Szeptember 16-25. között másodjára rendezik meg hazánk egyetlen online színházi seregszemléjét, az eSzínház Fesztivált. Cikksorozatunkban bemutatkoznak az előadások, amelyeket kilenc napon át egyedi jeggyel vagy bérlettel is megnézhetnek az érdeklődök.
- El valahová – A Forte Társulat, a Trafó és az Armel Opera közös produkciója
A darab zenei kiindulópontját Claudio Monteverdi 1638-ban keletkezett scena-ja képezi, amely Tankréd, a kereszteslovag, valamint Klorinda, a pogány lány tragédiába torkolló párbaját követi végig. Az előadás a fizikai színház és a zene eszközeivel tárja fel az általános érvényű történet és a drámai alapszituáció rétegeit.
Az El valahová című előadásban egyaránt fontos a klasszikus hangképzéssel éneklő operaénekesek beszéde, a színészek természetesebb, egyszerűbb éneklésmódja, a prózai megnyilvánulások és a testek kölcsönhatásából kialakuló színpadi helyzetek dinamikája. A drámai hatást a különböző nyelvek keveredése is fokozza. Az előadás nem adaptáció, átirat vagy átdolgozás, hanem teljesen új és szuverén színpadi mű, melynek zeneiségében fontos szerepet játszanak a kortárs zenei nyelv egyes elemei, illetve az irodalmi alapanyagként választott Tasso, illetve Tar Sándor-írások közötti áthallások.
Az előadás Dargay Marcell zeneszerző, illetve Horváth Csaba rendező-koreográfus és az általa vezetett Forte Társulat művészeivel, két operaénekessel, valamint Rozmán Lajos művészeti vezetésével alakult Metrum Ensemble együttműködésében jött létre. Horváth Csaba első operai rendezése éppen a rendszerváltás 30. évfordulóján először Bécsben a MuTh koncert- és színháztermében, majd Budapesten, a Trafó Kortárs Művészetek Házában volt látható.
- Torkolat – A Freeszfe Egyesület előadása az eSzínház Fesztiválon
A Torkolat egy helyszínspecifikus előadás, melyben a nézők bejárják a Király Gyógyfürdő tereit, a gyerekvállalástól a saját anyaság, otthonosság megtalálásáig fizikailag is utat tesznek meg. A gyerekvállalás kérdését övező traumatikus élethelyzetek, hétköznapi tragédiák verbalizálása zajlik a séta során, a terhesség és a szülés élményéről visszhangzó kórusok és dokumentarista interjúk érnek össze a bezárt gyógyfürdőben.
A dokumentarista szöveganyag 12 civillel készített mélyinterjúból épül fel, amelyek nyolc történet hálózatában transzgenerációs tapasztalatokat is felvetnek — valamint eltérő válaszlehetőségeket mutatnak a gyerekvállalásra való felkészülés időszakáról. Az anyaság spirituális élménye és az azt övező nyomasztó elvárások egyaránt tematizálódnak.
A Torkolat című előadásban színész, táncos, költő-performer, valamint a Soharóza kórus több tagja vesz részt. A Torkolat így az ének és próza közti váltásokkal, a dokumentarista és a rituális színházi nyelv találkoztatásával, valamint a társadalmi kórus globális szemszögének és a személyes történetek intimitásának ütköztetésével is kísérletezik. Az előadás felvétele egyetlen vágatlan snittben nézői szemszögből követi az előadókat a fürdő tereiben, így a felvétel képes a séta szubjektív élményét, és a terek speciális hangulatait visszaadni.