tér vissza a Staatsoperbe ezzel a produkcióval. Az előadást természetesen Franz Welser-Möst vezényli, a főszerepekben Gerald Finley, Chen Reiss, Wolfgang Bankl lesznek láthatók. Bemutató: 2014. június 18. Természetesen a Staatsoper negyedik emeletén felállított gyerekopera jövőre sem marad üresen Elisabeth Naskes és Johanna von der Dekens ősbemutatójának címe: Das Städtchen Drumherum. A balett két bemutató tart összesen. Abend Ballett-Hommage címen december 15-én William Forsythe, Natalia Horecna és Harald Lander egy-egy koreográfiája lesz látható, március 16-tól, pedig Nureyev Hattyúk tava verziója. Hosszabb szünet után jövőre ismét színre kerül a Boleyn Anna (főszereplők: Luca Pisaroni, Krassimira Stoyanova, Sonia Ganassi), a Peter Grimes Ben Heppner-rel, Andrei Serban Hoffmann meséi rendezése Ildar Abdrazakov és Piotr Beczala közreműködésével, és a Faust sztárszereposztással (Anna Netrebko, Piotr Beczala, Adrian Eröd, Erwin Schrott).
Jövőre negyvenhat opera és nyolc balett-program szerepel a színház műsorán. Valószínűleg ennyiféle darabot egyetlen másik operaház sem engedhet már meg magának. Mégis, a Staatsoper sokszínűsége fakulni látszik. Verdi nyolc darabbal képviselteti magát, közülük egyik sem ritkaság. Wagner – a másik szerző, akinek idén ünnepeljük a bicentenáriumát – művei közül a Ringen kívül a Lohengrin, a Trisztán és Izolda és a Parsifal lesz látható. Mozart öt operája mellett erősen lecsökkent a „házi szerző” Richard Strauss operáinak repertoárja, Puccinitól is mindössze három művet játszanak. A hagyományos bécsi darabokból a Fidelio és A denevér marad műsoron. Az oroszok közül a két premieren kívül az Anyegin és a Borisz Godunov csendül fel, a franciák közül a Carmen, a Faust, a Manon és a Hoffmann meséi. Ellenben a bel canto repertoárt látszólag szívén viseli Dominique Meyer, az Edita Gruberova kedvéért elővett koncertszerű Norma mellett a Boleyn Anna, a Szerelmi bájital, Az ezred lánya, A sevillai borbély és a Hamupipőke is megtekinthető. A versita művek hasonlóan virulnak, az Adriana Lecouvreur bemutatója mellett szerepel a Parasztbecsület – Bajazzók és az elnyűhetetlen André Chénier is. A 20. századi operákat a Wozzeck és a Peter Grimes képviseli. Ennél szomorúbb képet mutat a balett repertoár. A három Csajkovszkij-adaptáción kívül cselekményes balettként a Manon maradt színen, valamint négyféle vegyes program.
A nagy sztárok közül jövőre Bécsbe látogat: Olga Borodina (Aida), Renée Fleming (A rózsalovag), Barbara Frittoli (Cosi fan tutte), Elīna Garanča (A rózsalovag), Vivica Genaux (Hamupipőke), Angela Gheorghiu (Bohémélet, Tosca), Edita Gruberova (Norma), Hui He (Pillangókisasszony), Evelyn Herlizius (Wozzeck), Kiri Te Kanawa (Az ezred lánya), Angelika Kirchschlager (A denevér), Sophie Koch (A rózsalovag, Ariadné Naxosz szigetén), Nino Machaidze (Szerelmi bájital), Waltraud Meier (Parsifal), Kristin Lewis (Aida), Anna Netrebko (Faust), Camilla Nylund (Lohengrin), Sondra Radovansky (Az álarcosbál), Christine Schäffer (Ariadné Naxosz szigetén), Martina Serafin (Tosca), Nina Stemme (A Nyugat lánya, A walkür, Siegfried, Az istenek alkonya), Violeta Urmana (Tosca, Don Carlos, Trisztán és Izolda), Linda Watson (Trisztán és Izolda); Carlos Álvarez (Az ezred lánya), Marcello Álvarez (Tosca), Piotr Beczala (Faust, Hoffmann meséi), Johan Botha (André Chenier, Parsifal), Joseph Calleja (Simon Boccanegra), José Cura (Otello), Ildebrando D’Arcangelo (Hamupipőke), Fabio Armiliato (Parasztbecsület), Lawrence Brownlee (Szerelmi bájital), Plácido Domingo (Pillangókisasszony – karmester, Nabucco), Adrian Eröd (Bohémélet, A denevér), Juan Diego Flórez (Az ezred lánya), Ferruccio Furlanetto (Borisz Godunov, Simon Boccanegra, Don Carlos), Marcello Giordani (Aida), Matthias Goerne (Wozzeck, Parsifal), Vittorio Grigolo (Bohémélet), Eric Halfvarson (Don Carlos), Thomas Hampson (Tosca, Simon Boccanegra), Ben Heppner (Peter Grimes), Dmitri Hvorostovsky (Otello), Jonas Kaufmann (Adriana Lecouvreur), Simon Keenlyside (Figaro házassága, Traviata), Mariusz Kwiecien (Anyegin), Laurent Nauri (Carmen), Leo Nucci (Rigoletto), Luca Pisaroni (Figaro házassága), Kurt Rydl (Borisz Godunov), Matti Salminen (Fidelio), Erwin Schrott (Szerelmi bájital, Faust), Neil Shicoff (Bajazzók, Pillangókisasszony), Peter Seiffert (Fidelio, Tisztán és Izolda), Robert Dean Smith (Trisztán és Izolda), Alfred Sramek (Szerelmi bájital, A sevillai borbély), Bryn Terfel (Tosca), Ludovic Tezier (Don Carlos), Ramón Vargas (Manon, Bohémélet, Az álarcosbál, Don Carlos), Rolando Villazón (Anyegin, Don Giovanni). Nyilván jó oka van Franz Welser-Möst főzeneigazgatónak, hogy a jelentős karmestereket távol tartsa Bécstől. A „nagyokat” Myung-Whun Chung (Trisztán és Izolda), Daniele Gatti (Wozzeck) és Jeffrey Tate (Ring) képviseli egy-egy produkció erejéig. Évről évre büszkén szoktunk végigtekinteni azon, hogy hazánkfiai mit csinálnak a császárvárosban. Jövőre ismét szűk esztendő következik, egyedül Fischer Ádám nevével találkozunk, aki A rózsalovagot és a Titus kegyelmét fogja vezényelni.
Gazdag évad, vagy semmi különös? Mindenki döntse el, hogy még mindig a Staatsoper-e az a hely, ahova feltétlenül el kell jutni, hogy nagy előadásokat láthasson az ember. Az egész szezon műsora megtekinthető itt.