• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
ICMA blog Zene Címlap

Vilde Frang: „Az volt a fontos, hogy hagyjam megtörténni a zenét”

Szerző: Mesterházi Gábor2023. március 15.
Facebook Twitter E-mail
Vilde Frang - fotó: Marco Borggreve
Vilde Frang - fotó: Marco Borggreve

Vilde Frang fiatal kora ellenére már legalább másfél évtizede a legismertebb hegedűművészek közé tartozik. Díjai és elismerései máris hosszú listát tesznek ki, ezek közül a legutóbbi az ICMA-díja, amelyet azzal a lemezével nyert el, amelyen Beethoven és Stravinsky Hegedűversenye hallható.

– A Beethoven-versenyműről az volt az első érzésem, hogy nagyon természetes előadás. A második pedig az, hogy ez nagyon az Ön interpretációja.

– A Beethoven-versenyműnél az lebegett a szemem előtt, hogy nem szabad összetörnöm semmit. Ez sokkal inkább lélektani folyamat volt, mint tanulási: az volt a fontos, hogy hagyjam megtörténni a zenét. Megérezni azt, hogy én csupán egy kicsiny alkatrésze vagyok ennek a folyamatnak, a zenekari partitúra egyik szólama. Olyan ez, mintha mindig repülni tanulnék, nagyon friss és tiszta játékot vár ez a zene.

– A lemez karmestere Pekka Kuuisto. Dolgoztak-e már együtt?

– Pekka Kuuistót régóta ismerem mint hegedűművészt: számomra ő igazi hős, nagyon tisztelem. Annyira természetes, ahogy játszik, nagyon sokat tanultam tőle – és most ugyanezt a természetességet nyújtotta a kíséretben is. Egyszer, amikor színpadon kellett karmesterként beugrania, az az egy szokatlan volt benne, hogy szmokingban volt – alig ismertem meg… A zenekar – a Brémai Kamarafilharmonikusok – is nagyon lelkesen játszottak, hihetetlen élmény volt ezeket a műveket felvenni.

Vilde Frang - fotó: Marco Borggreve
Vilde Frang – fotó: Marco Borggreve

– A felvétel ideje 2021/22. Nem lehetett könnyű időszak.

– Pedig már majdnem feladtuk, a koronavírus miatt minden felvétel bizonytalanná vált. A Beethoven-versenyművet még 2021 januárjában sikerült rögzíteni, Stravinsky hegedűversenyével viszont egészen 2022 nyaráig kellett várnunk. De úgy érzem, nagyon megérte összevári ezt a két felvételt!

– Most jelent meg a Beethovenből egy másik előadás, Veronika Eberle játssza, Sir Simon Rattle vezényli. Ott Jörg Widmann jegyzi a cadenzákat, míg az Ön esetében a szerző nem más, mint Beethoven… de itt is, ott is szerepel a timpani.

– Nem köztudott, de Beethoven egy zongoraváltozatot is írt a Hegedűversenyből, és ahogy az összes zongoraversenyéhez, így ehhez is írt saját cadenzát – az üstdobot is ő komponálta bele. A Hegedűversenyt sokáig romantikus cadenzákkal játszották, főleg Joachiméval, mígnem Wolfgang Schneiderhan leporolta a beethoveni ötletet és átdolgozta hegedűre, majd Gidon Kremer tette népszerűvé. Manapság a legtöbb hegedűs ezt használja, igaz, meglehetős húzásokkal, mert kifejezetten hosszú és nehéz. Én csak icipicit kurtítottam rajta. Miközben a versenymű klasszikus, a cadenza nemcsak romantikus, de kimondottan vad is – ez egy teljesen másik Beethoven.

Ide kapcsolódik:
Baj, ha Jörg Widmann miatt hallgatunk Beethovent

– Hogy kerül Beethoven mellé Stravinsky Hegedűversenye?

– A két művet – Stravinsky és Beethoven Hegedűversenyét – 17 évesen, együtt, egyszerre tanultam, és valahogy össze is kapcsolódnak bennem. A Starvinskynak szeretem a frissességét, humorát. Készült belőle balett is, Balanchine koreográfiája – ez azonban számomra túl lassú, a Hegedűverseny ennél sokkal frissebb. Van benne cirkuszi látványosság, ugyanakkora 3. tételben megjelenik a fájdalmas mélység is. Stravinsky Hegedűversenyében sok minden van a Petruskából, mely gyerekkori kedvencem. Szinte beleépült a DNS-embe, ugyanúgy, mint Bach Brandenburgi versenyei, a Brahms-csellószonáták – érdekes, a hegedűszonátákat csak jóval később, 12 évesen szerettem meg -, vagy Bartók Román népi táncai. Bartók fantasztikus szerző, már nagyon régóta az egyik kedvencem.

– Magyarországhoz amúgy is régi jó viszony fűzi.

– Összeszámolnom is nehéz az élményeket: a 2012-es Kaposfest meghatározó élményem volt, a Budapesti Fesztiválzenekar pedig az egyik a kedvenc zenekarom, velük is már többször játszottam együtt. A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által szervezett Fesztiválakadémiára újra és újra szívesen jövök, mindig vannak új ötletek, idén talán a Söndörgő együttessel közösen lépek fel. A magyar népzene nagyon izgalmas, kifejezetten erősen kötődöm ehhez a zenei világhoz.

– Mennyire tudatosan tervezi a pályáját? Vannak mérföldkövek, melyeket számon tart?

– Az biztos, hogy például egy új lemez ötletét sokáig érlelem magamban – lehet, hogy évekig, és csak akkor valósítom meg, amikor itt az ideje. Ellenben ha elhatározásra jutok, nemigen lehet megállítani, lebeszélni olyan érvekkel, mint hogy Veress Sándor Trióját nem lehet eladni – kit érdekel, ha a zene éppoly kiváló, mint az előadó-partnerek? Amúgy a karrier értelme pont az, hogy szabadságot adjon: azért gyakorlok annyit, hogy dönthessek művészi kérdésekben. Ilyen volt az Enescu Oktett felvétele is, amelyet nagyszerű zenészkollégákkal játszhattam lemezre.

Vilde Frang - fotó: Marco Borggreve
Vilde Frang – fotó: Marco Borggreve

– A közeljövőben milyen tervei vannak?

– A következő szezonra tervbe van véve a Schumann- és a Berg-hegedűversenyek felvétele, de egyelőre még nem árulhatom el, a zenekart és a karmestert. Fellépek a B’Rock Orchestrával, René Jacobs együttesével – ebből biztosan sokat fogok tanulni, de az is mérföldkő lenne az életemben, ha megrendelnék egy darabot, lehetőleg egy hegedűversenyt. És kortárs művek is tervbe vannak véve, leginkább Thomas Ades és Wolfgang Rihm kamaraművei.

– Hogyan segíti ebben új – azaz 300 éves – hangszere?

– A zene a kommunikáció legnemesebb formája, állandó interakció, nem előtérbe törekvés. Vannak azonban olyan helyek, ahol igenis szólistaként kell megnyilvánulni. Nekem ezt a nagyobb hangot tanulnom kellett, mert régebben ha a zenekar csak kísért, háttérben maradt, olyankor egyedül éreztem magam. Ennek legyőzésében a hangszerem – az 1734-es „Rode” Guarneri del Gesù – nagyon sokat segített. Kifejezetten szerettem az előző hegedűmet is, az 1866-os Jean-Baptiste Vuillaume-ot, most viszont úgy érzem magam, mint mikor a mutálás után megtalálom a felnőtt hangomat, vagy ahogy az énekesek érezhetik, mikor szülés után egy nagyobb, testesebb hanggal találnak vissza a színpadra. Úgy érzem, egymásra találtunk, egymást választottuk a hangszerrel.

interjú díj lemez icma vilde frang
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésVilde Frang: “The important thing was to let the music happen”
Következő bejegyzés A töltőállomás telepítése során több tényezőre oda kell figyelni

Ajánlott Bejegyzések

Hartyányi Judit
Kórusblog

Katanics Mária termet avattak a Marczibányi téri Kodály Iskolában

2023. március 20.1 perc olvasás
Madarász Iván a Régi és mai magyar muzsika sorozat egyik estjén a FSZEK Zenei Gyűjteményben
FSZEK Zenei Gyűjtemény

Elindult a Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjteményének blogja a Papagenón

2023. március 20.2 perc olvasás
Ermonela Jaho - photo: Fadil Berisha
ICMA blog

Ermonela Jaho: „Nincsenek többé elvárásaim”

2023. március 20.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Fischl Mónika és Ninh Duc Hoang Long | Fotó: Mahunka Balázs Promóció

Ninh Duc Hoang Long: „A gondviselés hozta úgy, hogy énekelhetem Webber Requiemjét”

Mráz, Meláth és Virág Promóció

Petőfi és Arany verseire írt dalokat énekel Meláth Andrea és Mráz Nikolett

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.