Az Art Market Budapest 2022. október 6. és 9. között 12. alkalommal várja a látogatókat. Ledényi Attilával, Közép- és Kelet-Európa legnagyobb művészeti vásárának alapító-igazgatójával a kezdeti motivációkról, az eddigi mérföldkövekről, a válságok idején erősödő piaci pozícióról beszélgettünk a megnyitás előtt.
– Milyen elképzelései voltak, amikor megálmodta az Art Market Budapestet, és ehhez képest hova jutott el a rendezvény?
– A megalapítás gondolata részben abból a szándékból fakadt, hogy Budapest különleges adottságaiból, elhelyezkedéséből, geopolitikai helyzetéből, kulturális hagyományaiból fakadóan itt teremtsük meg Európa egyik új kortárs művészeti központját, fővárosunkat olyan vonzó nemzetközi találkozóhelyként definiáljuk újra, ami akár a világ globális művészeti centrumainak rendszeres újralátogatásába valamelyest belefáradt közönség számára is értelmezhető alternatívaként merül fel. Az általam ismert összes jelentős kulturális központban a művészeti választék integráns és meghatározó komponense egy ilyen jellegű esemény, és mára Budapesten is a kulturális turizmus egyik legfontosabb összetevője lett az időközben a szélesen vett közép- és kelet-európai régió legnagyobb képzőművészeti vására.
Kiemelt célunk volt továbbá az is, hogy a művészet fogyasztásának és élvezetének élményét minden korábbinál szélesebb közönséghez juttassuk el Magyarországon. A világ legkiemelkedőbb néhány tucat vására évente több millió látogatót vonz.
Gazdag választékából, ünnepélyes, fesztiválszerű hangulatából fakadóan az ilyen formátumú seregszemle a képzőművészet bemutatásának legvonzóbb, legizgalmasabb és legnyitottabb formája.
A közönség reakciója hamar visszaigazolta feltételezésünk helyességét, az Art Market Budapest alkalmanként mindössze 4 nap alatt realizált több tízezres látogatottsága bizonyítja, hogy a kortárs képzőművészet iránt jóval szélesebb érdeklődés generálható, mint azt sokan gondolták.
– Egy rövid áttekintésben elmesélné, hogy mik voltak a jelentős mérföldkövek az elmúlt 11 évben a vásár történetében?
– Bizonyos tekintetben minden esemény mérföldkő, minden év hoz valamilyen fontos fordulatot, sőt, az Art Market Budapest folyamatosan szélesedő eszközrendszere és lehetőségei egyre több ötletet és alkalmat kínálnak az újításra, ami egyébként egyfajta folyamatos elvárás is magunkkal szemben. A példa kedvéért
meghatározó mozzanat volt például az, hogy a vásár második évében több külföldi kiállító érkezett, mint magyar,
vagy amikor néhány évvel később regionális vezető pozícióba kerültünk, és bizonyos kimutatások a világ 25 legerősebb nemzetközi kortárs művészeti vására közé soroltak minket.
De hasonló mérföldkövet jelentett egyebek mellett az is, hogy Art Photo Budapest néven megalapítottuk a vásár fotóművészeti szekcióját, ami ma Közép- és Kelet-Európa egyetlen nemzetközi fotóvására, vagy hogy Michelangelo Pistoletto, az egyik legnagyobb jelentőségű élő európai művész azonnal elfogadta felkérésünket az együttműködésre, vagy amikor az izraeli kormány úgy döntött, hogy az államalapítás 70. évfordulójához kapcsolódó nemzetközi kulturális ünnepségsorozat az Art Market Budapesten vegye kezdetét … és még hosszan sorolhatnám. Az idei évnek is valószínűleg lesz ilyen hozadéka, van is néhány ötletem, de az mindig utólag derül ki, mi volt az adott évben a legfontosabb momentum.
– Mi a budapesti rendezvény különlegessége a hasonló kezdeményezésekkel összevetve?
– Az évente világszerte megrendezésre kerülő több száz művészeti vásár között rendkívül erős a verseny, amelyben azok az események számíthatnak fenntartható sikerre, amelyeknek sajátos arculatuk, jól beazonosítható karakterük és releváns üzenetük van.
Sokat segít ebben, ha olyan kiállítási anyaggal tudjuk meglepni a világot, amilyen máshol nem hozzáférhető.
Nyilvánvalóan nincs értelme a világ nagy globális seregszemléinek versenytársaként pozícionálni magunkat, hiszen egy londoni, New York-i vagy hongkongi művészeti eseménynek nem behozható helyzeti előnye van velünk szemben. Az Art Market Budapest ezért olyan egyedülálló művészeti választék bemutatására törekszik, amely kiemelten kezeli a globális művészeti piac számára még kevéssé ismert művészeti tartalmakat, köztük talán épp a jövő sztárjait.
Olyan friss művészeti inspirációkra igyekszünk építeni, amelyek dominánsan a feltörekvő régiók, köztük nyilván kiemelten Kelet-Európa magas színvonalú, de nemzetközileg még nem kvalitásaihoz méltó szinten reprezentált művészetéből, és részben a fejlett piacok új, progresszív művészgenerációjának alkotói tevékenységéből táplálkoznak. Olyan kulturális tartalékok ezek, amelyek különösen izgalmasak a jó kínálati forrásokat folyamatos éhséggel kereső művészeti piacnak. A gyűjtők ebben a tekintetben egyfajta kincsvadászatra jönnek hozzánk, méghozzá folyamatosan növekvő számban, amiben csak a pandémia időszaka jelentett némi megtorpanást, de az izgalom és érdeklődés idén máris a korábbi években tapasztaltnál magasabb fokra hágott.
– Az Art Market Budapestet milyen mértékben érintik a nemzetközi válságfolyamatok?
– Olyan művészeti szereplőként, amely évről-évre több kontinens mintegy 30 országából fogadja közel 120 kiállítóját, és talán még ennél is több helyről a látogatóit, a világ egészét érintő folyamatokat természetesen mi is megérezzük. De nem szabad elfelejteni, hogy az Art Market Budapest annak idején a globális gazdasági válság mélypontján jött létre, ugyanis hittünk benne, hogy ha egy mindenkit érintő kihívásokkal terhelt időszakban építkezni tudunk, és a jövőbe fektetünk, akkor győztesként jövünk majd ki a válságból. De nézhetjük az elmúlt éveket is, amikor a nemzetközi művészeti vásárok mezőnyét jelentősen átrendezték a pandémia okozta nehézségek.
A mindkét előző évben sikerrel megrendezett Art Market Budapest azonban a komplikációk ellenére tovább erősítette nemzetközi helyzetét, stabilizálta regionális vezető pozícióját,
és számos tekintetben máris visszatért a korábbi növekedési pályára, ami például abban is megmutatkozik, hogy minden korábbinál nagyobb számú és a járvány előtti területi igényeket messze meghaladó kiállítói jelentkezés érkezett az idei évben.
Kénytelenek is voltunk megnövelni a kiállítási területünket, így 2022-ben már 8.000 négyzetméteren rendezkedünk be a Bálna Budapest négy emeletén, és még így is csak töredékét tudjuk kielégíteni a jelentkezők által támasztott területi igényeknek. Tehát a már kibontakozóban lévő újabb globális válság küszöbén minden idők legnagyobb Art Market Budapestjére várjuk a közönséget, és hisszük, hogy a jövőben sem fogunk csalódást okozni nekik.