A Darvas Benedek – Pintér Béla tollából származó Parasztopera a Tomcsa Sándor Színház, valamint az Udvarhely Néptáncműhely közös produkciója az intézmények fennállásának 25. évfordulója alkalmából. Ennek egy bemutató előtti gálaelődására már sor került november 9-én a színház születésnapja apropóján.
A produkciót hivatalosan november 23-án, csütörtökön mutatják be, majd 24-én megismétlik. A csütörtöki előadásra elsősorban a Tomcsa Sándor bemutatóbérlettel rendelkező nézőiket várják, a péntekire pedig a Nyírő József bérleteseket, utóbbin gyerekfelügyeletet is biztosítanak.
A születésnapi darabválasztás kapcsán Barabás Árpád művészeti vezető elmondta, hogy közös évfordulók alkalmával nehéz olyan keresztmetszetet találni, amelyben mindkét társulat meg tudja mutatni magát a legfőbb erősségeivel együtt. Nagy Pál igazgató szerint olyan alkotócsapat érkezett a próbafolyamatra, akik nagyon jól kiegészítették egymást. Nem véletlen, hogy a produkciót Györfi Csaba rendezésében láthatta a közönség, aki Székelyudvarhelyről, ebből az épületből indult, de Márton Erika díszlet- és jelmeztervező ugyancsak udvarhelyi gyökerekkel rendelkezik.
„Tőkés Csaba Zsolt koreográfus-asszisztens és különösen Strausz Imre István zenei vezető jelenléte – aki a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem oktatója – igen nagy ajándék volt a társulat számára. Énekes fejlődésünk szempontjából nagyon hasznosnak bizonyult, hogy ő velünk volt két hónapig, hiszen bár kívülről egyszerűnek tűnő énekléseket hallunk a darabban, mégis a vájtfülűek tudják, hogy egy nehéz műfajról van szó.”
– emelte ki a művészeti vezető, aki külön kitért arra is, hogy ekkora díszletet rég nem látott a székelyudvarhelyi színház, ám a méreténél sokkal fontosabb, hogy az előadást milyen csodálatosan szolgálja.
Orendi István, a Néptáncműhely vezetője szerint ennek az együttműködésnek nem egyedüli pozitívuma, hogy megszületett belőle egy közös produktum, hanem mindkét társulat művészszemélyzete közelebb került egymáshoz, jobban megismerkedtek, összezártak, és rengeteget tanultak egymástól. „A táncosoknak mindenképp javukra vált, hogy együtt dolgoztak a színészekkel, akik egészen másfajta hivatást űznek” – összegezte Orendi.
A színház direktora továbbá kiemelte, hogy a 25 évvel ezelőtti, Nem élhetek muzsikaszó nélkül című előadás és a Parasztopera között fel lehet fedezni némi áthallást, ilyen értelemben a mostani darabválasztás az utat is jelzi: hogyan jutott el Székelyudvarhely a népszínháztól a hivatásos színházig. „Erre az előadásra büszke lehet mindkét társulat” – zárta Nagy Pál.
A héten elkezdődtek a szilveszteri előadásnak szánt, Georges Feydeau által írt Zsákbamacska című komédia próbái, amelyet Barabás Árpád állít színpadra. Említésre került még néhány soron következő program, illetve előadás is: november 20-án első ízben kerül sor a „Színészportré” című beszélgetésre, amely egy sorozat része a színészek belső világáról, mindarról, ami nem látható a színpadon. Ezek a moderátor segítségével történő beszélgetések a Jámbor tehén étteremben fognak zajlani kétheti rendszerességgel este 8 órától.
A PETŐfi-SZELfi című ifjúsági előadásuk Marosvásárhelyen és Csíkszeredában turnézik, november 21-én Kézdivásárhelyen játsszák a Nyolckor a bárkán című gyerekelőadást, ezzel párhuzamosan pedig elkezdődnek a gyerekbérletes előadásaik, elsőként a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház lép színpadra A kis herceggel.