November 8-án délután a Rózsavölgyi Szalon biztosított helyszínt az immár harmadik alkalommal megrendezett eSzínház Fesztivál díjátadójának.
Az esemény házigazdája Für Anikó volt, aki bevezetőjében elmondta, hogy az ország egyetlen online térben rendezett színházi seregszemléjére közel húsz színház és társulat jelentkezett, közülük a zsűri 13 produkciót választott ki, melyeket 2023. szeptember 22. és október 1. között nézhettek meg az érdeklődők. Négy kontinens huszonegy országából több ezerszer indították el a felvételeket és hatszáznál is több bérlet fogyott. A fesztivál keretében két ingyenes szakmai beszélgetést is tartottak.
A Für Anikó színésznő, Lőkös Ildikó dramaturg, Komáromi György színházi menedzser, Widder Kristóf színész-rendező-koreográfus és Légrádi Gergely fesztivál alapító alkotta zsűri négy díjat osztott ki.
A legjobb digitális adaptáció díját, a 250 ezer forinttal járó fődíjat a Radnóti Színház Don Carlos című előadása kapta. „Színház a színházban, szokták mondani a Hamlet Színészkirályára, a Szentivánéji álom mesterembereinek előadására vagy a Sirályban Nyina monológjára. A Don Carlos stream a streamben, vagyis mozgókép a mozgóképben, esetleg filmes színház a színházi filmben. A Nagy Péter István rendezte Don Carlos kiváló arányérzékkel ötvözi a színház és mozgókép formanyelvi adottságait. A színpadra vetített élőképekkel is operáló előadás egyik legnagyobb erénye, hogy formailag túl tud mutatni önmagán, amikor az online térbe kerül. (…) Mély harmóniában épülnek egymásra és válnak egésszé az előadás különböző rétegei” – emelte ki laudációjában Widder Kristóf.
A díjat átvevő Kováts Adél, a Radnóti Színház igazgatója megemlítette, az előadás az eSzínházon kezdte pályafutást, jelenleg is ott él, de bízik benne, hogy a produkciót műsorra tudják még tűzni. Nagy Péter István elmondta, a Don Carlos a pandémia alatt született, és mint ilyen – más akkor létrejött előadásokhoz hasonlóan – ennek is „keserű és sanyarú sors” jutott, ezért is örülnek a figyelemnek.
„Hiszen ez egy film! Nyolc nap alatt veszik fel, ahogy a filmeket szokás. Viszont majdnem egy hónapig próbálják, ahogy színházi előadásokat. Akkor ez most film vagy színház? Lényegtelen. Ami fontos, hogy online nézhető – és mégis úgy beszippant, mintha a nézőtéren ülnénk. Ez az e-színházi előadás igazi találkozás. Sokfelől lehetne kezdeni az elemzését, sokfelől lehetne összehúzni azokat a szálakat, amiből összeáll ez az anyag – de bárhonnan indulunk és bárhova jutunk, minden elemében erős, szuverén részecskéket lehetne felfedezni” – foglalta össze laudációjában Lőkös Ildikó dramaturg azt, miért járt a Katona József Színház Találkozásának a legeredetibb formanyelvért járó díj.
Az elismerést Török Marcell rendező vette át, aki a megköszönte a lehetőséget a Katona József Színháznak és ez eSzínháznak, a színészeknek, Fullajtár Andreának és Gloviczki Bernátnak, valamint az operatőrnek, Meister Natáliának az alázatos és hihetetlen munkabírást, továbbá köszönetet mondott Dargay Marcell zenei vezetőnek és a zenészeknek is. A 150 ezer forinttal járó díj átvételekor Fullajtár Andrea elmondta, az összeget Iványi Gábor intézményeinek ajánlják fel.
A legjobb női főszereplő díját Botos Éva kapta, aki a Szegedi Nemzeti Színház Mária országa című előadásában alakította Kotromanics Erzsébetet, a régens királynét. Laudációjában Für Anikó személyes hangot ütött meg: „pár évtized színházi és nem színházi munka után egyre erősebb bennem a meggyőződés, hogy azon a néhány tanulható dolgon kívül a színészet nem más, mint személyiség-kérdés! Pontosabban, vagy érdekel valaki vagy nem. (…) Ha érdekel, az olyan, hogy tűzből vízbe, vízből tűzbe márthat, az egyik pillanatban teli szájjal hahotázom, a másikban összeszorul a gyomrom. Ahogy azt csinál velem Botos Éva a Mária országa című előadásban, amit akar, mert vele vagyok, vele megyek.”
Botos Éva úgy fogalmazott, „csordultig van a szíve”, hogy szabadúszóként Szegedre „bepottyanhatott”, kollégái közül kiemelvve Fekete Gizit és Borovics Tamást. Megjegyezte, 2023-ban szabadúszni extrém sportág, számára ez a visszajelzés megtartó erejű.
A legjobb férfi főszereplő a Madách Színház Emberszag című monodrámájában nyújtott alakításáért Gyabronka József lett, akit Komáromi György méltatott: „Gyabronka József vezet végig bennünket a háborús napokon, melyek talán akkor a legnyomasztóbbak, amikor nem történik különösebben semmi. Arcjátéka, csibész mosolya, cinkos tekintete ismerős, baráti. Őszintén, oldottan idézi fel a múltat és meséli a jelent. Nem önsajnálattal és gyűlölettel, hanem kíváncsi, szinte megértő csodálkozással dokumentálja a történéseket. Ritka, hiánypótló képessége Gyabronka Józsefnek, hogy itt az online térben is itt-és-most élmény születik meg, egy térben vagyunk vele. Letisztult játékával intim közelségbe hozza a kor történeteit, átélhetjük az átélhetetlent. Egy jó színész által több lesz a leírt szöveg, Gyabronka Józseffel töltött óra után többek leszünk mi is.”
Gyabronka József a díj átvételekor elmondta, majd’ másfél évtizeddel ezelőtt megfogadta, „a holokauszttal nem fog haknizni”, „nincs kedve ebből pénzt szerezni”, de amikor Szirtes Tamás, a Madách Színház igazgatója felkérte, megtisztelve érezte magát, a két hónap szövegtanulás pedig „egyszerre volt gyönyörűség és halál”.
Az eSzínház Fesztivál közönségdíját a Szegedi Nemzeti Színház Mária országa című előadása kapta. A díjat Barnák László főigazgató vette át, aki kiemelte, az eSzínház lehetőséget teremt arra, hogy a nézők a világon bárhonnan elérjék az előadásokat, és aláhúzta, a fesztivál kiváló lehetőséget jelent, ugyanis jelenleg nincs olyan fesztivál, ahol a színházak találkozhatnának.
A Papageno egy-egymillió forint értékű médiacsomagját a székesfehérvári Vörösmarty Színház Julus Caesar című előadása, illetve a Katona József Színház Találkozás című előadása nyerte el.
Az Art is Business különdíját a Stereo AKT kapta az Ex Katedráért, a Radiocafé különdíját pedig a Játékszín Nagyvárosi fények című előadása.
Légrádi Gergely, az eSzínház Fesztivál igazgatója zárszavában kiemelte, jó látni, hogy munkájuk örömet okoz a szakmának. Megköszönte a színházaknak és a társulatoknak a részvételen túl azt, hogy komoly munkát fektettek a felvételekbe, és „méltó módon” mutatták meg magukat, valamint köszönetet mondott a támogatóknak is. Aláhúzta, továbbra is elkötelezettek az értékmentésre és az értékek felmutatására, a minőségi tartalom létrehozására és megmutatására az interneten. Felhívta a figyelmet az innováció és a kísérletezés fontosságára, arra, hogy a nézők erre nyitottak, keresik az új formanyelven, kreatívan készült produkciókat.
Az eSzínház jövőbeli tervei kapcsán hangsúlyozta a sokszínűség melletti elhivatottságot, a holisztikus és a crossover megközelítést. Légrádi Gergely bejelentette, 2024-ben is megrendezik az eSzínház Fesztivált.