Ahogy két hete már hírt adtunk róla, június 9-17. között a régizene rajongóinak érdemes lesz a székhelyüket áthelyezni az Egyetemi templomba, hiszen a két éve alapított Haydneum itt fogja tartani II. Egyházzenei Fesztiváljának mind a hat budapesti koncertjét.
Kilenc nap alatt hat régizenei esemény önmagában is jelentős súllyal bírna a hazai koncertéletben, ezek közül ráadásul négyet vidéki helyszíneken (ingyenesen) meg is ismételnek, így még nagyobb számú érdeklődőhöz juthatnak el a közreműködő szólisták is, akiknek többsége éppen a régizene területén mozog a legotthonosabban: Balogh Eszter, Bárány Péter, Borka Ákos, Csapó József, Cserményi Zsombor, Komáromi Márton, Kovalik Erika, Kovács Ágnes, Kovács Csilla, Kósa Lőrinc, Láng Dorottya, Melkovics Zoltán, Mészáros Péter, Najbauer Lóránt, Szutrély Katalin, Thurnay Viola, Tillai Csilla és Zemlényi Eszter. (Aki csak hangszeres zenét szeretne hallgatni, énekeseket nem, annak is jut két este, a fesztivál közepén.)
Az első hangverseny – mely a másnapi hivatalos nyitókoncert főpróbájának is tekinthető – június 8-án, csütörtökön Kengyelen, a Jézus Szíve templomban lesz, ahol feltehetően a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar előtt senki más nem játszott eddig még Charpentier- és Strattner-műveket. A két zeneszerző ugyanabban a korszakban működött párhuzamosan (1643/1645-1704), így általuk a francia és a német barokk zene kerül majd egymás mellé ezen a két estén.
A XVII. századi kezdés után a további öt koncert már Joseph Haydnról és kortársairól szól majd – megközelítőleg fele-fele arányban.
Michael Haydn zenéje a Haydneum Őszi Fesztiválján is megmutatkozhatott, és nem marad ki most sem: június 16-án a Debreceni Kodály Kórus és a Capella Savaria előadja a szerző C-dúr miséjét és D-dúr szimfóniáját, így ezen a koncerten bepillantást nyerhetünk az ifjabbik Haydn egyházzenéjébe és világi zenéjébe is, sőt meghallgathatjuk a kortárs Istvánffy Benedek egyik miséjét is.
Két estét szentelnek teljes egészében a Haydneum névadójának: június 10-én szombaton (illetve másnap délután a Tihanyi Apátságban) a Budapesti Vonósok Joseph Haydn F-dúr szimfóniáját játsszák el nekünk, majd négy kiváló szólistával és a Nemzeti Énekkarral kiegészülve a C-dúr mise („Paukenmesse”) hangzik el (más néven: Missa in tempore belli), míg 14-én a MÁV Szimfonikusok a szerző egyik legnépszerűbb és sok változatban is elkészült művét adják elő. A szervezők szándéka szerint „A Megváltó hét utolsó szava a kereszten” a későbbi években más-más hangszerelésben visszatérően műsorra fog kerülni, idén szimfonikus zenekar szólaltatja meg. Varga László atya, a Váci Székesegyház karnagya narrátorként működik közre a tételek között.
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar adja június 11-én Pesten — főzeneigazgatójuk, Vashegyi György vezényletével — a másik zenekari koncertet, melyen Joseph Haydn művei a nála 40 évvel korábban született Gregor Joseph Werner szerzeményeivel felváltva hangzanak el. Werner az eszterházai első karmesteri poszton Haydn elődje és öt éven át közvetlen főnöke is volt, művei feledésbe merültek; az utóbbi időszakban nálunk leginkább Vashegyi György együtteseinek köszönhetően említődik egyre gyakrabban. Ez a hangverseny (amely másnap Makón is elhangzik a Szent István Plébániatemplomban), jól mutatja a Haydneum legfontosabb célkitűzéseit:
a Régizenei Központ számára elsődleges az újrafelfedezés, amely vonatkozik részben Joseph Haydn ritkábban elővett alkotásaira, továbbá 1630-1830 között élt magyar vonatkozású zeneszerzők műveire, ezen kívül külföldi szerzők magyarországi könyvtárakban fellelhető kézirataira. Népszerűsítésüket alapos feltáró munka is támogatja az Országos Széchényi Könyvtárral megkötött együttműködésnek köszönhetően. Az első egy év alatt megkezdődött a kézirattárban megőrzött többszázezer kottaoldal átnézése, restaurálása, digitalizálása, modern kották elkészítése, hogy a fellelt művek előadhatóak legyenek. Sorra kerülnek elő az akár háromszáz éve feledésbe merült alkotások, amelyek némelyikét idővel lemezen is kiadják majd.
Több mint 22 ezer oldalt már digitalizáltak is az Esterházy-gyűjteményből. Werner szerzeményeivel kezdték a munkát, akinek 273 kötetét már befotózták, így nem meglepő, hogy ebből az anyagból könnyen meríthettek egy teljes koncertre valót. A fesztivál utolsó programja ugyanis (június 17-én az Egyetemi templomban, másnap pedig a Szegedi Dómban) kizárólag Wernernek a 18. század óta előadatlan műveire épül. Regisztrációval ingyenesen meghallgatható lesz a pesti hangverseny is, a koncert előtt pedig Bősze Ádám és Vashegyi György beszélgetése során lehetőségünk lesz betekinteni az előadást megelőző előkészületekbe is.
Ezen a koncerten, ahogy a nyitó eseményen is, ismét a Haydneum rezidens együtteseié, a Purcell Kórusé és az Orfeo Zenekaré lesz a főszerep, akikkel az elmúlt harminc évben számtalan elfeledett remekművet leporolt és sikerre vitt Vashegyi György. A Haydneum fesztiváljain ezt a munkát folytatják tovább.
Kicsit távolabb tekintve: Eszterházán, az Esterházy-kastély Apolló-termében — a hagyományteremtés nem titkolt szándékával — nyári koncertek lesznek július 21-től 6 egymást követő hétvégén (péntek-szombat-vasárnap), a Haydneum idén első alkalommal megrendezésre kerülő Eszterháza Fesztiválja pedig szeptember 1. és 6. között várja közönségét világhírű előadók közreműködésével.
A II. Egyházzenei Fesztivál kezdetéhez most már minden készen áll. Jegyek és bérletek az alábbi linken válthatók.