A 24. Weimari Kortárszenei Tavaszi Fesztivál Nemzetközi Zeneszerzőversenyén (Weimarer Frühjahrstage für zeitgenössische Musik; Internationale Kompositionswettbewerbe) Iván Sára zeneszerző, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház karmestere kamarazene kategóriában Fragment über die Hoffnung c. művével 2. díjat és közönségdíjat, Kovács Levente orgonaművész, a kecskeméti teátrum zenekarának művésze akuzmatikus zene kategóriában The Gate of Time c. alkotásával 3. díjat nyert.
A rangos nemzetközi zsűri meghívására mindketten Weimarba utaztak, ahol május 26-án és 28-án koncerttel egybekötött díjátadó ünnepség keretein belül elhangzottak a nyertes kompozícióik.
2023-ban a weimari 24. nemzetközi zeneszerzőverseny zsűrije a kamarazene kategóriában Helmut Zapf, Johannes K. Hildebrandt, Broken Frames Syndicate, Alexander Strauch, Sven Daigger és Magdalena Grigarova, valamint az akuzmatikus kategóriában Helmut Zapf, Johannes K. Hildebrandt és Robin Minard a számos nemzetközi beküldött anonim zeneműből 7 döntőst választott ki. A versenyre többek között Németországból, Magyarországról, Horvátországból, Kínából, Görögországból, Olaszországból, Svájcból és Ausztriából érkeztek be művek. A döntősök meghívást kaptak Weimarba, hogy műveiket a 24. weimari Kortárszenei Tavaszi Fesztivál keretében bemutathassák.
Akuzmatikus zeneszerzés kategóriában 10 percél nem hosszabb (sztereó vagy többcsatornás) kompozíciókkal lehetett jelentkezni. A díjátadó hangverseny 2023. május 26-án volt a weimari „mon ami Ifjúsági és Kultúrház” hangversenytermében, amelyben ez alkalomra12 hangfallal felszerelt kiváló minőségű hangtechnikát installáltak. A zeneszerzők műveiket élőben keverve számítógépről játszották le. A koncert előtti főpróba után a zsűri visszavonult, hogy meghozza a döntését. Az első díjat Katharina Klement, a Bécsi Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés tanára Vortex c. művével, a második- és közönség díjat Manolo Müller svájci zeneszerző mubtuuukbbunh c. művével nyerte. Annegret Mayer-Lindenberg német hegedűművész és zeneszerző Solanaceae c. kompozíciójával 3. díjat és Kovács Levente The Gate of Time c. művével (ami ősbemutató volt) szintén 3. díjat kapott. A hangversenyt Jason Langheim, a Weimari Bauhaus Egyetem tanárának T80 c. művének ősbemutatója zárta. A díjakat Johannes K. Hildebrandt, a zsűri- és a Via Nova Türingiai Kortárszenei Egyesület elnöke adta át.
Kamarazene kategóriában a verseny kiírása szerint 4 megadott hangszer (hegedű, gordonka, fuvola és fagott) felhasználásával kellett duót, triót vagy kvartettet komponálni. A díjátadó hangverseny május 28-án volt, amelyen a döntős zeneszerzők kompozícióin kívül a zsűri tagjainak művei is elhangzottak. A műsort (a zsűri munkájában is részt vevő) Broken Frames Syndicate együttes tagjai adták elő, akik kivétel nélkül kiváló kortárs zenei előadóművészek: Lola Rubio (hegedű), Katrin Szamatulski (fuvola), Peng-Hui Wang (fagott) és Sophie-Justine Herr (gordonka). A zsűri rendhagyó döntést hozott, ugyanis 1. és 3. díjat nem adott ki, mindhárom döntős 2. díjat kapott: Iván Sára (Magyarország) Fragment über die Hoffnung*, Dongsun Shin (Dél-Korea / Németország) Existenz des Verschwindens* és Antonio Giacometti (Olaszország) Estranei paessagi celesti con luna c. művéért (*= ősbemutató). A közönségdíjat Iván Sára nyerte el.
Szerkesztőségünk nevében szívből gratulálunk a két magyar zeneszerző weimari sikeréhez, különösen azért, mert ennek a rangos versenynek a 23 éves történetében előttük csak egyetlenegy magyar zeneszerzőnek, Kőszeghy Péternek sikerült 2005-ben második és 2008-ban zenekari kategóriában harmadik díjat nyerni. Az alábbiakban közöljük rövid szakmai életrajzukat és a díjazott műveikről szóló ismertetőjüket.
Iván Sára
1995-ben született Szegeden. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán 2016-ban szerezte meg BA diplomáját és 2019-ben MA diplomáját operaének szakon. Szegedi tanulmányai alatt háromszor nyerte el a Sófi József Alapítvány ösztöndíját, 2019-ben a Szegedi Tudományegyetem „Év művésze” díjjal jutalmazta. Ezzel párhuzamosan 2017-ben felvételt nyert a bolzanoi Claudio Monteverdi Conservatorio zeneszerzés szakára, Heinrich Unterhofer professzorhoz.
Egy olasz ösztöndíjnak köszönhetően két évvel később a stockholmi Royal College of Musicban/ Kungliga Musikhögskolan folytatta tanulmányait, végül a legmagasabb fokozattal diplomázott Bolzanoban 2022-ben. 2021 óta tagja a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház társulatának karmesterként és korrepetitorként.
Iván Sára: Fragment über die Hoffnung
Fragment über die Hoffnung, azaz „Töredék a reményről” című darabot Márai Sándor egyik legismertebb verse, a Mennyből az angyal ihlette. A mű fuvolára és csellóra írt kompozíció. Különlegessége, hogy az előadók nemcsak zenészekként, hanem színészekként is funkcionálnak, hangszeres játékuk prózai szöveggel, szavakkal egészül ki. Különböző módon fejezik ki a béke iránti reményüket. Kölcsönös egymásrautaltságuk a darab előadásának lényeges eleme.
A darab két nagy részre tagolódik, a befejezés pedig fontos üzenetet tartalmaz, a világ jövőjével kapcsolatban gondolkodásra készteti a hallgatóságot.
Kovács Levente
Kovács Levente 1979-ben született Kecskeméten, 1995-ben 1. díjat nyert Weimarban ifjúsági zeneszerzőversenyen. 1999-ben a Magyar Művészeti Akadémia alkotóművészeti pályázatán Arany Oklevelet nyert Kép-kerettel című CD-jével, amely az Antológia Kiadónál jelent meg Zách-Horka István álnéven. Tanulmányait orgonaművész, egyházzene, zongora- és szolfézs tanári szakokon a Győri Zeneművészeti Főiskolán, a Szegedi Tudományegyetemen és a Stuttgarti Zeneakadémián végezte Prof. Bernhard Haas tanítványaként. Részt vett Jean Guillou nyári mesterkurzusain Zürichben és Párizsban. Zeneszerzés tanárai Dr. Kálmán Lajos, Olsvay Endre, Barabás Árpád és Prof. Caspar Johannes Walter voltak. 2006-ban Köztársasági Ösztöndíjat nyert. Jean Guillou „Colloques” című könyvében (Jörg Abbing – Jean Guillou: Colloques, Biografie und Texte, Butz Verlag, Sankt Augustin 2006, 71. old.) a világ legtehetségesebb orgonára komponáló zeneszerzői közt nevezi meg Kovács Leventét. 2007-ben a Temesvári kortárszenei orgonafesztiválon maximális pontszámmal „Excellent” minősítést kapott. 2014-ben Budapesten a Magyarországi Evangélikus Egyház Reformációi Emlékbizottsága által kiírt országos kórusmű-pályázaton „Krisztus feltámadt” c. művével 3. díjat nyert. Zeneszerzői érdeklődésének középpontjában az akuzmatikus- és kamarazene, valamint Juhász Ferenc kétszeres Kossuth-díjas költő verseinek megzenésítése áll. Hangszertörténeti kutatással is foglalkozik, témája: „Bakos Károly és fia ceglédi orgonaépítők élete és munkássága 1843-1914.” 2008-tól a Kecskeméti M. Bodon Pál Zeneiskola tanára. 2016 óta közreműködik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház zenekarában. A Kodály Társaság tagja.
Kovács Levente: The Gate of Time
Koncepció. Az Időkapu c. akuzmatikus mű témája: folyamatelemzés; kísérlet az Idő egyidejűleg lineárisan és cirkulárisan haladó érzetének zeneműben történő leképezésére. A Föld önmaga körül forog és a Nap körül kering. A lineáris idő (történet, történelem) pedig kronologikusan halad előre. Az égitestek mozgásából fakadó körförgó-keringő idő érzetét a zongora gépiesen haladó (objektív) szólama; az egyenes vonalon haladó idő (történet, történelem) érzetét pedig a többi improvizatív (szubjektív) hatású szólam fejezi ki. 2 Föld-évet 10 perc zenébe sűrítve szemlélhetünk, ahogyan azt egy űrhajóból, avagy az „idő kapujából” látnánk. A mű konstrukciója szikár perpettuum mobile zene: 12 szekvenciálisan kromatikusan lefele haladó önmagába visszatérő akkordpár. Az időkapu kulcsa: az oktáv hangköz. A szinte észrevétlen oktáv ugrásokkal (ezekkel szólamkeresztezéseket eredményezve) lehet átosonni a téridő titok-kapuján, s így tágul ki, majd húzódik össze a zenei tér frekvenciaspektruma és dinamikája. A csúcsponton hangsúlyozott G hang a „Gravitációt” szimbolizálja. A mű 5 szólamú hangszerelése az „öt elem rendszere” ősi hagyományát követi és szimbolizálja: föld: zongora. A levegő, a víz, a tűz: 3 teljesen különböző szintetizátor, a Qintesszencia, vagyis az Élet: emberi hang, ami már sajnos sárkány-hörgéssé torzult.