A Balog József zongoraművész felkérésére készült darab november 7-én, Eszéken hangzik fel először a Vass András vezette Pannon Filharmonikusok előadásában.
A zenetörténetben nemcsak régen születtek kalandos módon művek, hanem ma is. Tóth Péter (1965) Zongoraversenye például egy véletlennek köszönheti a létét. Egy alkalommal ugyanis Tóth Péter és Balog József együtt zsűriztek. Itt találkoztak először, de néhány perc után világossá vált előttük, hogy nagyon hasonlóan gondolkodnak zenei kérdésekben. És milyen művet játszana szívesen egy zongorista, ha nem olyan zeneszerzőét, akivel hasonlóan gondolkodik. Így született meg a felkérés Balog József részéről, hogy Tóth Péter zongoraversenyt írjon neki.
Az ajánlás mégis Kocsis Zoltán emlékének szól, amit a szerző és a szólista szintén teljes egyetértésben döntött el, Kocsis Zoltán ugyanis valahol mindkettőjük példaképe volt, játékmódja és tudása pedig szerzőként és előadóként is inspirációt jelentett.
Tóth Péter versenyműve épít a zongoraversenyek eddigi eredményeire és hagyományaira, így szép számmal tartogat technikai kihívásokat a szólista számára, formája pedig követi a versenyművek hagyományos, háromtételes felépítését.
A szonátaformájú első tételt, mely egy nyers, már-már brutális főtémát és egy Rachmaninovot idéző melléktémát is bemutat, egy korálszerű lassú tétel követi, melynek középrészén egy scherzo áll. A scherzóval megfűszerezett lassútétel nem egyedülálló a zenetörténetben, ugyanakkor egy érdekes kontraszthatás is, mely tulajdonképpen négytételessé teszi a művet. Sőt, a scherzo voltaképpen az egész mű közepén áll, hiszen a középső tétel közepe, melyet két oldalról tükörszimmetrikusan vesz körül a korálszerű zenei anyag. A záró tétel hagyományosan rondó formában íródott, mely megidézi az első tétel zenei anyagát is.
A zenekarban hangsúlyos szerepet kap a hangszerelés színessége, virtuozitása és a ritkábban előforduló hangszerek effektjei.
Tóth Péter Zongoraversenye a Pannon Filharmonikusok november 7-i eszéki hangversenyén szólal meg először, melyen magyar és horvát zeneszerzők friss művei alkotják a műsort. Szintén ősbemutatóként hangzik el Balogh Máté III. szimfónia („Priusz” Hommage à László Bertók) című alkotása, valamint Ante Knešaurek Sonare 2, illetve Mladen Tarbuk Techno Symphony című kompozíciója.