A Music Moves Europe előkészítő akció keretében 2018-ban Online és offline terjesztés címmel írt ki pályázatot az Európai Bizottság. Olyan kísérleti projekteket kerestek, amelyek az erős angolszász zenei dominancia ellensúlyozására találnak megoldásokat. A mindössze kilenc nyertes egyike a magyar Eastaste volt, akik a Banding nevű alkalmazás fejlesztésére pályáztak.
„Az alapfelvetésünk az volt, hogy nagyon sok zenekar szeretne külföldön játszani, de ezt különböző okok miatt nehezen tudja megtenni. Erre egy bevett iparági gyakorlat a cserekoncert, ami többnyire hasonló zenekarok között jön létre: elutaznak egymáshoz, közösen koncerteznek, ezáltal egymás közönsége is megismeri őket. Ilyen cserekapcsolatot megszervezni nagyon időigényes és nehézkes is, ezért próbáltunk erre egy technológiai megoldást találni” – mesélte a kezdetekről Horváth Renátó, az Eastaste egyik alapítója. Ez a technológiai innováció lett a Banding alkalmazás, aminek fejlesztésére harmincezer euró támogatást kaptak az Európai Uniótól.
Az applikáció fejlesztése közben rengeteg kihívással szembesült az Eastaste csapata, amiket azonban nem problémaként éltek meg. „Elkezdtük startupként felfogni ezt a folyamatot. A lényeg végig az volt, hogy kiderüljön, mire van igény, mit érdemes »lefordítani technológiára«, és mire nincs szükség. Ezért a fejlesztéssel párhuzamosan elkezdtük manuálisan párosítani a zenekarokat, és megfigyeltük a folyamatot, mik azok a pontok, ahol elakadnak a kommunikációban. Ebből rengeteget tanultunk. Bizonyos funkciókról kiderült, hogy fölöslegesek az alkalmazásban, nem érdemes hónapokat szánni a fejlesztésükre. Sok volt az újratervezési pillanat.”
Az egyik leglátványosabb sikertörténet a Bohemian Betyars moszkvai koncertje volt: első oroszországi vendégszereplésükön több mint 7000 fős közönség előtt játszhattak. Kezdtek beigazolódni az Eastaste igényekre és várható eredményekre vonatkozó feltevései – és akkor hirtelen jött a járvány, annak minden következményével. A Banding ötletgazdái azonban igyekeztek ebben a helyzetben is a lehetőségeket meglátni.
„Bekerültünk a Design Terminal startupoknak szóló mentorprogramjába, és ez nagyon sokat segített abban, hogy milyen irányba lépjünk tovább. Amikor a vírus miatt lemondták az összes koncertet, megpróbáltuk a közös dalszerzés felé terelgetni a már korábban egymásra talált zenekarokat. Így részesülnek a jogdíjbevételekből, és promóciós lehetőséghez is jutnak, mi pedig segítjük őket a kiadásban és a különböző felületeken történő megjelenésben.”
A közös dalszerzés mechanikája nagyon hasonlít a cserekoncertekben lévő zenekarok párosítására. „Mindkét esetben hasonló méretű közönséggel rendelkező, hasonló műfajú zenét játszó zenekarokat vagy előadókat párosítottunk össze. Több így létrejött dalt közel tíz ország húsz rádiója is rotációba vett. Kiemelt siker, hogy a harmadik ilyen kiadványunk, a magyar OIEE és a román Neon duó szerzeménye a feltörekvő európai tehetségek toplistájára, a Music Moves Europe Talent Chartra is felkerült.”
A zenekarokkal történő egyeztetés során gyakran az is kiderült, hogy szükségük van az Eastaste tapasztalataira a cserekapcsolatok lebonyolításához. „A kezdetektől azt kommunikáltuk, hogy a koncertek szervezésében mi nem veszünk részt. Kiderült viszont, hogy jó, ha valaki fogja a kezüket, és segít nekik a gondolkodásban például azzal kapcsolatban, hogy melyik ország felé induljanak. Mivel ez a részünkről jelentős humán kapacitást igényelt, ezért előre meghatározott rendelkezésre állást, Skype-hívásokat, menedzseri feladatokat tartalmazó csomagokat kezdtünk el értékesíteni. Ezekre volt is kereslet, de a járvány miatt ezt a szolgáltatást felfüggesztettük.”
Az applikáció a projekt lezárulta előtt nem készült el, de a pályázati felhívás eredeti célja így is teljesült: létrejött egy működő platform – a Banding honlapja – , a fejlesztési folyamat során pedig megválaszolták a pályázatban megfogalmazott kérdéseket, és fény derült a könnyűzenei szektor mobilitással kapcsolatos igényeire is. A Banding projekt hivatalosan véget ért, de az Eastaste-nek már van ötlete a folytatásra.
A cikk a Kreatív Európa történetek 2018–2020 című kiadványban jelent meg.
- A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Munkatársaink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.
- A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Filmintézet és az Európai Bizottság.