Ahogy két hete már hírt adtunk róla, október 25-én ténylegesen elkezdődik a Haydneum második évadjának első fesztiválja.
Gyorsan eltelt egy év a 2021 júniusában alapított Haydneum megnyitása óta. Most már a harmadik budapesti koncertsorozatra készülhetünk. Kilenc napon belül öt hangversenyt kínálnak fel nekünk, amelyek mindegyike kapcsolódik Joseph Haydn, az intézmény névadójának életművéhez, aki Esterházy (Fényes) Miklós herceg udvarában 24 éven át (1766-90) élt és dolgozott, így szinte magyar zeneszerzőként is számon tarthatjuk, miközben műveivel hatott egész Európa zenei életére is.
A Fesztivál műsora tükrözi a Haydneum alapelveit: cél a kevésbé játszott Haydn művek bemutatása és azoknak a kortársaknak az újrafelfedezése, akikről a legszorgalmasabb koncertlátogatók sem hallottak korábban. A régizenei hagyományok ápolásán, népszerűsítésén van a hangsúly, és persze a kutatáson: ha valaki követi a Haydneum működését, láthatja, hogyan lesz levéltári anyagokból igazi élmény, ráadásul korhű hangszereken eljátszva.
Az öt koncert jellegében annyira eltérő, hogy a komolyzene iránt érdeklődők biztosan találnak köztük legalább egy olyat, amelyik valóban felkelti a figyelmüket.
Igazi nagyzenekari koncert lesz a Müpa Bartók Béla Hangversenytermében október 25-én (ez lesz a nyitó esemény), amikor egyszerre két zenekar – a Le Concert de la Loge és a mi Orfeo Zenekarunk, a Haydneum rezidens együttese – együtt játszik, ráadásul „csak” egy koncertmester, a párizsi együttes művészeti vezetője, Julien Chauvin irányítja őket, de lesz olyan este is, amikor mindössze két művész lép fel.
A Zeneakadémia Solti termében október 30-án Somlai Petra, a magyar származású, Hollandiában élő zongoraművész fortepiano-koncertet ad Haydn és Beethoven műveiből. A koncert gerincét Beethoven két közismert zongoraszonátája adja (a cisz-moll “Holdfény” szonáta op. 27 és a c-moll “Pathétique” szonáta op. 13), de elhangzik Megyesi Zoltán tenorista közreműködésével a szerző egyetlen átkomponált dalciklusa (A távoli kedveshez) és Haydn angol canzonettái közül hat dal. A romantikus Beethoven-opuszok Joseph Haydn a romantika felé hajló D-dúr szonátájával fognak harmonizálni.
A Fesztivál a párizsiak mellett vendégül lát egy másik (1973 óta működő) régizenei együttest is. A pozsonyi Musica Aeterna Peter Zajíček koncertmester és művészeti vezető irányításával Haydn mellett elsősorban a Pozsonyhoz erősen kötődő, nálunk a nagyközönség körében ismeretlen szerzőnek számító Anton Zimmermann műveiből mutat be hármat is a Karmelita Beethoven termében.
A barokk zene nagymértékben kötődik az egyházhoz is, amely a zeneszerzők egyik fő megrendelője volt, így a Haydneum Őszi Fesztiváljának helyszínei közül most sem maradhat ki az Egyetemi templom. Október 28-án itt fogjuk hallani Joseph Haydn és fivére, Michael Haydn kórusműveit, amelyek specialitása, hogy nem zenekari, hanem „csak” continuo kíséretre íródtak. A „kisegyüttes” tagjai: Maróth Bálint (cselló), Janzsó György (nagybőgő) és Szokos Augustin (orgona) lesznek.
Ezen a koncerten a Purcell Kórusé a főszerep, amely a Haydneum másik rezidens együttese. Vashegyi György karmester saját kórusával és zenekarával már több, mint harminc éve dolgozik a régizene népszerűsítéséért, az ország számos koncerttermében felléptek már, köztük Eszterházán, számos Haydn-mű szülőhelyén is. A Haydneum fesztiváljai alkalmával ezt a munkát folytatják tovább.
A Zeneakadémia Nagytermében tartott záróhangversenyen Joseph Haydn „A lakatlan sziget” című operájának koncertszerű előadását hallhatjuk az Orfeo Zenekar előadásában szintén Vashegyi György vezényletével, amely sokaknak nem lesz ismeretlen: 2014-17 között összesen 16 alkalommal játszották el az Operaház Királyi Lépcsőházában. A mű végig teltházakat vonzott, emiatt került három egymást követő évadban is műsorra, remélhetőleg most is sokan kíváncsiak lesznek rá. Érdekesség, hogy akkor is, és ezen a koncerten is Balogh Eszter kapta Constanza szerepét, aki mellett szólisták lesznek: (a mostanában jellemzően Németországban koncertező) Kovács Ágnes, (a Purcell Kórus alaptagjának is számító) Komáromi Márton, és Szélpál Szilveszter operaénekes (akit A bűvös vadászban is hallhatnak majd a szegediek nemsokára).
Ha valaki ránéz Budapest jelenlegi koncertprogramjára, megláthatja, hogy Haydn – hatalmas életművének köszönhetően – már egyre gyakoribb műsorszám. Ebben talán már érzékelhető a Haydneum ösztönző hatása is. Már csak a régizenei újdonságokra is nyitott nézők kellenek mostani fesztiváljuk sikeréhez, akik hagyják magukat új utakra terelni.
Örüljünk a holnap induló fesztiválnak, örüljünk, hogy vannak élő koncertek, használjuk ki ezeket a jó alkalmakat, amíg csak lehet!
Jegyvásárlásra ezen a linken van lehetőség.