„Létezik női vagy férfizene? És női vagy férfihangokból állnak? Másként hallgatják a férfiak a zeneszerző nők zenéjét, mint a férfiakét? És a nők?” Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ 2020 januárjában az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál, amely ez alkalommal szorosan kapcsolódott a MusicaFemina nemzetközi együttműködési projekthez.
A fesztivál kurátora, Gryllus Samu és főszervezője, Szálka Zsuzsanna egyben a kortárs zene női szereplőire fókuszáló MusicaFemina – Woman-made Music című projekt magyarországi koordinátorai is, így az Átlátszó Hang 2020-ban kiemelten foglalkozott a női zenei alkotókkal. Többek között a Central European University (CEU) társszervezésével kétnapos, jelentős sajtóvisszhangot kiváltó szimpóziumot szerveztek. Az eseményt nagy érdeklődés övezte: a hazai és külföldi résztvevők összesen több mint 25 előadót hallgathattak meg, akik négy kontinensről érkeztek. A szakmai program mellett lengyel, német és magyar női alkotók is bemutatkoztak a Ladyfest Budapest Extra keretében. „A Ladyfest erős szubkulturális képződmény, ezt kötöttük össze az Átlátszó Hanggal, ami egy másfajta szubkultúra. Ezzel pedig mindenki nyert” – mondta Gryllus Samu.
Az Átlátszó Hang fesztivál szervezőit a MusicaFemina ötletével a projektet vezető osztrák Mäzenatentum kereste meg. A magyar partner a számos zenei fesztivált is szervező Gryllus Kft. lett. „A Gryllus névről nem feltétlen a női alkotók jutnak az ember eszébe, de megláttam benne a lehetőséget, és úgy gondoltam: miért ne?” – mesélte a projekt indulásáról Gryllus Samu. Bécs és Budapest mellett Németországban és Szlovéniában is volt még egy-egy partnerük. „A berlini Heroines of Sound fesztivál női elektronikus zenére specializálódott, ez még szűkebb rétegnek szól, mint az Átlátszó Hang. A ljubljanai City of Women fesztivál pedig összművészeti ugyan, de kizárólag a női alkotókra és előadókra fókuszál.
Számunkra a kezdetektől fontos volt, hogy mainstream fesztiválokon jelenjünk meg a gendertémával,
és ne csak olyanoknak tudjuk megmutatni, akik amúgy is foglalkoznak ilyesmivel. Ez mindenkinek hasznos volt, hiszen így ez a téma kikerült a zárt dobozból.”
A MusicaFemina első magyarországi eseményére 2019-ben a Művészetek Völgyében, a Kaláka Versudvarban került sor, ahol hazai női alkotók mellett a projekt keretében kiírt pályázat nyertese, egy fiatal szlovén dalszerző-énekes, Hana Fatur is bemutatkozott. A fesztiválokon való megjelenés és a szimpózium mellett új zeneművek, egy CD, egy tanulmánykötet, valamint női zeneszerzőket és előadókat bemutató kisfilmek is készültek, ezeket bárki megtekintheti az interneten.
„Kihívás volt és nagyon nagy felelősség, de rengeteget tanultunk közben”
– osztotta meg a tapasztalatait Szálka Zsuzsanna. „Ez egy nagyon fontos projekt volt Magyarországon, látványos a hatása, erről folyamatosan kapjuk a visszajelzéseket.” Ezt Gryllus Samu is megerősítette. „Létrejött az, amire a projekt hivatott volt: egy nemzetközi kooperáció, ami túlmutat a projekten. A partnerek közti kommunikáció és a megszerzett kapcsolati tőke megmarad a jövőben is.”
A pályázók számára is van néhány hasznos javaslatuk: „Az első számú jótanácsunk, hogy a partnereket nagyon meg kell válogatni. A legjobb, ha már van egy létező együttműködés, amiből létre tud jönni a projekt. A pályázatban pedig kézzelfogható dolgokat kell megfogalmazni, leírni – és persze meg is valósítani. Nem költészetet várnak, hanem konkrétumokat.”
A Gryllus Kft. 2020-ban újabb nemzetközi együttműködésre nyert támogatást, ezúttal projektvezetőként. A House.Music.Europe., azaz a HoME a mikrotörténelem és az emlékezet kapcsolatát, a generációkon átívelő családi történeteket mutatja be egy fiatal művészcsapat, egy utazó installáció és természetesen a zene segítségével.