• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Caruso

„Ez nettó marhaság” – Sokáig nem szerettük a Mozart-operákat

Szerző: Caruso2014. október 10.
Facebook Twitter E-mail
Mozart
Hadi Karimi 3D-s portréja Mozartról - forrás: artstation.com/hadikarimi

Az öt nagy Mozart opera közül a Così fan tutte került utoljára az Operaház repertoárjára, megdöbbentően későn, csak 1930. január 9-én. Az osztrák szerző műveivel igen nehezen barátkozott meg Budapest közönsége, a Don Giovanni, a Figaro házassága és A varázsfuvola is csak elvétve szerepelt a színház műsorán.

Az 1910-es években gróf Bánffy Miklós és hevesi Sándor indított egy Mozart-ciklust, ennek utolsó állomása volt az Álruhás kertészlány átdolgozása Goldini Mirandolinájának cselekményére. Tehát előbb „írtak” egy új Mozart-operát és csak utána mutatták be az abszolút nem aktuálisnak tartott Così fan tuttét. A késlekedés okáról így ír Diósy Béla

“Mi tagadás, a Così fan tutte szövege gyenge munka. A szöveg struktúrája laza, drámai cselekménye csekély. A legtöbb alak sablonos és így a szöveg igen hamar unalmassá válik. Annál csodálatosabb az új opera zenéje.”

A magyarországi bemutatóra Lorenzo da Ponte szövegét Lányi Viktor fordította, a díszleteket és a jelmezeket az előadás rendezője, Márkus László tervezte. Már ekkor táncokkal dúsították a hatszereplős vígoperát, melynek koreográfusa Brada Ede, karmestere Rékai Nándor volt.

A bemutatón Fiordiligit Sándor Erzsi, Dorabellát Bodó Erzsi, Ferrandót Rösler Endre, Guglielmót Kálmán Oszkár, Don Alfonsót Szende Ferenc, Despinát (akit az esetleges szemérmetlen áthallások elkerülése végett szemérmesen Rosinává kereszteltek) Halász Gitta énekelte. A Così fan tutte nem érdekelte a közönséget. Az első évben hétszer ment, majd 1932-ben még egyszer (ekkor Szabó Lujza és Báthy Anna énekelték a testvérpárt), 1935-től Ferencsik János vette át az előadást, mely 1938-ig maradt repertoáron.

Nádasdy Kálmán kapta a lehetőséget, hogy 1942. január 6-án felfrissítse Márkus László produkcióját. A karmester ismét Ferencsik, az érdeklődés ismét csekély, Péterfi István szerint:

“A Così fan tutte szövegkönyve körül több mint másfélszázada folynak a viták és soha nem is fognak megszűnni. (…) És ha az esztétikusoknak, kritikusoknak, zenetörténészeknek most is érdekes feladat Lorenzo da Ponte csintalan librettójának bírálása, elemzése, magyarázása, ma már nem izgat a védők és támadók érvelése, mert a zenei lángelme töretlen fényében ragyog az egész alkotás.”

1943-ig mindössze ötször adják. A régi szereposztásból egyedül Rösler Endre marad meg, ekkor mutatkoznak be azok a művészek – Osváth Júlia, Rigó Magda, Losonczy György és Maleczky Oszkár, akik a következő évtizedben a Così fan tutte-előadások oszlopai lesznek. Despinát a tragikus sors Szabó Ilonka énekelte, őt a háború után Halász Gitta, majd Neményi Lili pótolta.

A Così fan tutte Otto Klemperer jóvoltából foglalta el jogos helyét a hazai operatörténetben. 1948. február 29-től hét előadást vezényelt a darabból, s ezek közül az egyiket a Rádió Archívuma megőrizte, sőt, Németországban CD-n is megjelent. A szereposztás ekkor nem változott. Ellenben néhány héttel később Stúdióelőadásban Mikó András rendezésében, Blum Tamás vezényletével mutatták be a Mozart-operát. A fiatal előadói gárdából (Pavlánszky Edina, Mátyás Mária, Somogyváry Lajos, Koszó István, Várhelyi Endre, Koltay Valéria) szinte mindenki átkerült a repertoár előadásba. Ekkoriban énekelte Dobay Lívia és Sándor Judit először Dorabellát, Faragó András Guglielmót és Raskó Magda Despinát.

Tóth Aladár igazgatásának éveiben Mozart művei folyamatosan műsoron szerepeltek. A Così fan tuttét Oláh Gusztáv újította fel, 1952. november 4-én. A díszleteket ő maga, a jelmezeket Márk Tivadar tervezte, az előadás karmestere ismét Ferencsik volt. A szereposztás ekkor sem sokat változott, Osváth Júlia, Rigó Magda, Faragó András és Neményi Lili mellett Remsey Győző Ferrando szerepében debütált. Érdekes, hogy Melis György mindössze 29 évesen, pályája kezdetén először Don Alfonsót énekelte. Az 1950-es években nagyon megszaporodtak a Così fan tutte előadások, Mozart születésének bicentenáriumakor, 1956. január 28-án is adták. Ferencsiktől Kórodi András és Kulka János vette át a darab irányítását, az összecsiszolt együttesbe néhány régi énekes mellett Orosz Júlia mutatkozott be Despinaként.

Szinetár Miklós először 1960-ban rendezte meg egyik kedvenc operáját. Furcsa premier lehetett ez, ugyanis a díszlettervező Oláh Gusztáv ekkor már négy éve halott volt. A párhuzamos szereposztásokat Erdélyi Miklós és Lukács Ervin vezényelte. A két együttest Ágai Karola, Szőnyi Olga, Réti József, Melis György (ezúttal Guglielmoként) Maleczky Oszkár és László Margit, valamint Osváth Júlia, Sándor Judit, Barta Alfonz, Palócz László, Maleczky Oszkár és Koltay Valéria alkotta. Nem sokkal később Nádas Tibor is bemutatkozott Don Alfonso szerepében. A premierről rádiófelvétel készült, sőt a TV is rögzítette az egyik előadást. A produkció 1966-ig maradt műsoron, 1962 februárjában tartották a századik Così fan tutte előadást.

A (kelet) berlini Staatsoper 1968-as vendégjátéka alkalmából Mozart-operáját is elhozta Budapestre, a szereposztásból Peter Schreier neve emelkedik ki. Szinetár rendezését 1970. december 20-án ismét elővették. Az új betanulást Medveczky Ádám vezényelte, a szólistahatost Lehoczky Éva, Ercse Margit, Barta Alfonz, Sólyom Nagy Sándor, Ütő Endre és Kalmár Magda alkotta. Ez a csapat szinte változatlan összeállításban egészen 1977-ig énekelte a darabot, mindig Medveczkyvel. Egyetlen új szereplő Hankiss Ilona volt Despinaként, a korábbi együttesből olykor Ágai Karola, Szőnyi Olga, Nádas Tibor és László Margit is színre lépett.

A Così fan tutte előadás-történetének leghosszabb szériája 1979. április 21-én kezdődött. Ekkor mutatták be azt a Szinetár-rendezést, amely egészen 2012 márciusáig műsoron volt, összesen 206 előadásban. A felújítást Lukács Ervin vezényelte, a két szereposztásban Kincses Veronika, Takács Klára, Gulyás Dénes, Gáti István, Melis György és Kalmár Magda, illetve Tokody Ilona, Takács Tamara, Gulyás Dénes, Bende Zsolt, Gregor József és Ötvös Csilla énekeltek. A következő években beállt a produkcióba Kórodi András, Medveczky Ádám, Cser Miklós (karmesterek), Csengery Adrienne, Iván Ildikó (Fiordiligi), Leblanc Győző, Bándi János, Réti Csaba (Ferrando).

Az Operaház bezárások miatt néhány évig az Erkel Színházban ment az előadás, majd visszakerült a bemutató színhelyére. Néhány évi pihentetés után Mozart halálának centenáriumára 1991-ben Kovács János frissítette fel a produkciót, ekkor Csavlek Etelka, Ulbrich Andrea, Laczó András, Ötvös Csaba, Tóth János és Ötvös Csilla énekelte a szerepeket. A következő években hozzájuk csatlakozott: Dala Péter, Kocsár Balázs, Oberfrank Péter, Kaposi Gergely és Ferenc von Szita (karmesterek), Ardó Mária, Bátori Éva (Fiordiligi), Bokor Jutta, Gémes Katalin (Dorabella), Derecskei Zsolt, Pataki Antal, Kovácsházi István (Ferrando), Martin János, Vághelyi Gábor, Sárkány Kázmár, Busa Tamás (Guglielmo),  Kenesey Gábor, Póka Balázs (Don Alfonso), Földi Melinda és Fülöp Zsuzsanna (Despina).

Szintén Kovács János volt az, aki az első olasz nyelvű Così fan tutte előadást vezényelte, 1999 októberében. A szólistagárdát ekkor Frankó Tünde, Megyesi Schwarz Lúcia, Kovácsházi István, Licio Bruno, Ötvös Csaba és Iván Ildikó alkotta. Ugyan még ezután is ment magyar a darab, de egyre inkább érvényesült a nemzetközi trend, és az új szereplők már olaszul énekeltek. A következő 13 évben leggyakrabban Vashegyi György vezényelte az előadást, mely egy évadon keresztül a Thália Színházban ment. Újak voltak: González Mónika, Kolonits Klára, Herczenik Anna (Fiordiligi), Meláth Andrea, Vizin Viktória, Schöck Atala, Várhelyi Éva, Mester Viktória, Heiter Melinda (Dorabella), Timothy Bentch, Szappanos Tibor, Vadász Dániel, Megyesi Zoltán (Ferrando), Bátki Fazekas Zoltán, Kovács István, Molnár Levente, Rezsnyák Róbert, Haja Zsolt, Szegedi Csaba (Guglielmo), Gárday Gábor, Ionel Pantea, Busa Tamás (Don Alfonso), Kincses Veronika, Csonka Zsuzsanna, Kukely Júlia és Ardó Mária (Despina).

Az OperaStúdió 2006-os vizsgakoncertjén az Erkel Színházban egyszer eljátszották a vígoperát Ionel Pantea rendezésében, Harazdy Miklós vezényletével. Fodor Beatrix, Borsos Edith, Megyesi Zoltán, Molnár Levente és Sáfár Orsolya mutathatta meg ekkor tudását.

A Così fan tutte eddig kevesebb mint 400 alaklommal szerepelt az Operaház repertoárján. A 2014-es felújítás rendezője Jiri Menzel, így nyilatkozott:

“Sosem veszem komolyan az opera cselekményét. Az a tapasztalatom, hogy az operának nincs szüksége sztorira, pusztán ürügy, hogy legyen mit elénekelni. Ha az ember elolvassa a librettót, nem tud hova lenni a csodálkozástól, mekkora marhaság. Szerintem ma sem lehet álbajuszt ragasztva elhitetni a kedveseddel, hogy te egy másik ember vagy, és ráhajtani a barátod barátnőjére. Ez nettó marhaság.”

opera mozart Così fan tutte
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésErkel, a király
Következő bejegyzés Leopold és Wolfgang

Ajánlott Bejegyzések

Göttinger Pál
Minden, ami opera, minden, ami Szeged

Göttinger Pál: „A kalóz története a mai világban is megállja a helyét”

2023. március 31.4 perc olvasás
Hans Abrahamsen - fotó: Lars Skaaning
ICMA blog

Hans Abrahamsen: „A felnövés a történet lényege”

2023. március 31.4 perc olvasás
Hamlet © Bernd Uhlig
ARTE blog

Közvetítés – Az Opera Bastille Hamletje látható az ARTE-n

2023. március 28.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.