• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Kultúrpanda Zene Címlap

„Hogyan lesz két étteremtulajdonos lányából hárfaművész?” – interjú Bábel Klárával

Szerző: Bojta Zsuzsanna2021. július 28.
Facebook Twitter E-mail
Bábel Klára és a hárfa - Fotó: Kaszás Bence
Bábel Klára és a hárfa - Fotó: Kaszás Bence

Amikor egy művész életútját vizsgálják, általában a tanulmányaitól kezdik az életpálya ívének megrajzolását. Engem azonban az ezt megelőző időszak, a gyermekkor, a szülői örökség az, ami igazán izgat. A Kultúrpanda „Családi örökség” című sorozata a születés előtti időkkel indítja a művészek történetét, hiszen ahogy Kodály mondja, a gyermek zenei nevelése kilenc hónappal születése előtt kezdődik. A művésszé formálódás sokkal korábban indul, mint gondoljuk, a személyiség kialakulásának pedig meghatározó eleme a család története. A sorozat kezdő részében Bábel Klára hárfaművésszel beszélgettünk.

– Hogyan lett két étteremtulajdonos gyermekéből hárfaművész? Ha jól tudom, a szüleidnek éttermei vannak.
– Igen. édesanyám a Bábelék Étterem, édesapám pedig a Pléhcsárda, vagy más néven Bádog Gundel Étterem tulajdonosa, és unokatestvére Dr. Bábel Balázs, kalocsa-kecskeméti érseknek. Az öcsémmel gyakorlatilag az étteremben nőttünk fel. Anyuék amikor dolgoztak, sokszor magukkal vittek minket, ha éppen nem volt, aki vigyázzon ránk. Emlékszem, azokkal a kartondobozokkal játszottunk állandóan, amiben az áru érkezett.

A zenéhez meglepő módon a panellakásunk szomszédjában lakó család zongorajátéka hozott közel.

A szomszédunkban ugyanis egy zongoratanárnő lakott, aki a nálam picit idősebb fiát, Suki Andrist is tanította. András egyébként szintén zenész lett, jelenleg az Egressy Béni Református konzervatóriumban tanít zongorát. Átjárkáltam, mert nagyon szerettem hallgatni a gyönyörű muzsikát, úgyhogy ötévesen „hivatalosan is elkezdtem tanulni” Éva néninél, majd a Hollán Ernő Zeneiskolában Gitta néninél.

„Öcsémmel, gyermekként” - forrás: Bábel Klára családi archívuma
„Öcsémmel, gyermekként” – forrás: Bábel Klára családi archívuma

Tíz évesen kitaláltam, hogy hárfázni szeretnék a zongora mellett, úgyhogy kerestünk egy zeneiskolát, ahol van hárfaoktatás. Így végül a hetedik kerületi Molnár Antal Zeneiskolában kezdtem hárfázni. Nagyon hamar, 12 évesen felvettek a Zeneakadémia előkészítő tagozatára zongora szakra, két évvel később pedig hárfán is vendéghallgató lettem. A közismeretet éppen ezért a Balettintézetben tanultam, mert ott volt délutáni oktatás. Ez nagyon szerencsés volt így, mert a szaktantárgyi órákon délelőtt, még frissen vehettem részt.

A középiskolát három év alatt végeztem el, az egyik osztály teljes tananyagát megtanultam a nyáron, és levizsgáztam belőle nyár végén. Közben gyakoroltam persze. Emlékszem, azon a nyáron az egyetlen hét nyaralásra is tankönyvekkel mentem. Így viszont két külön évben volt az érettségim és a felvételim, ami nagy előnyt jelentett számomra. Először zongora szakra felvételiztem az Akadémiára, ahova fel is vettek. Két évre rá hárfa szakra is felvételt nyertem, és onnantól összevontan tanultam a kettőt.

Végül aztán 23 évesen zongorából, 24 évesen hárfából diplomáztam.

Közben az első diplomám után elkezdtem párhuzamosan a BGF Vendéglátás szakára járni az étterem miatt. Itt végül nem diplomáztam le, mert kikerültem Brüsszelbe a Koninklijk Conservatoriumba.

– Itt álljunk meg egy kicsit. Elkezdted a vendéglátás szakot, miközben a hárfa diplomádra készültél?

– Igen. Úgy éreztem, sosem lehet tudni, mit hoz a sors, az étterem vezetéséhez pedig jól jöhet egy ilyen diploma. De persze aztán Brüsszel hívogatóbb volt számomra. Bármennyire is beleszülettem a vendéglátás világába, a zene mindig is előbbséget élvez a lelkemben. De azért, hogy „valamit fel tudjak mutatni”, mára Aranykalászos Gazda lettem. Ez egy OKJ-s képzés, állattenyésztésről, és mezőgazdaságról tanultunk főleg.

– Nehéz téged Aranykalászos Gazdaként elképzelnem. Bár nekem már az is picit szürreális, hogy a pult mögött lássalak.

– Én tényleg sok időt töltöttem az étteremben. Megtanultam kasszázni, megismertem az árukat, az árképzést. A menüket a mai napig én töltöm fel hetente, és a social mediaban való megjelenésekre is gondot fordítok.

Ha betérsz a Bábelék Étterembe, előfordulhat, hogy ott találsz.

A főzéshez nem értek, de az étterem működtetésével kapcsolatban sokat tanultam a szüleimtől. Segítek édesanyámnak, ahogy tudok.

Bábel Klára és édesanyja - forrás: Bábel Klára családi archívuma
Bábel Klára és édesanyja – forrás: Bábel Klára családi archívuma

– Mindemellett szóló hárfás vagy teljes állásban a Magyar Rádió Együtteseinek Szimfonikus Zenekarában, és koncertező művészként is járod a világot. Hogyan fér bele ennyi minden az idődbe? Egyáltalán, hogy van minderre energiád?

– Édesanyám, mint minden vendéglátós, nagyon szigorú asszony volt. Mostanra talán kicsit engedett az elvárásokból, de gyerekkoromban igyekezett belőlünk a legtöbbet kihozni. Megtanultam szorgalmasnak lenni. Tapasztaltam, mit jelent a kemény a munka, és hozzá is szoktam ehhez. Egy dolgot biztosan tudok: soha nem fogok éhen halni – és nemcsak azért, mert tudom, hova kell menni enni. (Itt nevetünk egyet.) Nagy a teherbírásom, és bárhonnan újra tudok indulni. A semmiből is tudok építkezni. Egyébként jelenleg a doktorim befejezésére készülök.

Bábel Klára és hangszere - Fotó: Bánhalmi Norbert
Bábel Klára és a hárfa – Fotó: Bánhalmi Norbert

– Koncertező művészként nagyon sok diplomáciai eseményre hívnak meg. Vannak emlékezetes pillanatok számodra ezekről a fellépésekről?

– Igen. Magyarország számos közjogi méltóságának játszottam már, de van közös fotóm Kamilla hercegnével, és találkoztam idősebb Gerorge Bush-sal is.

Érdekes számomra történelmileg fontos emberekkel személyesen találkozni, így egy picit a történelem részévé válhatok én is.

Kanadában is nagy öröm volt a március 15-i ünnepségeken Magyarországot képviselni.

A fotón balról jobbra: Dr. Fecső András, Palkovits Valér, Bábel Klára, Maruzsa Zoltán, Balla Sándor - forrás: a kép a művész tulajdona
Torontó, 2019. március 15. – A fotón balról jobbra: Dr. Fecső András, Palkovits Valér, Bábel Klára, Maruzsa Zoltán, Balla Sándor – forrás: a kép a művész tulajdona

– Hol találkozhatunk veled a közeljövőben?

– Július 31-én Vácon a Piarista Kilátó Központban gyerekműsort adunk Nagy Judit fuvolaművésszel, augusztus 13-án Keszthelyen a Klassz a pARTon! Fesztivál keretében Illés Eszter fuvolaművésszel adunk közös koncertet. 19-én Herenden, 20-án Dabason, 25-én Pakson lépek fel, és 26-27-28-án a New Millennium Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon négy koncerten is közreműködök.

– Azért szoktál néha pihenni?

– Hogyne. Nekem az utazás jelenti a pihenést. A párommal képesek lennénk egész messzire elutazni, hogy kipróbálhassunk akár egyet is a világ legjobb éttermei közül. Persze azért nemcsak enni mennénk oda…

Ide kapcsolódik:
Ígéretes gyermek, tehetség vagy géniusz. Kiben mi rejlik?

Nevetünk egy nagyot. Igazából sokszor nevetgélünk a beszélgetés alatt. Az Aranykalászos Gazda, azt hiszem, az volt a csúcspont. A gyönyörű, magas nő, akinek a hangszere is műalkotás-szerű szépség, igazán különleges képet mutatott magáról a beszélgetés folyamán. És mialatt beszélgetünk világossá válik számomra, hogy a sok apró kirakós darabból hogyan áll össze egy személyiség teljes egésszé. A munkabírás, a perfekcionizmus talán a gyökereinek köszönhető. A tehetsége pedig igazi égi adomány. A kettő együtt teszi őt sikeres művésszé. Bábel Klára nevét a közönség mellett az egész zenésztársadalom elismeréssel és tisztelettel, mindemellet nagy szeretettel és csodálattal emlegeti. Azt pedig már mondanom sem kell, mekkora élmény vele együtt muzsikálni.

hárfa család sorozat gyerekkor bábel klára kultúrpanda hárfaművész
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésTöbbszáz darabból illesztik össze a bejrúti robbanásban megsérült ókori üvegtárgyakat
Következő bejegyzés Beszédes kép – Fodor Ákos versei illusztrálják Díner Tamás fotóit

Ajánlott Bejegyzések

Nekünk írták a dalt! című kiállítás
Magyar Zene Háza

„Régen létre tudtak jönni generációs slágerek” – interjú Jávorszky Béla Szilárddal és Horn Mártonnal

2023. március 31.7 perc olvasás
Te csak hallgass!

A kékszakállú herceg várából készített lemezt a Coopera

2023. március 31.2 perc olvasás
BudaPesme
Intermezzo

A Balkán különleges zenei örökségét mutatja be a BudaPesme és a Zeneművek

2023. március 31.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.