Az Egyetemi templomban most már a vége felé közeledik a Haydneum idei Egyházzenei Fesztiválja. Ezúttal az ötödik, ismét teltházas hangversenyről tudunk beszámolni, amelyen a Debreceni Kodály Kórust és a Capella Savariát Kocsis-Holper Zoltán, a Kodály Kórus karigazgatója vezényelte.
Az egybegyűltek — köztük a Haydneum fővédnöke, Esterházy Antal Herceg úr is — a koncerten elsőként Michael Haydn műveit hallgathatták meg. Joseph Haydn öt évvel fiatalabb testvére nem mondható már egészen ismeretlennek, gyakran műsorra kerül tőle az az 1771-ben komponált Requiem, amely még laikusok számára is felismerhetően inspirálta Mozart utolsó, befejezetlen alkotását, nem véletlenül, hiszen tudható, hogy Mozart Salzburgban közre is működött a darab bemutatóján.
Michael Haydn gyerekként, bátyja nyomdokaiba lépve kezdte zenész pályafutását Bécsben, majd kétéves nagyváradi működés után, 44 évet a salzburgi hercegérsek szolgálatában állt. Az udvari zenekar koncertmestereként több mint 360 művet komponált, köztük latin és német nyelvű miséket is. Esterházy Fényes Miklós szerette volna az elsősorban egyházzenei kompozíciói miatt széles körben elismert, fiatalabb Haydnt is magához csábítani, de ez a törekvése nem járt sikerrel.
A több, mint harminc latin mise egyike, a C-dúr mise hangzott el elsőként a már említett zenekar és kórus, illetve kiváló szólisták – Kovalik Erika, Thurnay Viola, Csapó József és Kósa Lőrinc — tolmácsolásában. Ezt az igazán rövid, feltételezhetően rendszeresen, szertartások alkalmával előadott misét követte a szerző világi műveit képviselő D-dúr szimfóniája, a Capella Savaria művészeinek előadásában.
A másodikként elhangzott mise szerzője azok közé tartozik, akik munkássága kevéssé ismert, így a Haydneum célkitűzései között az ő életművének bemutatása is szerepel. Istvánffy Benedek a győri székesegyház karnagyaként működött, a Haydn-testvérekkel egyazon korszakban, ám náluk rövidebb ideig (1733-1778) élt. Két jelentős misét írt, melyek közül a Szent Benedeknek ajánlottat hallhattuk, a már említett szólisták mellett Zemlényi Eszter közreműködésével. Ez a mise változatos feladatokat kínált minden fellépő művésznek, lehetőségeket adva a hangszeres szólistáknak is (például a continuót játszó orgonát szólóban is hallhattuk). Az énekeseknek is több, bravúros, egyéni megszólalás adatott e misében. A közönség végig érdeklődéssel hallgatta a változatos előadást.
Ennek az alig ismert misének a nagy sikere is bizonyította ezen a koncerten, hogy a közönség hálásan fogadja az elé tárt zenei ritkaságokat. Ezt látva bátran feltételezhetjük, hogy a mai zárókoncerten elhangzó, frissen feldolgozott Werner-művek részletei is maradandó élményt fognak nyújtani a hallgatóságnak.
Erre a mai eseményre a regisztráció már lezárult. Aki lemaradt, az holnap (június 18-án) este a Szegedi Dómban tartott ismétlésre még bejuthat.